• امروز : 4 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم تپلی و من

author-img

توسط : کدومو ارزیاب کدومو

4 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه

1574 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 10 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
این فیلم داستان زندگی «رامین»، فیلم‌نامه‌نویسی تنها و ناموفق است که با ورود پسربچه‌ای ۸ ساله، به نام تپلی، زندگی‌اش دگرگون می‌شود. صحنه‌هایی از خشونت روانی و فیزیکی در فیلم دیده می‌شود که می‌تواند بر کودکان تأثیرگذار باشد. همچنین رامین با کتایون پیش از ازدواج رابطۀ‌ صمیمانه دارد. موضاعات اصلی این فیلم رابطه با خانواده و تأثیر اتفاقات کودکی بر ادامۀ زندگی است. درنهایت هم رامین با تلاش و کوشش موفق می‌شود مشکلاتش را حل کند.
سال 1397 93 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در این فیلم، آنچه به‌صورت گسترده و به‌عنوان یکی از خطوط سیر داستان به نمایش گذاشته می‎شود، رابطۀ کتایون و رامین است. این دو نفر بدون اینکه ازدواج کنند و با اینکه سن نسبتا زیادی دارند، سال‌ها با یکدیگر روابطی صمیمی دارند و البته درانتهای فیلم، بالاخره رامین از کتایون خواستگاری می‎کند. ممکن است شما این‎گونه روابط را برای فرزندتان مشکل‌ساز بدانید، دراین‎صورت، لازم است دربارۀ مشکلات روابط صمیمانۀ خارج از چارچوب ازدواج، با فرزندتان صحبت کنید. همچنین مواجه‎شدن فرزندتان با فضای تخیلی فیلم، مانند ارتباط انسان با کودکی و پیری خود، می‎تواند گیج‌کننده باشد. بهتر است دربارۀ اینکه آیا در واقعیت امکان رخ‎دادن این اتفاق وجود دارد یا خیر، با فرزندتان صحبت کنید. اینکه رامین اعتمادبه‌نفس ندارد و سردرگم است، ریشه در دوران کودکی او دارد؛ می‎توانید با ارجاع به این مسئله، دربارۀ راه حل منطقی مشکلات دوران کودکی با فرزندتان صحبت کنید و او را طوری راهنمایی کنید که خودش به جواب درست برسد. ازجمله موضوعاتی که می‌توانید دربارۀ آن با فرزندتان صحبت کنید تأثیر کارهای کودکی و نوجوانی بر شخصیت انسان در بزرگسالی است.

خلاصه: رابطۀ رامین با کودکی خود ممکن است برای کودکان گیج‎کننده باشد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

از فرزند خود بپرسید تپلی راه دیگری برای مقابله با بچه‌های قلدر مدرسه که پرندگان را آزار می‌دادند نداشت؟

از فرزند خود بپرسید در چه زمان‌هایی مجاز به خشونت‌ورزی هستیم؟

از فرزند خود بپرسید آیا رفتار رامین با پدرش درست بود؟

خلاصه: آیا تپلی راه دیگری برای مقابله با بچه‌های قلدر مدرسه که پرندگان را آزار می‌دادند نداشت؟

داستان اثر

«رامین» فیلمنامه‌نویسی 40 ساله است که هنگام نوشتن طرح فیلمنامۀ جدیدش، متوجه حضور پسربچه‌ای غریبه در خانه‌اش می‌شود. پس از گفت‌وگو با پسربچه و پرسش از خانه و خانواده‌اش، متوجه می‌شود که آن پسربچه خودِ او در هشت سالگی است. رامین و پسربچه که تپلی نام دارد، با همدیگر زندگی می‌کنند و راز خود را برای کسی به‎جز «کتایون»، فاش نمی‌کنند. کتایون همکار و دوست رامین در آموزشگاه هنر است. دلیل آمدن تپلی این است که به رامین بفهماند که می‎تواند به اهدافش برسد و انسان موفقی شود. همچنین رامین متوجه می‎شود که تنها راه برگشتن تپلی به خانه، این است که او چیزی را در زندگی‎اش تغییر دهد.

رامین و تپلی تصمیم می‌گیرند که در روز تولدشان به بندر انزلی، زادگاهشان، بروند. در راه، یک‎باره زمان به عقب برمی‎گردد و رامین با توجه به خاطراتی که برایش مرور می‌شود، حدس می‎زند ریشۀ مشکلاتش مربوط می‎شود به روز تولدش که از چند نفر از بچه‎های مدرسه کتک ‌می‌خورد. پس به تپلی یاد می‎دهد که در آن صحنه، حساب بچه‎های شرور مدرسه را برسد و آن‎ها را کتک بزند. تپلی موفق می‎شود، اما مدیر مدرسه، مادر مریضش را به مدرسه فرامی‎خواند تا از تپلی شکایت کند. پدر تپلی سر می‎رسد و تپلی را سرزنش می‎کند که با کارهایش باعث می‎شود مادرش بمیرد. رامین متوجه می‎شود که ریشه مشکلاتش اینجاست که سال‌ها فکر می‌کرده مقصر مرگ مادرش بوده است. بعد از این، با خودش در 60 سالگی مواجه می‌شود که با کتایون ازدواج کرده و یک دختربچه دارد و در خانۀ پدری در بندر انزلی زندگی می‌کند و موفق شده است به اهدافش برسد و 10 فیلم با موضوع کودک و نوجوان بسازد. بعد از این، رامین از تپلی جدا می‌شود و به زمان خود برمی‌گردد، از کتایون خواستگاری می‌کند و فیلمنامۀ «تپلی و من» را می‎نویسد.

جزئیات اثر

کارگردان: حسین قناعت

نویسنده: حسین قناعت

نام بازیگران:حسن معجونی- میترا حجار- یوسف تیموری- سیروس گرجستانی-

سامیار محمدی

ژانر اثر: فانتزی

کشور سازنده: ایران

شرکت سازنده: راه عرفان

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد تپلی و من

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!