• امروز : 31 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی فیلم احضار ۳: شیطان مرا وادار کرد (The Conjuring: The Devil Made Me Do It )

author-img

توسط : نرگس شفیعی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1844 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
قسمت سوم از فیلم ترسناک «احضار» با نام «شیطان مرا وادار کرد» درباره‌ی زوجی است که پرونده‌ای مربوط به یک قتل را دنبال می‌کنند؛ قتلی که ادعا می‌شود به دستور شیطان رخ داده است. این اثر مخاطب را برای فهم سرنخ‌های پرونده‌ای جنایی با خود همراه می‌کند. فیلم با ربط‌دادن موضوع به نفرین و نیروهای شیطانی، لحظات ترسناک و هیجان‌انگیز زیادی ایجاد می‌کند و به‌جز صحنه‌های ترسناک، خشونت‌های شدید و مستقیمی را به نمایش می‌گذارد که برای کودکان مناسب نیست و ممکن است نوجوانان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در این اثر که گفته می‌شود اقتباسی از اتفاقات واقعی است، نیروهای ماورایی شر به شیطان‌پرستی ربط داده می‌شوند و مذهب، عشق و پاکیزگی عاملان قدرتمندی درمقابل نیروهای شر معرفی می‌شوند.

ژانر : ترسناک

سال 2021 112 دقیقه جزئیات کامل اثر
6 مناسب خانواده 4 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در قسمت سوم فیلم‌های «احضار»، مانند دو قسمت قبلی، زوجی به‌دنبال حل پروندههای مربوط به تسخیرشدگی هستند. در این سری، افراد توسط ارواح تسخیر یا طلسم میشوند و به‌صورت ناخواسته و تحت اراده‌ی روح یا شیطان دست به کارهای عجیب و ترسناک میزنند.

عوامل مؤثر در مقابله با نیروهای شرور فرامادّی در این اثر «پاگیزگی، عشق و ایمان» معرفی میشوند. آقا و خانم وارن افراد معتقدی هستند که برای نجات تسخیرشدگان، از علائم و دعاهای مذهبی (مسیحیت) استفاده میکنند. 

درباره‌ی آثار ترسناک بیشتر بخوانید:

چرا کودکان ما از انیمیشن‌ها می‌ترسند؟

سریال احضار و ترسی که فرزندم با آن مواجه شد!

دیدن آثار ترسناک میتواند برای کودکان مخرّب باشد. درگیرشدن با صحنههای تعلیقآمیز که با موسیقی دلهرهآور همراه است و هر لحظه مخاطب را در انتظار روبه‌روشدن با صحنهای ترسناک قرار میدهد میتواند کودکان را بیازارد.

کودکان با شخصیتهای فیلم به‌ویژه شخصیت کودکی که در ابتدای فیلم تسخیر شده است ارتباط میگیرند و ممکن است تا مدّتها از مواردی مانند تاریکی، حمام، زیرزمین یا حتی تخت‌خواب بترسند. چون در فیلم در این مکانها اتفاقات ترسناکی روی میدهد.

نکتهای که به‌طورخاص درباره‌ی این اثر وجود دارد این است که در انتهای فیلم با ارائه‌ی مستنداتی مانند تصاویر و صداهای ضبط شده، سعی میشود واقعی‌بودن این داستان اثبات گردد. 

به خاطر داشته باشید که کودکان بیش از دریافت منطق اتفاقات اثر، هیجانات را درک میکنند. بنابراین، این تصوّر که بدون هیچ دلیلی ممکن است با ارواح روبه‌رو شویم، طلسم شویم و ناخواسته دست به کارهای عجیبی (حتی قتل!) بزنیم یا از تسخیرشدن اعضای نزدیک خانوادهمان هم در امان نباشیم، تصوّر نادرستی است که ممکن است در کودکان شکل بگیرد و آرامش آنها را تا مدّتها بر هم بزند. 

اما نوجوانان شما شاید بیشتر متمایل به تماشای آثار ترسناک باشند. چون تجربه‌ی هیجان برای آنان لذّت‌بخش است. نوجوانان رفته‌رفته تفاوت دنیای فیلم و واقعیت را درک میکنند و تفکّر منطقی در آنها شکل میگیرد و این باعث میشود کنترل ترس در ایشان سادهتر شود. اما بازهم ممکن است نوجوانان تا مدّتها دچار ترس شوند و اطلاع و آگاهی نداشتن درباره‌ی جهان فراطبیعی بر تصوّرات و توهمات غلط آنها دامن بزند. 

در صورت مواجهه‌‌ی فرزندانتان با آثار ترسناک، هرگز سعی نکنید با تمسخر حس ترس آن‌ها، به آن‌ها القا کنید که با اثر ترسناکی مواجه نیستند! به او اجازه دهید احساسات و هیجانات خود را کامل بُروز دهد و از اینکه ترسیده است خجالت نکشد. با او همدلی کنید. فضای فیزیکی (نور و صدا) را طوری تنظیم کنید که حس ترس به حداقل برسد، بخش زیادی از القای ترس برعهده‌ی صدا و موسیقی فیلم‌های ترسناک است.

گفت‌وگو حین دیدن فیلم و پس از آن را فراموش نکنید. هرچه فرزند شما به‌صورت منطقی با قانونمندیهای جهان طبیعی و فراطبیعی آشنا شود، در کنترل ترس او مؤثرتر است.

نکته‌ی مهم دیگر این اثر این است که علاوه‌بر ترس، ما شاهد خشونتهایی مانند انجام قتل به‌وسیله‌ی چاقو هستیم که بعضاً در خانواده یا گروه دوستی رخ میدهد. هرچند شخصیتها به‌خاطر تسخیرشدگی دست به این کار میزنند و تعمّدی ندارند، اما تماشای مستقیم قتل و خونریزی میتواند برای کودکان و نوجوانان آزاردهنده و آسیبزا باشد. 

نکته‌ی قابلتوجهی که در این اثر وجود دارد اشاره به فرقههای شیطان‌پرستی است. در این اثر، علّت تسخیرشدن افراد طلسمی است که پیروان فرقههای شیطان‌پرستی انجام میدهند. اطلاع از وجود چنین فرقهای ممکن است نوجوانان را به‌شدّت کنجکاو کند. دراین‌صورت فرزندتان را راهنمایی کنید تا به اطلاعات موثّقی دست پیدا کند. در کسب اطلاعات پیرامون این موضوع، با فرزندتان همراه شوید و او را به سمت منابع قابل‌اعتماد راهنمایی کنید. 

خلاصه: اثر حاضر در ژانر ترسناک و همراه با صحنه‌های خشونت‌آمیز است که می‌تواند برای کودکان و نوجوانان آزاردهنده یا آسیب‌زا باشد. از موضوعات قابل توجه اثر، معرفی فرقه‌های شیطان‌پرستی به‌عنوان عوامل درگیرشدن انسان‌ها با تسخیرشدگی و طلسم است که می‌تواند کنجکاوی نوجوانان را برانگیزد. 

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

این اثر برای فرزندان شما در سنین کودکی و نوجوانی پیشنهاد نمی‌شود. اگر فرزند شما به تماشای این اثر تمایل نشان داد، با او درباره‌ی آسیب‌زابودن تماشای صحنه‌های ترسناک و خشونت‌آمیز صحبت کنید و سعی کنید یک اثر جایگزین پیشنهاد دهید.

اگر این اثر را همراه با فرزندانتان مشاهده می‌کنید، بهتر است حین تماشا و پس از آن، درباره‌ی احساسات و هیجانات فرزندتان از او سؤال کنید تا خودش را بُروز دهد. ترس او را هرگز مسخره نکنید یا ناچیز ندانید. 

درباره‌ی منطق حاکم بر اتفاقات با فرزندتان صحبت کنید. به‌ویژه اگر در سنین نوجوانی است، او را در یافتن اطلاعاتی موثق درباره‌ی ادعاهای این اثر همراهی کنید. 

از او بخواهید عوامل مؤثر بر غلبه بر ترس را مرور کند و در حفظ آرامشش پس از تماشای اثر به او کمک کنید. 

خلاصه: علاوه‌بر صحبت پیرامون منطق حاکم بر داستان و میزان واقعیت‌داشتن آن‌ها، از هیجانات فرزندتان نیز سؤال کنید و برای حفظ آرامشش به او کمک کنید.

داستان اثر

مانند قسمت‌های پیشینِ «احضار»، اِد و لورین زوجی هستند که پرونده‌های مشکوکی با موضوع نفرین و جن‌زدگی را بررسی می‌کنند. این‌بار موضوع پسر جوانی به نام آرنی است که مرتکب قتلی وحشتناک شده است اما به نظر می‌رسد کار او عمدی نبوده و به فرمان شیطان دست به این کار زده است.

 اِد و لورین مشغول بررسی این پرونده می‌شوند و با سرنخ‌هایی که به دست می‌آورند، متوجه می‌شوند که دختر یک کشیش بازنشسته به‌دلیل تحقیقات پدرش درباره‌ی فرقه‌ی شیطان‌پرستی «رام»، با این فرقه آشنا شده و سعی کرده است با شروع یک نفرین، روحی را به شیطان هدیه کند. او باید سه قربانی انجام دهد: کودک، معشوق و مرد خدا. او با قراردادن وسیله‌ای مربوط به شیطان‌پرستان در خانه‌ی افراد، آن‌ها را نفرین کرده و اراده‌شان را تحت سلطه‌ی درمی‌آورد و باعث ایجاد قتل‌هایی می‌شود. اِد و لورین با کشف این ماجرا، قربانگاه (محلّی که زن جادوگر نفرین را دنبال می‌کند و دستور قتل‌ها را می‌دهد) را نابود می‌کنند و به این وسیله، نفرین باطل می‌شود.

جزئیات اثر

کارگردان: Michael Chaves 

نویسنده: David Leslie Johnson-McGoldrick , James Wan  

تهیه‌کننده: Peter Safran, James Wan 

بازیگران: Patrick Wilson, Vera Farmiga, Ruairi O'Connor, John Noble, Julian Hilliard, Sarah Catherine Hook 

شخصیت‌ها:  

اِد وارن: مردی که همراه همسرش در پی حل پرونده‌های مربوط به جن‌زدگی و غیره است. او برای نجات مردم معمولاً از خواندن دعا و روش‌های مذهبی استفاده می‌کند. 

لورین: همسر اِد که در حل پرونده‌های مربوط به انسان‌های جن‌زده، نفرین‌شده و غیره همسرش را همراهی می‌کند. او توانایی‌های خاصی مانند دیدن یا حس‌کردن وقایع گذشته دارد و این توانایی را از جانب خداوند می‌داند.

دیوید: پسربچه‌ای که نفرین شده و تحت تسلّط جادوگر درآمده است. ماجرا از تغییر رفتارهای عجیب دیوید شروع می‌شود. خانواده‌ی دیوید برای کمک به او، از اِد و لورین کمک می‌گیرند.

آرنی: پسر جوانی که تحت تسلط نفرین جادوگر درآمده و ناخواسته مرتکب قتلی وحشتناک می‌شود. جادوگر قصد دارد با سلطه‌ای که بر آرنی دارد، او را وادار به خودکشی کند.

پدر کاستنر: کشیش بازنشسته‌ای که درباره‌ی فرقه‌ی شیطان‌پرستی «رام» تحقیق می‌کرده است. دختر او عامل اصلی نفرین‌هایی است که اِد و لورین بررسی می‌کنند. 

 

کشور سازنده: آمریکا، انگلستان 

کمپانی سازنده: New Line Cinema

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد احضار ۳: شیطان مرا وادار کرد

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!