• امروز : 1 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی بازی کالاف دیوتی ؛ کلدوار (Call of Duty: Black Ops Cold War)

author-img

توسط : محسن رزاقی ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4101 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

کال آف دیوتی کلدوار داستان جدی دارد و عناصر امروزی را به شکل تاریخی مطرح می‌کند. سیستم انتخاب دیالوگ باعث می‌شود، بازی پایان‌های مختلف داشته باشد. جزئیات بازی زیاد است و بازیکن هیجان زیادی را در طول بازی تجربه می‌کند.  زامبی‌های بازی هم به نسبت ترسناک هستند ولی بیشتر خشونت شدید حساسیت برانگیز است. در بخش داستانی ایرانیان در بازی حضور دارند و تروریست هستند و از این جهت بازی در ایران ممنوعه اعلام شده است.

ژانر : اکشن

8 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 12 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
medal-image

به خاطر تبلیغات و پشتیبانی مفصل از بازی، بازی به مدت دو سال مدوام، جزو پرفروش‌ترین بازی‌ها ست.

جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

سری بازی کال آف دیوتی یا ندای وظیفه، از بازی‌های معروف تیراندازی‌ست که روند سریع و هیجان انگیزی دارد. این بازی بسیار نفس‌گیر است. بازیکن در این بازی مدام دلهره یک نبرد را دارد به همین خاطر اکیدا توصیه می‌شود با روش‌هایی مثل گفت و گو یا محدود کردن گام به گام مانع بازی کردن فرزند زیر 15 سال خود با این بازی شوید و بازی‌ها ی جایگزین پیشنهاد می‌شود.

این روند تند بازی،  مخصوصا در بخش آنلاین هیجان بازیکن را افزایش می‌دهد و ممکن است فرزندمان  بعد از بازی دقایقی بد خلق باشد که معمولا بعد از حدود نیم ساعت  انتظار می‌رود که به حالت عادی برگردد. بعد ازا انجام بازی‌های تند، هورمون‌های بدن، انرژی زیادری را در بدن  آزاد می‌کند که جز با فعالیت بدنی تخلیه نمی‌شود.

 در بخش داستانی، وجود دو ایرانی آمریکا ستیز و ضد امپرالیسم به عنوان تروریست که در جزئیات پرونده آنها، دلیل خاصی جز کینه‌های شخصی و مسائل مالی برای مبارزه با آمریکا نیامده است، هویت ملی و تاریخی فرزندانمان را مخدوش می‌کند که حساسیت برانگیزا است.

 همچنین محتوای بخش داستانی بازی و زمینه‌ی بخش آنلاین نشان‌دهنده قدرت  تمام و محض ایالات متحده و متحدین آنهاست  که محتوایی حساسیت برانگیز است.  مخصوصا که اینطور نشان داده می‌شود که نگهبانان صلح جهانی هستند و روسیه و هم‌پیمانانش مانند ایران، تهدیدی بین المللی هستند.

خلاصه‌ی آن:

داستانی بازی به هویت ملی ایرانی لطمه می‌زند و روند سریع بازی هم برای زیر 15 سال آسیب‌زاست!

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

بازی بهانه خوبی برای تاریخ جنگ سرد و تحریف‌های آمریکایی‌ست.

 با توجه به انتخاب محور بودن بازی، بهانه خوبی برای اهمیت تصمیم‌هایی که در زندگی می‌گیریم  و پیامدهایی که به همراه دارد صحبت کنیم.

خوب است در مورد افراد و گروه‌هاییی که ادر ایران انقلاب کردند و درگیر تسخیر سفارت آمریکا  بودند و اندیشه‌ای که داشتند صحبت کنیم یا منابعی را برای مطالعه در اختیارش قرار دهیم.

 با توجه به هیجان بالای بازی، رعایت زمان بازی کردن بسیار مهم است. با فرزندمان در این مورد قرارهایی بگذاریم.

با او قرار بذاریم که بعد از انجام بازی‌های اکشن، فعالیت بدنی داشته باشد تا انرژی مازاد تولید شده، تخیله شود و کسالت و بیماری به همراه نیاورد.

خلاصه‌ی آن:

در مورد سیاست‌های آمریکایی‌ها و قدرت آنها با فرزند خود صحبت کنید و قرارهایی برای سلامت بازی کردن با هم بگذارید.

ماجرای بازی

روند بازی کال آف دیوتی مثل سایر نسخه‌های این بازی مبتنی بر کشتار و حذف دشمنان است با اسلحه‌های مختلف است و بازیکن باید تلاش کند در مسیر مبارزه زنده بماند و دشمنان را به گلوله ببندد. در بخش زامبی هم روند اصلی با اندکی تغییر همین است.

داستان بازی از جایی آغاز می‌شود که بعد از آزاد شدن گروگان‌های سفارتش در  ایران،  یک تیم از سازمان سیا با دستور مستقیم شخص رئیس جمهور ایالات متحده برای کشتن دو نفر از فاتحین سفارت اعزام می‌کند که  اول قاسم جوادی را   در هلند گیر می‌اندازند و متوجه می‌شوند که دومی به نام آرش  کدیور در ترکیه مشغول عملیات بزرگی‌ست. بعد از اینکه تیم به ترکیه می‌رود، متوجه می‌شوند که خطر بزرگتری  آمریکا را تهدید می‌کند و تازه  ماجرای اصلی آغاز می‌شود.

بازی روایت یک تیم جاسوسی- عملیاتی متشکل از چند ملیت آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی ست که تلاش می‌کنند تا یک ژنرال خودسر شوروی را که قصد دارد از طریق  انفجار موشک‌های اتمی ایالات متحده که در اروپا مستقر هستند قدرت آمریکا را تضعیف کند و آبروی جهانی او را ببرد و روسیه را قدرت بلامنازع جهان کند. این تیم ابتدا قصد دارد بفهمد که نقشه این ژنرال چیست، سپس کجا مخفی شده و چگونه قصد اجرای عملیات خود را دارد. در این ماجرا آنها به اقصی نقاط دنیا می‌روند و  عملیات انجام می‌دهد. در جرین این ماموریت‌ها  بازیکن متوجه این می‌شود که شخصیتی که او را کنترل می‌کند از بازماندگان  عملیات ترور کدیور است که سیا حافظه اش را پاک کرده و از دانش او، برای رسیدن به پرسیوس، ژنرال سرکش ماجرا، استفاده کرده است. در مسیر بازی بازیکن انتخاب‌هایی دارد و متناسب با این انتخاب‌ها  مسیر و پایان بازی متفاوت است. بازی دارای سه پایان مختلف است که در هر سه نقش بازیکن در آنها جدی‌ست. در یک حالت بازیکن به آمریکا برای شکست شوروی کمک می‌کند و البته در نهایت توسط آمریکایی ها کشته می‌شود. در حالت دیگر بازیکن که ریشه‌اش را به یاد آورده، به تیم سیا خیانت می‌کند و به پیروزی پرسیوس  کمک می‌کند و در حالت سوم به هیچکس کمک نمی‌کند و در نهایت کشته می‌شود.

بازی در حالت چند نفره هم دارای محتوایی ست .  این بخش دارای فصل‌هایی ست که ادامه رقابت پرسیوس، ژنرال سرکش روس و تیم سازمان سیا به فرماندهی ادلر را  روایت می‌کند و زمینه کلی، رقابت ناتو با اتحاد جماهیر شوروی ست. در بخش زامبی، داستان دارای شخصیت‌ها و مسیر متفاوت ولی بسیار سطحی ست. در این ماجرا، در همکاری اطلاعاتی انگلستان و آمریکا، متوجه می‌شوند که  شوروی در جریان ساخت اسلحه‌ها و سربازانی خاص، آزمایشگاهی راه انداخته است که این آزمایش‌ها باعث  ایجاد زامبی‌ها شده است. هرچند شوروی اقدام به تعطیلی آزمایشگاه‌ها و زامبی‌ها کرده است اما موفق نبوده و نیروهای ناتو باید برای کنترل وضعیت وارد میدان شوند.

جزئیات اثر

سیستم عامل(ها): PlayStation 4 - PlayStation 5 - Windows - Xbox One- Xbox Series X/S

نام ناشر:  Activision

نام توسعه دهنده: Treyarch and Raven Software

نیاز به اینترنت: دارد و کاملا آنلاین است.

امکانات آنلاین: گفت و گوی صوتی، لیگ، ایجاد دوستی، تشکیل گروه، جدول رتبه‌بندی، رویداد، ذخیره‌سازی، گفت و گوی متنی، چالش، چند نفره بازی کردن

امکان بازی به صورت چند نفره محلی: دارد

نشان‌ها: ممنوع بودن

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : مجید سنگی

۲۸ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 6 +

از نظر من بازی خوبیه چون کیفیت بالایی داره و مرحله های زیادی داره و ترسناک نیست

بزرگسال

توسط : بهار یوسفی

۱۸ آبان ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

واقعا رده سنی باید تو این بازی رعایت بشه. خیلی آسیب زاست

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد کالاف دیوتی ؛ کلدوار

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!