• امروز : 10 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی فیلم برای افسانه دیر است (Too Old for fairy tales)

author-img

توسط : زهرا ربیعیان ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4971 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

ماجرای پسری که عاشق بازی‌های رایانه‌ای است و به‌خاطر مریضی مادرش مدتی را باید با خاله‌ی مادرش زندگی کند و زندگی‌اش دستخوش تغییراتی می‌شود. فیلم «برای افسانه دیر است» حاوی پیام های مثبت زیادی در جهت تربیت و پرورش کودکان است. این فیلم با ژانری کمدی و خانودگی، تکیه زیادی بر موضوع مستقل‌سازی بچه‌ها و چیزهایی که با آن درگیر هستند، دارد و محصول کشور لهستان درسال 2022 است.

ژانر : کمدی

سال 2022 101 دقیقه جزئیات کامل اثر
5 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

درابتدای‌ این فیلم نشان می‌دهد که والدی و دوستانش علاقه شدیدی به بازی‌های کامپیوتری دارند و به جز مدرسه‌رفتن، باقی زمانشان را صرف‌ این‌کار می‌کنند و این موضوعی‌ است که اکثر والدین در مواجهه با فرزندشان با آن روبه‌رو هستند. در این فیلم می‌توان نحوه‌ی کنترل میزان بازی‌کردن و بازیگوشی بچه‌ها را مشاهده کرد که در عین حال در تربیت و پرورش بچه‌ها نیز اثرگذار است. شاید در نمای اول این روند با اجبار و نارضایتی نقش والدی صورت گرفت اما در طی این روند با ایجاد رابطه‌ای دوستانه و همدلانه می‌شود آن اجبار را تبدیل به پیشنهادی سازنده در نگاه بچه‌ها کرد. ایجاد روحیه مسئولیت‌پذیری و کمک در بچه‌هایی که وابستگی شدیدی به حضور والدین‌شان دارند، آن‌ها را در جهت مستقل‌شدن کمک می‌کند. در این فیلم می‌بینیم که تبدیل کردن عادات بد به خوب روندی است که شاید در ابتدا به کندی پیش برود اما به آرامی در بچه‌ها نهادینه می‌شود. مثل زمانی که والی در نبود خاله و مادر با یادآوری «به‌جای هیچ کاری نکردن کاری کن» به تمیز کردن خانه و پخت کیک مشغول می‌شود. اما خوب است بدانید همانطور که در فیلم مشاهده شد نباید در این مسیر بچه‌ها را از اولویت‌ها و علاقمندی‌هایشان منع کرد. چرا که دراین‌صورت با مقاومت آن‌ها مواجهه می‌شویم. وقتی برای آن‌ها مسئولیتی تعریف می‌شود و آن‌ها را موظف به انجام آن می‌کند ناخودآگاه زمان‌های اضافی‌ای که صرف بازی‌کردن یا کارهای کم اهمیت‌تر می‌شد، کنترل می‌شود. اما یادتان نرود که برای پیش بردن هدف خودتان، حامی اهداف و رویاهای فرزندتان نیز باشید تا شما را سّدی برای رسیدن به آن‌ها نبینند. همانطور که خاله برای رسیدن والدی و دوستانش به مسابقه فرم تقاضای پاره شده‌ی آن‌ها را پیدا کرد و برای مسئول مسابقات فرستاد و در نهایت آن‌ها با حمایت و تشویق خاله و مادر برنده شدند و به رویایشان دست یافتند. همچنین این فیلم به مسائل مختص به سن ورود به نوجوانی و علاقه‌ی به جنس مخالف  نیز می‌پردازد که آگاهی از آن‌ها خالی از لطف نیست.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

از فرزند خود بپرسید که دلیل موفقیت والدی در بازی آخر چه بود؟ ‌آیا کارهایی که خاله به والدی می‌گفت به نفع والدی  بود‌ یا به ضررش؟ ‌آیا رفتار مادر با والدی صحیح بود ‌یا رفتار خاله؟ تو والدی ابتدای فیلم را دوست داشتی ‌یا انتهای فیلم؟ چرا؟ چه پیامی‌‌ از فیلم دریافت کردی؟

خلاصه:‌ آیا والدی در انتها‌ی‌ فیلم آدم بهتری بود؟ تو روش خاله را می‌پسندی یا روش مادر والدی؟

داستان اثر

داستان درباره پسری‌ است به نام والدوک که عاشق بازی‌های کامپیوتری‌ است. والدوک با مادرش زندگی می‌کند که درگیر بیماری سرطان است اما والدوک مریضی‌اش را نمی‌داند. ترسکا مادر والدی برای درمان باید بستری شود و از خاله‌اش می‌خواهد دراین مدت مراقب والدی باشد. والدی از خاله خوشش نمی‌‌آید و نگران این است که با وجود او به الویتش که بازی‌هایش است صدمه وارد شود. ترسکا مادر بسیار حساسی است که والدی را شخصی بسیار وابسته بار آورده. او بااینکه علاقه‌ای به‌این بازی‌ها ندارد اما والدی را حمایت می‌کند. حالا خاله با رفتن ترسکا روش تربیتی جدیدی را پیش می‌گیرد. والدی باید غذای خودش را آماده کند، ظرف‌هایش را بشوید، دستشویی را تمیز کند و به تنهایی به مدرسه برود. با جمله‌ی به «جای هیچ کاری نکردن ‌یه کاری کن» او را مشغول می‌کند. وضعیت تغذیه‌ی ناسالم او را نیز بهبود می‌بخشد و درنهایت شخصی مستقل از او می‌سازد. والدی به‌خاطر خستگی زیاد شب‌ها برای بازی گروهی خواب می‌ماند و به همین دلیل ماهرترین عضو گروه 3شاه از گروه جدا می‌شود.او از ناراحتی‌ این ماجراها آدرس بیمارستان مادرش را پیدا می‌کند و به آنجا می‌رود متوجه مریضی‌ مادرش می‌شود و ناراحت می‌شود. والدی و استاشک دنبال عضو جدیدی می‌گردند و از میان تقاضا کنندگان دختری به نام دلفینا را می‌پذیرند که البته والدی از او خوشش هم آمده. والدی طی اتفاقاتی با استاشک و دلفینا قهر می‌کند و فرم تقاضای شرکت در مسابقات را دور می‌اندازد. ترسکا به خانه برمی‌گردد. ترسکا باز هم حساسیت‌هایش را اعمال می‌کند و نمی‌گذارد هیچ کاری را خود والدی انجام دهد چرا که فکر می‌کند خطرناک است اما والدی نشان می‌دهد که در‌این مدت پسر بزرگی شده و مستقل است. رابطه‌ی والدی با پدربزرگش صمیمی‌‌است و با او درباره اتفاقاتی که برایش افتاده صحبت می‌کند. والدی با استاشک آشتی می‌کند و همچنین می‌فهمد که خاله فرم تقاضا را پیدا کرده و ارسال نموده و حالا تقاضای آن‌ها پذیرفته شده‌است. آن‌ها در مسابقات شرکت می‌کنند و برنده می‌شوند و به عنوان برنده به آلمان می‌روند تا مسابقه دهند.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: کریستوفر راس

نویسنده/ مترجم: آگنیشکا دابروسکا

نام تهیه کننده: می‌کلای پوکرومسکی

نام بازیگران: ماچی کاراز‌، آملیا فیجالکوسکا، کارولینا گروتسکا، دوروتا کولک.

نام شخصیت‌ها: والدک:نقش اصلی داستان پسرکی تپل که والدوش و والدی هم صدایش می‌کنند. او گیمر است و رویای قهرمانی در تورنومنت را دارد. خاله: خاله ماریولکا خاله‌ی ترسکا  مادر والدک است که در مدتی که ترسکا برای درمان رفته پیش او می‌ماند و سعی در مستقل بارآوردن والدی دارد.      استاشک: دوست صمیمی ‌‌و ‌یکی از اعضای گروه سه شاه در بازی است.      ترسکا: مادر والدک است که درگیر بیماری سرطان است و به‌شدت مادر حساسی است.

کشور سازنده: لهستان

کمپانی سازنده:NETFLIX

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد برای افسانه دیر است

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!