• امروز : 31 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن وندل و وایلد (Wendell & Wild)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2777 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 13 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

این انیمیشن در ژانر کمدی و ماجراجویی به کارگردانی «هنری سلیک» در سال 2022 ساخته شده است، داستان دو برادر شیطان به نام‌های «وندل و وایلد» را روایت می‌کند که از دختری نوجوان به نام کت درخواست کمک می‌کنند تا آن‌ها را به دنیای زنده‌ها احضار کند. این دختر نوجوان در ازای کمک به شیاطین، زنده شدن والدینش را درخواست می‌کند و به این ترتیب به خدمت شیاطین در می‌آید. فضای تاریک، زنده شدن مرده‌ها از قبر و شیطان پرستی اصلی‌ترین تم این محصول است.

ژانر : ماجراجویی

سال 2022 105 دقیقه جزئیات کامل اثر
8 مناسب خانواده 16 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 16 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

انیمیشن «وندل و وایلد» توسط هنری سلیک کارگردان کورالین 2009 و به سبک استاپ موشن ساخته شده است. شخصیت اصلی دختری نوجوان به نام «کت الیوت» است که خود را مقصر مرگ والدینش می‌داند. این تجربه غم‌انگیز باعث احساس گناه و ترس در او می‌شود و  کت  را به دختری تنها، گوشه‌گیر و عصبی تبدیل می‌کند.

داستان پر از کاراکترهای مختلف و حوادث زیادی است که پشت سرهم و به سرعت به تصویر درمی‌آیند که به تدریج ارتباط آن‌ها با یکدیگر برای مخاطب مشخص می‌شود. جدای از جدال بین خانواده کلکسون‌ها (شخصیت منفی داستان) و کت و دوستانش که اصلی‌ترین ماجرای این انیمیشن را شامل می‌شود، مسئله شیطان و شیطان‌پرستی به وضوح نمایش داده شده است. کت در ازای زنده شدن والدینش، قول می‌دهد تا ابد در خدمت شیاطین باشد بدین ترتیب به طور غیرارادی خواسته‌های شیاطین را برآورده می‌کند. طراحی چهره همه کاراکترها به نحوی است که چهره شیاطین در مقایسه با بقیه ترسناک و زشت دیده نخواهد شد و منفی‌ترین و ترسناک‌ترین کاراکتر نیز خانم و آقای کلکسون هستند. به طور کلی شیطان در این اثر نه در ظاهر و نه در باطن زشت و منفور نیست بلکه درنهایت به شخصیت اصلی داستان کمک نیز می‌کند.

مدرسه‌ی کاتولیکی که کت در آن درس می‌خواند، توسط «پدر بست» اداره می‌شود که شخصیت فاسدی است و با خانواده کلکسون ارتباط دارد و از طرف دیگر کت قهرمان اصلی داستان، به عنوان «دوشیزه جهنمی» معرفی شده است.

همان طور که در بالا ذکر شد خط داستانی بسیار پیچیده است و کودکان کوچکتر نمی‌توانند به خوبی متوجه روند اتفاقات شوند و از طرف دیگر فضایی تاریک و سیاهی دارد و شامل مواردی همچون مرگ، خارج شدن اسکلت‌ها از درون قبر، شیاطین و عروسکی با چهره ترسناک است، به همین دلیل تماشای آن برای کودکان مناسب نخواهد بود.

خلاصه:

این محصول داستان دختری را روایت می‌کند که در کودکی تجربه‌های ناخوشایندی را تجربه می‌کند و در نوجوانی با عنوان «دوشیزه جهنمی» به خدمت شیطان در می‌آید. فضای داستان پر از صحنه‌های تاریک و اسکلت‌هایی است که از قبر خارج می‌شوند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چرا کت در زندان افتاده بود؟

چرا کت نمی‌خواست با بقیه دوست شود؟

کت در نهایت باز هم با پدر و مادرش خداحافظی کرد، به نظرت چطور توانست با این قضیه کنار بیاید؟

می‌توان در صورت نیاز درباره شیطان و شیطان‌پرستی با نوجوانان صحبت کرد.

خلاصه:

می‌توان در مورد روابط کت با دوستانش و مسئله شیطان‌پرستی صحبت کرد.

داستان اثر

کت و والدینش در شهر «راست بنک» زندگی می‌کنند، پدر کت صاحب کارخانه آبجوسازی است. یک روز طوفانی وقتی پدر در حال رانندگی است، کت سیبی را گاز می‌گیرد و با دیدن کرم درون آن جیغ می‌زند، حواس پدر پرت می‌شود و ماشین به درون دریا سقوط می‌کند. مادر کت او را از درون شیشه ماشین به بیرون هدایت می‌کند. بعد از این اتفاق کت خود را مقصر مرگ والدینش می‌داند و به خاطر رفتار پرخاشگرش در مدرسه به زندان کودکان فرستاده می‌شود.

 5 سال بعد کت توسط «پدر بست» مدیر مدرسه کاتولیک دخترانه آر.بی.سی وارد مدرسه می‌شود. کت متوجه می‌شود که علامتی به شکل جمجمه در دستش ظاهر شده، یکی از کارکنان مدرسه به نام خواهر هلی می‌گوید این نشان می‌دهد که او یک «دوشیزه جهنمی» است.

از طرفی دو برادر شیطان با نام‌های «وندل و وایلد» در حال خدمت به ارباب شیاطین هستند. آن‌ها می‌خواهند بدون اجازه اربابشان بوفالو بلزر وارد دنیای زنده‌ها شوند، برای اینکار باید یک انسان آن‌ها را احضار کند. آن‌ها به خواب کت می‌آیند و از او می‌خواهند آن‌ دو را احضار کند و تا ابد در خدمتشان باشد و در ازای آن هر چه کت بخواهد برآورده می‌کنند. کت موافقت می‌کند و در عوض می‌خواهد والدینش دوباره زنده شوند.

در طرف دیگر داستان خانواده کلکسون‌ها با یک توطئه چند ساله شهر راست بنک و کارخانه را آتش می‌زنند تا زندان‌های خصوصی خود را در این مکان ایجاد کنند. در طول داستان اتفاقات زیادی می‌افتد و وندل و وایلد وارد دنیای زنده‌ها می‌شوند و برای مدتی با کلکسون‌ها ارتباط می‌گیرند اما در نهایت آن‌ها به کت کمک می‌کنند تا مقابل کلکسون‌ها بایستد.

جزئیات اثر

کارگردان: Henry Selick / هنری سلیک

نویسنده: Henry Selick/ Jordan Peele/ هنری سلیک/ جردن/ پیل

نام تهیه کننده:

Henry Selick/ Ellen Goldsmith-Vein/ Jordan Peele/ Win Rosenfeld

هنری سلیک/ الن گولداسمیث وین/ جردن پیل/ وین روزنفلد

نام بازیگران:

Lyric Ross/ Keegan-Michael Key/ Jordan Peele/ Angela Bassett/ James Hong/ Sam Zelaya

لیریک راس/ کیگان میکائیل کی/ جردن پیل/ آنجلا بست/ جیمز هونگ/ سم زلایا

نام شخصیت ها:

کت الیوت: دختر 13 ساله که پدر و مادرش را در کودکی از دست می‌دهد. کت موهای سبز پرپشتی دارد. در کودکی هنگام دعوا با بچه‌ها در مدرسه متوجه می‌شود یک سنگ در حال سقوط است، او به منظور نجات فرد مقابلش، او را هل می‌دهد. به همین خاطر 5 سال را در زندان سپری می‌کند.

وندل و وایلد: دو شیطان کوچک به رنگ بنفش، دارای یک دم باریک، دو بال کوچک و بدن تیغ‌دار. وندل ظاهر لاغر و وایلد ظاهر چاقی دارد، بوفالو بلزر آن دو رو مجبور کرده با یک کرم جادویی روی سر طاسش مو بکارند. آن دو می‌خواهند یک مکانی شاد و آرام برای مردگان زیر زمین فراهم کنند.

بوفالو بلزر: ارباب شیاطین که همانند یک دیو هیولایی بسیار بزرگ است به طوری که وندل و وایلد درون سوراخ بینی او محبوس‌اند. بوفالو بلزر مکانی در اعماق زمین را اداره می‌کند که ارواحی در حال پرت شدن و سوختن هستند.

رائول (رومونا): تنها پسر مدرسه است؛ رائول قبلا دختر بود و بعدها تغییر جنسیت داده است. او به یکی از دوستان نزدیک کت تبدیل می‌شود. رائول در نقاشی مهارت زیادی دارد.

خواهر هلی: یک راهبه که در مدرسه کار می‌کند، او نیز به شیاطین خدمت می‌کند.

پدر بست: او مدیر مدرسه دخترانه کاتولیک است و با کلکسون‌ها هم ارتباط و همکاری دارد.

ماریانا: او مادر رائول و دستیار قضایی است. او معتقد است کلکسون‌ها مسبب آتش سوزی در شهر «راست بنک» و سوختن کارخانه هستند.

شیوان: تنها دختر آقای کلکسون که رفتارش با پدر و مادرش متفاوت است.

خانم و آقای کلکسون: آن‌ها اصلی‌ترین شخصیت منفی و صاحبان شرکت کلکسون هستند.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Artists First/ Gotham Group/ Monkeypaw Productions/ Netflix Animation/ Netflix/ SIF 309 Film Music

مخاطب اثر: نوجوان، بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : ملورین میراکولر

۲۴ آبان ۱۴۰۲

مناسب سن 16 +

بچه ها اصلا درک همچین موضوع هایی رو ندارن چرا یه دختر یا پسر کوچیک باید با همچین موضوع هایی سر و کله بزنن که ما بزرگتر ها هم نمیتونیم?

بزرگسال

توسط : ملورین میراکولر

۲۴ آبان ۱۴۰۲

مناسب سن 16 +

بچه ها اصلا درک همچین موضوع هایی رو ندارن چرا یه دختر یا پسر کوچیک باید با همچین موضوع هایی سر و کله بزنن که ما بزرگتر ها هم نمیتونیم?

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد وندل و وایلد

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!