• امروز : 9 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی فیلم به صداها گوش نکن (Don’t Listen)

author-img

توسط : نرگس شفیعی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

23202 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

«به صداها گوش نکن» محصول 2020، توسط کشور اسپانیا و در ژانر وحشت ساخته شده است. این اثر با ورود یک خانواده‌ به خانه‌ای قدیمی و رازآلود شروع شده، با لحظات ترسناکی از شنیدن صداهای عجیب و دیدن روح ادامه می‌یابد و بعد از مرگ تمام افراد خانواده به اراده روح حاضر در خانه، تمام می‌شود. علاوه بر شدت بالای ترس و لحظات اضطراب‌آور متعدد، به دلیل نمایش خودکشی، به دار آویختن و قتل توسط اعضا خانواده، خشونت بالایی نیز وجود دارد. این اثر نه تنها پیام مثبتی ندارد بلکه می‌تواند اثری آسیب‌زا برای سنین کودکی و نوجوانی باشد.

ژانر : ترسناک درام

سال 2020 97 دقیقه جزئیات کامل اثر
36 مناسب خانواده 85 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این اثر در ژانر وحشت ساخته شده است و تسلط موسیقی ترسناک، تاریکی، شنیدن صداهای عجیب و نمایش ناگهانی روح یا ظاهر شدن ناگهانی افراد، می‌تواند باعث ترس در مخاطبان شود. چه کودک و چه بزرگسال!

تماشای فیلم ترسناک می‌تواند برای کودکان باعث اضطراب جدی و حتی مختل شدن خواب یا روند عادی زندگی آن‌ها شود؛ بویژه این اثر که با داشتن چند ویژگی، شدت ترس را برای کودکان بالا برده و برای آن‌ها آسیب‌زا محسوب می‌شود:

  1. از صدای ابزار آشنایی مانند در، اسباب‌بازی، صدای مگس و غیره در صحنه‌های ترسناک استفاده شده و این می‌تواند کودکان را از صداهای عادی که در طول شبانه روز می‌شنوند، بترساند.
  2. روح جادوگر به‌عنوان موجودی معرفی شده که می‌تواند اراده افراد را کاملا در دست بگیرد. او خود را به شکل اعضا خانواده و نزدیکانِ افراد درمی‌آورد و این ممکن است باعث بی‌اعتمادی کودکان به اعضا خانواده خود شود یا او را درباره نزدیکانش، دچار تخیلات مخرب کند.
  3. یکی از شخصیت‌هایی که قربانی اراده روح جادوگر می‌شود، پسربچه‌ای به‌نام اریک است. کودکان با شخصیت‌های همسال خود، می‌توانند خیلی بیشتر همدلی کرده و ترس‌های او را در خود احساس کنند.

این فیلم پیام مثبتی برای فرزند شما به همراه نخواهد داشت و شدت ترس و خشونت اثر (نمایش جسد، خودکشی، به دار آویختن، خونریزی و کشتن اعضا خانواده تحت اراده یک روح) باعث می‌شود این فیلم برای فرزندان شما به شدت مخرب محسوب شود. اما اگر بطور اتفاقی فرزند شما صحنه‌هایی از فیلم را دید یا بدون اطلاع شما با خواهر و برادر خود مشغول تماشای تمام داستان شد، لازم است نکاتی را مدنظر داشته باشید:

  1. برای غلبه بر ترسش، سعی نکنید به او بگویید که فیلم ترسناک نبوده یا او نباید بترسد! به کودک خود نشان دهید که ترس او را درک می‌کنید. اجازه دهید ترس خود را پیش شما بروز دهد و درمورد ترس‌هایش علنی با شما صحبت کند.
  2. می‌توانید با درآغوش گرفتن فرزند خود و نوازش کردن، به او اطمینان دهید که در کنار او و مراقبش هستید.
  3. گاهی برای برخی سنین، گفتگوی منطقی جواب میدهد. پیرامون عامل ایجاد ترس صحبت کنید.
  4. تنها گفتن «این فیلم واقعی نیست!» اغلب کمکی نمی‌کند. می‌توانید با راهکارهایی مانند نمایش دادن سکانس‌هایی از پشت صحنه فیلم‌ها، تفاوت دنیای واقعی و دنیای فیلم را به او نشان دهید؛ هرچند برای برخی کودکان بهتر آن است که تلاش کنید حواسش را از فیلمی که تماشا کرده پرت کنید و با بوجود آوردن لحظات شاد یا تفریحات کودکانه، سعی کنید آنچه باعث ترسش شده را فراموش کند.
  5. اگر احساس کردید فیلم تاثیر زیادی بر کودک شما داشته، برای کمک به فرزند خود در مسیر غلبه بر ترسش، به افراد متخصص رجوع کنید.

نکته مهم دیگر آنکه نوجوانان ممکن است به‌دنبال تجربه هیجان و ترس، بخواهند فیلم‌های ژانر وحشت را دنبال کنند. هرچند به‌دلیل شکل گرفتن تجربه منطقی در سنین نوجوانی، آنان راحت‌تر تفاوت فیلم و واقعیت را درک کرده و می‌توانند بیشتر از کودکان بر ترس خود غلبه کنند، اما لازم است بدانید که:

نوجوانان نیز خیلی وقت‌ها ترس و اضطراب جدی را تجربه می‌کنند. ممکن است تحت تاثیر فیلم، درباره دنیای پس از مرگ و آزادی ارواح، تصورات غلطی پیدا کنند یا گمان کنند تسلط ارواح بر افراد واقعی‌ست! همچنین به دلیل خشونت بالای فیلم و نمایش مواردی مانند خودکشی که می‌تواند بر ذهن و روح نوجوان تاثیر عمیق بگذارد، همچنان این اثر برای نوجوانان نامناسب تلقی می‌شود.

خلاصه: این اثر در ژانر وحشت و فاقد پیام مثبت است. به دلیل شدت ترس و خشونت‌هایی مانند خودکشی و قتل اعضا خانواده، برای سنین کودکی و نوجوانی نامناسب است و می‌تواند آسیب‌زا باشد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره دنیای پس از مرگ و تفاوت آنچه در فیلم نمایش داده شده با قواعد واقعی جهان هستی صحبت کنید:

بنظر تو روح‌ها می‌توانند اینگونه آزادانه هرکاری که بخواهند انجام دهند؟ آیا ارواح می‌توانند شکل ظاهری داشته باشند؟

درباره زمان‌هایی که فرزندتان دچار ترس می‌شود از او سوال کنید و سعی کنید همراه با خودش راهکارهایی برای غلبه بر ترس پیدا کنید:

ممکن است ماهم با شنیدن برخی صداها دچار تخیلاتی شده و بترسیم. اگر دچار ترس شدی فکر می‌کنی چطور می‌توانی بر آن غلبه کنی؟

خلاصه: درباره دنیای پس از مرگ و تفاوت آنچه در فیلم نمایش داده شده با قواعد واقعی جهان هستی صحبت کنید. همچنین درباره راهکارهای غلبه بر ترس گفتگو کنید.

داستان اثر

«اریک» پسربچه‌ای‌ست که ادعا می‌کند صداهای مختلفی می‌شنود. او به تازگی همراه با پدرش دنیل و مادرش سارا، به خانه‌ای قدیمی نقل مکان کرده‌اند. از آنجایی که پدر و مادر اریک با خرید خانه‌های قدیمی و تعمیر و فروش آن‌ها پول بدست می‌آورند، مشاور حدس می‌زند که جابجایی زیاد اریک را آشفته کرده؛ اما در حقیقت خانه جدید آن‌ها پر از صداهای عجیب است. یک شب پدر خانواده از خواب بیدار می‌شود و به‌دنبال صداهایی که از بیرون می‌شنود، از خانه خارج شده و جسد پسرش را درون استخر پیدا می‌کند. بعد از مرگ اریک، سارا تحمل ماندن در خانه را ندارد و آن‌جا را ترک می‌کند اما دنیل برای تمام کردن تعمیرات خانه، به تنهایی آنجا می‌ماند. روزی دنیل گمان می‌کند صدای پسرش را در آن خانه شنیده است؛ پس برای پی بردن به ماجرا، هرمان را که سال‌ها روی ماجرای صداها کار کرده است به خانه خود می‌آورد. این پیرمرد با دخترش وارد خانه جدید دنیل شده و با سیستم‌های پیشرفته متوجه حضور یک روح در خانه شده و کم‌کم راز خانه برای آن‌ها فاش می‌شود: این خانه حدود 300 سال پیش مکان تفتیش عقاید و شکنجه افراد بوده است که در این میان پیرزنی جادوگر، شکنجه و کشته شده است. حالا روح او در خانه پرسه می‌زند و هرکسی که به محدوده او وارد شود را با صداها فریب می‌دهد تا آن‌ها را بکشد. روح این جادوگر در شب مرگ اریک، کنترل دنیل را به دست گرفته و باعث شده دنیل پسر خودش را بکشد و سپس با رساندن صدای اریک به مادرش و کشاندن دوباره او به خانه، باعث خودکشی سارا می‌شود و درست زمانی که هرمان فکر می‌کند با سوزاندن اسکلت پیرزن که در زیرزمین پیدا کرده‌است، همه چیز تمام شده، دنیل از روی نقاشی‌های اریک متوجه می‌شود خودش پسرش را به قتل رسانده است و او نیز خودکشی می‌کند.

جزئیات اثر

کارگردان: Ángel Gómez Hernández / آنخل گومز هرناندز

نویسنده: Santiago Díaz, Ángel Gómez Hernández / سانتیاگو دیاز، آنخل گومز هرناندز

نام تهیه کننده: Juan Moreno, Guillermo Sempere / گیلرمو سمپره، خوان مورنو

نام بازیگران:

Rodolfo Sancho, Lucas Blas  , Ana Fernández, Ramón Barea, Belén Fabra,

رودولفو سانچو، لوکاس بلاس، آنا فرناندز، رامون بارا، بلن فابرا

نام شخصیت ها:

اریک: پسربچه‌ای که صداهای عجیب می‌شنود و در نقاشی‌هایی که صداها می‌خواهند بکشد، مرگ برخی افراد را پیش‌بینی می‌کند.

دنیل: پدر اریک. او خانه‌های قدیمی را می‌خرد و با تعمیر و فروش خانه‌ها پول بدست می‌آورد. خانه کنونی آن‌ها رازهای عجیبی دارد که تمام خانواده دنیل را به خطر می‌اندازد و او را دچار سرنوشتی شوم می‌کند.

سارا: مادر اریک که سعی دارد به پسرش کمک کند. او پس از مرگ فرزندش، خانه و همسرش را ترک می‌کند اما پس از مدتی احساس می‌کند صدای پسرش را می‌شنود و دوباره راهی خانه خود می‌شود. در آنجا دچار سرنوشت شومی می‌شود.

هرمان: پیرمردی که بدنبال کشف راز خودکشی همسرش، نظریات خاصی درباره صداهای مرموز، موجودات ماورایی و دنیای پس از مرگ پیدا کرده است. دنیل او را به خانه خود می‌آورد تا راز شنیده شدن صداهای عجیب را کشف کند.

روث: دختر هرمان که برخی مواقع با پدرش همکاری می‌کند تا راز صداها را کشف کند. او دوست دارد علت خودکشی مادرش را بداند اما با نظریات پدرش درباره ارواح و صداها، چندان موافق نیست.

کشور سازنده: اسپانیا

کمپانی سازنده: Estudio v

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد به صداها گوش نکن

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!