• امروز : 9 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی فیلم جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها (Fantastic Beasts and Where to Find Them)

author-img

توسط : مریم رحیمی پور ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4051 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

این فیلم سینمایی، اولین قسمت از مجموعه‌ی جانوران شگفت‌انگیز و داستانی فرعی از مجموعه‌ی هری پاتر است. شخصیت اصلی این داستان یک جانورشناس جادویی است که طی اتفاقاتی تلاش می‌کند تا نیرویی شرور در جامعه جادوگری آمریکا را نابود کند. مبارزه با نیروی شر از پیام‌های مثبت این داستان است و صحنه‌هایی از درگیری با جانوران جادویی و خشونت در آن دیده می‌شود.

سال 2016 133 دقیقه جزئیات کامل اثر
7 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» داستانی فرعی از مجموعه‌ی هری پاتر است که گذشته‌ی جامعه‌ی جادوگری را به تصویر می‌کشد و احتمالاً افرادی که با دنیای جادوگری هری پاتر آشنایی نداشته باشند متوجه جزئیات این فیلم سینمایی نخواهند شد. در این داستان جی‌کی‌رولینگ تقریباً 60 سال پیش از تولد هری‌پاتر و دوستانش را به تصویر می‌کشد. زمانی که جادوگر شرور «گلرت گریندل‌والد» مشکلاتی برای جامعه‌ی جادوگری به وجود آورده‌است و مانند ولدمورت در مجموعه‌ی هری پاتر اعتقاد دارد که غیرجادوگرها و جادوگرهای غیر اصیل حق زندگی طبیعی را ندارند. کسانی که با مجموعه‌ی داستان‌های هری پاتر آشنا هستند، می‌دانند که گریندل‌والد در نهایت توسط آلبوس دامبلدور شکست خواهد خورد. در این مجموعه‌ نحوه‌ی قدرت گرفتن گریندل‌والد، جذب طرفدارانش و تلاش او برای نابودی افراد غیرجادوگر به نمایش در می‌آید.

این داستان به طور کلی در دنیای جادویی اتفاق می‌افتد و شخصیت‌های آن اغلب جادوگر هستند. جادو در این داستان عنصری فانتزی است که گروهی از مردم از آن بهره‌مندند و در دنیای مخفیانه در کنار انسان‌های غیرجادوگر زندگی می‌کنند اما جادو راه‌حل مشکلات آن‌ها نیست. شخصیت‌های جادوگر داستان مانند افراد غیرجادوگر باید با تلاش، همکاری، فداکاری، شجاعت و ... در مقابل نیروهای شرور ایستادگی کنند. در این داستان حتی افراد غیرجادوگر هم به کمک جادوگران می‌آیند و با تلاش و شجاعت خود برای مقابله با شر تلاش می‌کنند و شخصیت‌های مثبت داستان اعتقاد دارند که افراد جادوگر و غیرجادوگر کاملاً برابرند.

باید توجه داشت که در قصه افرادی که جادو را قبول ندارند و آن را سرکوب می‌کنند (مانند مادرخوانده یک پسر نوجوان که تبدیل به «نهانه» شده.) شخصیت‌هایی منفی ترسیم می‌شوند. سرکوب جادوی جادوگران جوان موجب می‌شود که نیروی آن‌ها غیرقابل کنترل و مهارناپذیر شود و خرابی‌هایی به بار بیاورد. بنابراین غیرجادوگرهایی که مخالف جادو هستند، عامل اصلی نابسامانی در این قسمت از داستان‌‌اند. می‌توان گفت که داستان تلاش دارد این پیام را برساند که سرکوب نوجوانان در دنیای واقعی موجب شکوفایی آن‌ها نیست بلکه باعث می‌شود در درون آن‌ها نیروهایی خطرناک و غیرقابل کنترل شکل بگیرد که عامل سوءاستفاده افراد شرور مانند گریندل‌والد شود. این موضوع را می‌توان در دنیای واقعی نیز متصور شد. سرکوب و عدم درک نوجوانان می‌تواند شما والد گرامی را برای فرزندانتان به یک غریبه تبدیل کند. پس چه بهتر که به‌جای منع یا سرکوب با فرزند خود مثل یک دوست باشید و با او به‌طور منطقی درباره‌ی علاقه‌مندی‌ها و مسیری که می‌توان به شکوفایی استعدادها و علایق او کمک کند صحبت کنید.

شخصیت اصلی این داستان جادوگری جوان به نام نیوت اسکمندر است که توسط دامبلدور مأموریت پیدا کرده‌ تا مقابل اعمال شرارت‌آمیز گریندل‌والد بایستد. این مسأله در قسمت ابتدایی مجموعه مشخص نمی‌شود اما در ادامه به نمایش در می‌آید. ویژگی اصلی دامبلدور در هر دو مجموعه (هری پاتر و جانوران شگفت‌انگیز) این است که به افراد جوانی که به ظاهر تواناهایی زیادی ندارند اعتماد می‌کند. در این مجموعه هم نیوت اسکمندر نماینده‌ای از طرف دامبلدور و نیروهای خوب داستان است که تلاش می‌کند در مقابل گریندل‌والد بایستد. قسمت ابتدایی این مجموعه بیشتر مقدمه‌ای برای داستان اصلی و معرفی شخصیت‌هاست اما در ادامه و قسمت‌های بعدی جزئیات درگیری دو جبهه و... بیشتر به نمایش در می‌آید.

باید توجه داشت که شخصیت دامبلدور در این داستان که رهبر نیروهای خیر است فردی همجنس‌گرا تصویر شده‌است. این مسأله در این قسمت به نمایش در نمی‌آید اما در مصاحبه‌های جی‌کی‌رولینگ، نویسنده داستان و همین‌طور در قسمت سوم مجموعه تصریح می‌شود.

به طور کلی مجموعه‌ی جانوران شگفت‌انگیز، علی‌الخصوص برای دوستداران دنیای هری پاتر دوست‌داشتنی و سرگرم‌کننده است و در کنار آن پیام‌های مثبتی را به بیننده منتقل می‌کند.

خلاصه آنچه لازم است والدین بدانند:

مجموعه‌ی جانوران شگفت‌انگیز داستانی فرعی از مجموعه‌ی هری پاتر است و در دنیای جادویی ساخته جی‌کی‌رولینگ اتفاق می‌افتد. این اثر برای دوستداران داستان هری پاتر خاطره‌انگیز است و پیام‌های مثبتی در راستای تلاش برای مقابله با نیروهای شر منتقل می‌کند باید توجه داشت که جادو عنصر اصلی این داستان است گرچه راه‌حل مشکلات نیست و جادوگران مانند انسان‌های معمولی با تلاش، فداکاری، همکاری و ... به موفقیت دست پیدا می‌کنند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با فرزندان خود در مورد تصمیم‌های شخصیت‌ها گفتگو کنید. چرا نیوت اسکمندر برای موجودات جادویی اهمیت ویژه‌ای قائل می‌شد؟ چرا تینا علی‌رغم تنزل درجه همچنان به دنبال کشف نیروهای شرور داستان بود؟ چرا هردوی آن‌ها با وجود اینکه به مرگ محکوم شدند اما همچنان به مبارزه ادامه دادند؟ رابطه‌ی بین نیوت و جیکوب کوالسکی چطور بود؟

در مورد پسر نوجوان داستان که تبدیل به «نهانه» شده‌است و رفتارهای مادرخوانده او صحبت کنید.

در مورد جادو با هم گفتگو کنید؟ آیا جادو در این داستان مشکلات شخصیت‌ها را حل می‌کرد؟ موقعیت‌ها و محدودیت‌هایی که داشتن جادو ایجاد می‌کند را بررسی کنید.

در مورد اینکه چرا در داستان جادوگرها پنهانی زندگی می‌کنند گفتگو کنید. در مورد گذشته اروپا و اعدام کردن افراد به بهانه‌ی جادوگری صحبت کنید.

در مورد ویژگی‌های داستان‌های فانتزی و وجود عناصر خارق‌العاده گفتگو کنید. اشاره کنید که این داستان‌ها با زندگی واقعی تفاوت دارند.

در مورد ارتباط پیام‌های این داستان با واقعیت‌های موجود در جامعه صحبت کنید. چطور داستان‌های فانتزی می‌توانند مسائل زندگی واقعی را به تصویر بکشند؟

خلاصه با فرزندان خود صحبت کنید:

در مورد تصمیم‌های شخصیت‌های داستان و شباهت اتفاقات این داستانِ فانتزی با مسائل دنیای واقعی گفتگو کنید.

داستان اثر

فیلم جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها داستانی فرعی و اصطلاحاً اسپین آف مجموعه هری پاتر است. این قصه پیش از به دنیا آمدن هری پاتر و دوستانش اتفاق می‌افتد. شخصیت اصلی این داستان، نیوت اسکمندر، جانورشناس بزرگی است که کتابِ نوشته شده توسط او در داستان هری پاتر به عنوان کتاب درسی در مدرسه جادوگری هاگوارتز تدریس می‌شود. در این قصه ما با نیوتِ جوان رو‌به‌رو هستیم که هنوز نوشتن کتاب خود، در مورد موجودات جادویی را به پایان نرسانده‌ و برای شناسایی موجودات جدید به آمریکا سفر کرده‌است. نیوت چمدانی جادویی به همراه خود دارد که همه‌ی حیوانات جادویی که تابه‌حال شناسایی کرده را در آن نگهداری می‌کند. در طی حادثه‌ای چمدانِ نیوت با چمدان مردی غیرجادوگر به نام «جیکوب کوالسکی» جابه‌جا می‌شود و برخی از جانوران جادویی نیوت فرار می‌کنند.

از طرفی مدتی است که در جامعه‌ی جادوگری اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد. در بریتانیا جادوگری شرور به نام «گلرت گریندل‌والد» فرار کرده‌است و جامعه جادوگری جهان به دنبال اوست و در آمریکا موجود جادویی ناشناخته‌ای به افراد غیرجادوگر و خانه‌هایشان حمله می‌کند و موجب مرگ و ویرانی می‌شود. «تینا گلدستاین» کارآگاه کنگره جادویی آمریکاست و به دنبال شناسایی این جانور خرابکار است. تینا طی اتفاقی با نیوت اسکمندر ملاقات می‌کند و تصور می‌کند که او و جانورانی که به همراه دارد، عامل ویرانی‌ها هستند در صورتی که چنین نیست. ملاقات نیوت و تینا و اتفاقاتی که در ادامه می‌افتد به نقطه‌ای می‌رسد که نیوت متوجه می‌شود عامل مرگ، نیروی شرورانه‌ای به نام «نهانه» است. نهانه در شرایطی به وجود می‌آید که کودکی در اثر فشار اطرافیان نیروی جادویی خود را پنهان و سرکوب کند؛ جادو در بدن کودک تبدیل به یک نیروی سیاه می‌شود و بدون کنترل او، مرگ و نابودی به وجود می‌آورد. نیوت به کنگره جادویی آمریکا گزارش می‌دهد که باید «نهانه» را پیدا کنند اما حرف‌های او پذیرفته نمی‌شود و او را به عنوان فرد خطاکار دستگیر و محکوم به اعدام می‌کنند اما او موفق می‌شود به کمک جانوران جادویی خود از اعدام بگریزد.

در نهایت مشخص می‌شود که «نهانه» در حقیقت پسر نوجوانی بوده که نیروی جادویی او توسط مادرخوانده‌اش سرکوب می‌شده. از طرفی جادوگر شرور بریتانیایی «گلرت گریندل‌والد» تلاش داشته با تغییر چهره و با کمک نیروی سیاه این پسر نوجوان غیرجادوگرها را از بین ببرد و دنیای جادویی را از حالت مخفی خود بیرون بیاورد. نیوت موفق می‌شود که چهره حقیقی گلرت گریندل‌والد را آشکار کند و او توسط کنگره جادویی آمریکا دستگیر می‌شود.

در قسمت‌های بعدی مشخص می‌شود که نیوت توسط «آلبوس دامبلدور» برای این مأموریت به آمریکا فرستاده شده و هدف اصلی دامبلدور شکست دادن گریندل‌والد است.

جزئیات اثر

کارگردان: David Yates / دیوید ییتس

نویسنده: جی‌کی‌رولینگ/ K.Rowling

نام تهیه کننده: /David Heyman دیوید هیمن

نام بازیگران: Eddie Redmayne، Katherine Waterston، Dan Fogler/ ادی ردمین، کاترین واترستون، دن فوگلر

نام شخصیت ها:

نیوت اسکمندر: جادوگری جانورشناس و درونگراست که بعدها کتاب درسی هاگوارتز را با نام جانوان شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها می‌نویسد.

تینا گلدستین: ساحره‌ای منطقی و معقول که کارمند کنگره‌ی جادویی ایالات متحده آمریکا (ماکوزا) است و همیشه دوست دارد طرف حق را بگیرد. او قبلاً کارآگاه بوده؛ اما حالا به دفتری بسیار پایین‌تر از حد مهارتش تنزل رتبه یافته ‌است.

جیکوب کوالسکی: یک بی‌جادو، (کسی که جادوگر نیست) او کارگر یک کارخانه است و آرزو دارد روزی شیرینی‌پز شود. او پس از ملاقات با نیوت با جامعه‌ی جادویی نیویورک سیتی آشنا می‌شود.

گلرت گریندل‌والد: جادوگر شرور بریتانیایی که به تازگی از بریتانیا گریخته است و جامعه‌ی جادوگری دنیا در تعقیب اوست.

کشور سازنده: آمریکا، انگلستان

کمپانی سازنده: Warner Bros. Pictures / Heyday Films

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!