• امروز : 1 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن لیلو و استیچ (Lilo and Stitch)

author-img

توسط : معصومه جمالی ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

8291 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 7 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

انیمیشنی در ژانر ماجراجویی، موزیکال و کمدی است که روایت دختر تنهایی است والدین خود را از دست داده است و با خواهرش زندگی می‌کند. استیچ یک موجود فضایی با ظاهری عجیب است این دو باهم دوست می‌شوند و لیلو محبت و دوستی را به استیچ یاد می‌دهد. محصول 2002 آمریکا است که در بخش‌های مختلف موفق به دریافت جایزه شده است.

 

ژانر : انیمیشن علمی و تخیلی ماجراجویی موزیکال

سال 2002 86 دقیقه جزئیات کامل اثر
17 مناسب خانواده -3 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

والدین لازم است بدانند که در داستان لیلو والدینش را از دست داده است و از این بابت ناراحت و غمگین است. این امر ممکن است سبب ترس از دست دادن والدین از سوی فرزندتان شود. حرف‌های فرزندتان را گوش کنید و به آن‌ها امنیت خاطر بدهید که شما هیچ‌وقت آن‌ها را تنها نمی‌گذارید.

فضایی‌ها موجوداتی با چهره‌ی عجیب و غریب هستند که به شکل مضحک و فانتزی نمایش داده می‌شوند ولی ممکن است سبب ترس و نگرانی فرزندتان شود. با او درباره‌ی تفاوت‌های دنیای واقعی و دنیای خیالی صحبت کنید. استیچ موجودی عصبانی و خشن است که همه چیز را خراب می‌کند. این امر ممکن است باعث تقلید از سوی کودکتان شود. نگران نباشید این امر مقطعی است ولی با او درباره‌ی مذموم بودن خشونت و عدم پذیرش فرد خشن در گروه‌های دوستی صحبت کنید.

نانی در ذیل داستان پوشش نامناسبی دارد. درباره‌ی تفاوت‌های فرهنگی ما و سایر کشورها صحبت کنید و اطلاعاتی درخور سن او به فرزندتان بدهید. ماجرای علاقه‌ی دیوید و نانی ممکن است کنجکاوی فرزندتان را برانگیزد. ابتدا نظر او را در این باره بپرسید و در حد فهم و درک او اطلاعاتی به او بدهید. درون مایه‌ی داستان درباره‌ی اهمیت خانواده است فرصت مناسبی است که دراین باره با فرزندتان صحبت کنید.

 

خلاصه:

فقدان و از دست دادن والدین ممکن است منجر به ترس و نگرانی در کودکان شود.موجودات فضایی و چهره‌ی عجیب آن‌ها باعث ترس در کودکان می‌شود. خشم و عصبانیت استیچ ممکن است از سوی کودکان مورد تقلید واقع شود. پوشش نامناسب نانی ممکن است سوالاتی را برای فرزندتان بوجود بیاورد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

روند داستان را از کودکتان بپرسید این امر موجب می‌شود کودکتان فهم درستی از سیر داستان پیدا کند.

درباره‌ی ویژگی‌های شخصیت لیلو از فرزندتان بپرسید. نظر او را درباره‌ی اینکه چرا لیلو از سوی گروه همسالان خود پذیرفته نمی‌شد بپرسید. این سوال باعث می‌شود که کودکتان متوجه شود ممکن است یک شخص همزمان خصوصیات خوب و بد را با هم داشته باشد.

از او بپرسید چرا استیچ علی رغم اینکه موجودی عبانی و غیرقابل کنترل متولد شده است در انتهای داستان متحول می‌شود؟

به فرزندتان گوشزد کنید که موجودات فضایی وجود ندارند و این چنین داستان‌هایی ساخته و پرداخته‌ی ذهن نویسنده است.

با فزرندتان درباره‌ی مذموم بودن خشونت و عدم پذیرش شخص پرخاشگر از سوی سایرین صحبت کنید.

 

خلاصه:

از فرزندتان درباره‌ی شخصیت لیلو بپرسید این سوال باعث می‌شود درک درستی از ویژگی‌‌های مثبت و منفی پیدا کند.

از فرزندتان بخواهید سیر داستان را برای شما تعریف کند. درباره‌ی تفاوت‌های دنیای واقعی و خیالی با فرزندتان صحبت کنید.

داستان اثر

در یک سیاره‌ی خیلی دور دانشمند فضایی دست به یک آزمایش غیرقانونی ژنتیکی می‌زند و 626 متولد می‌شود. 626 یک موجود عصبانی و خرابکار شبیه به سگ است. فدراسیون گالان دیچ در فضا تصمیم می‌گیرد که او را به سیاره‌ی دیگری تبعید کند ولی 626 فرار می‌کند و با یک سفینه به زمین می‌آید.

لیلو دختری مهربان و تنهاست که والدینش را طی یک حادثه از دست داده است و با خواهر بزرگترش نانی زندگی می‌کند. حضانت لیلو به نانی داده شده است و نانی برای جبران تنهایی خواهرش سرپرستی یک 626 را قبول می‌کند و گمان می‌کنند که 626 سگ است. لیلو او را استیچ می‌نامد. استیچ که موجودی خشمگین و خرابکار است همه چیز را خراب می‌کند و به بقیه حمله می‌کند. نانی به خاطر خرابکاری‌های استیچ کارش را از دست می‌دهد و این امر باعث می‌شود مأمور محافظ لیلو سعی در گرفتن او از نانی داشته باشد. لیلو با صبر و حوصله به او یاد می‌دهد که باید با بقیه مهربان بود. فضایی‌ها به دنبال استیچ به زمین می‌آیند و درصدد دستگیری او هستند ولی هر بار به نحوی شکست می‌خورند.

رابطه‌ی دوستانه و محبت‌آمیز لیلو و نانی باعث تحول در استیچ می‌شود. داستان جوجه اردک زشت سبب کنجکاوی استیچ برای یافتن خانواده‌ی خود می‌شود. فدراسیون بعد از ناکامی دو نفر از مأمورانش در دستگیری استیچ مأمور دیگری را به زمین می‌فرستد. مأمور فضایی خیلی خشن و بی‌رحم است و بعد از کلی تعقیب و گریز با استیچ و لیلو نهایتاً آنها را دستگیر می‌کند. زمان بازگشت به سیاره‌ی فضایی‌ها استیچ از محفظه فرار می‌کند ولی لیلو موفق نمی‌شود. استیچ که متحول شده بود و لیلو عضوی از خانواده‌ی او شده بود تمام تلاش خود را می‌کند که او را نجات دهد. نانی، دیوید و دو آدم فضایی در این امر به کمک استیچ می‌آیند و موفق به نجات لیلو از دست مأمور فضایی می‌شوند.

در آخر فدراسیون گالان دیچ به زمین می‌آیند تا درباره‌ی استیچ تصمیم‌گیری کنند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند سرپرستی استیچ را به لیلو بسپارند. نانی هم که کاری برای خود پیداکرده بود توانست حضانت خواهر خود را دوباره بگیرد.

جزئیات اثر

کارگردان: دیم دبلویز، کریس سندرز

نام شخصیت ها:

لیلو: دختر بچه‌ی مهربانی که در هاوایی به همراه خواهر بزرگترش زندگی می‌کند. او والدین‌اش را طی یک حادثه از دست می‌دهد. برای جبران تنهایی‌اش تصمیم به نگهداری از یک حیوان خانگی می‌گیرد.

نانی: خواهر بزرگ لیلو است که سعی می‌کند واهر خوبی برای لیلو باشد ولی اتفاقاتی مانع از این امر می‌شود. او به پسری به نام دیوید علاقه‌مند است.

استیچ: یک موجود عجیب که توسط یک دانشمند فضایی دستخوش تغییرات بیولوژیکی می‌شود. اوازسیاره‌ی خودش فرار می‌کند و به زمین می‌آید و در انتهای داستان در رفتار او تحول بزرگی اتفاق می‌افتد.   

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: والت دیزنی

جوایز و افتخارات: برنده‌ی 11 جایزه در بخش‌های مختلف، برنده‌ی جایزه‌ی اسکار، کاندید 27 دوره در بخش‌های مختلف

مخاطب اثر: کودک، نوجوان

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد لیلو و استیچ

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!