• امروز : 1 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن فینیس و فرب: کندیس علیه کهکشان (Phineas and Ferb the Movie: Candace Against the Universe)

author-img

توسط : نرگس شفیعی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2866 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 7 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

انیمیشن ماجراجویانه و کودکانه «فینیس و فرب: کندیس علیه کائنات» در سال 2020 براساس مجموعه تلویزیونی فینیس و فرب، ساخته شده که شخصیت‌های مهم مجموعه نیز در آن حضور دارند. داستان با محوریت کندیس، خواهر بزرگتر فینیس و فرب، است که چون فکر می‌کند برادرانش خاص هستند و او هیچ ویژگی خاصی ندارد، با برادرانش رابطه خوبی ندارد؛ اما طی ماجرای دزدیده شدن کندیس بدست فضایی‌ها، نجات یافتن او توسط برادران مهربانش و مبارزه تیمی آن‌ها با موجودات فضایی‌، کندیس رابطه بهتری با برادرانش پیدا کرده و متوجه ویژگی‌های خاص خود نیز می‌شود. شاید صحبت شخصیت‌های کودک اما نابغه اثر درباره مباحث و اصطلاحات علمی برای کودکان مبهم باشد؛ اما فهم پیام نهایی داستان ساده است و می‌تواند به روابط خواهر و برادرانه میان فرزندان کمک کند.

سال 2020 86 دقیقه جزئیات کامل اثر
6 مناسب خانواده 8 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این انیمیشن، در ژانر ماجراجویانه است و شخصیت‌های محوری آن، کودکانی نابغه و شجاع هستند که برای نجات دختری به نام «کندیس» از دست فضایی‌ها، به سیاره‌ای دیگر رفته و در  ادامه برای محافظت از زمین، با فضایی‌ها درگیر می‌شوند. فرزندان شما می‌توانند با شخصیت‌های کودک در این اثر همدلی کرده، هیجانات آن‌ها را در این ماجراجویی در خود احساس کنند و از رفتارهای آن‌ها یادبگیرند. فینیس و فرب الگوی خوبی از دو برادر مهربان هستند که برای نجات خواهر خود تلاش می‌کنند و کندیس خواهر بزرگتر آن‌ها، در ابتدا دل خوشی از برادرانش ندارد و بی‌دلیل به آن‌ها حسادت می‌کند، اما در پایان روابط آنها بهبود پیدا کرده و با یکدیگر صمیمی می‌شوند. دعوای خواهر و برادری را ممکن است فرزندان شما نیز تجربه کرده باشند؛ بنابراین این اثر می‌تواند لذت کار تیمی در کنار خواهر و برادر را به نمایش بگذارد و اهمیت محبت به خواهر و برادر را به خوبی به کودکان منتقل کند. بهتر است درباره احساسات کندیس نسبت به برادرانش و پشیمانی او از رفتارهای نامهربانانه خود، با کودکان صحبت کنید و علت رفتارهای کندیس و پیامدهای هررفتار را در کنار کودکان خود بررسی کنید تا نتیجه نهایی اثر، به خوبی به کودکان منتقل شود.

در صحنه‌های هیجان انگیز اثر مانند روبرو شدن شخصیت‌ها با گیاهی غول‌پیکر یا زندانی شدن آن‌ها به دست شخصیت پلید داستان، مخاطبین حساس ممکن است دچار نگرانی شوند؛ اما شجاعت شخصیت ها در برخورد با موقعیت‌های حساس، کارتونی بودن صحنه‌ها و طنزی که وجود دارد، احساس ترس را از بین می‌برد.  شما والدین عزیز اگر ترس یا نگرانی خاصی در کودک خود احساس کردید می‌توانید ضمن همدلی کردن، او را در آغوش بگیرید و با ارائه راه حل، از هیجان او کم کنید. مهمترین اتفاقی که ممکن است به نگرانی کودکان پیش از دبستان منجر شود، تغیر شخصیت «دکتر بزرگ فوق العاده» از یک دوست مهربان به یک موجود پلید و قدرت طلب است که حس بی‌اعتمادی را در کودکان حساس برمی‌انگیزد.

ضمن امکان یادگیری کودکان از الگوهای مثبت اثر، امکان تقلید از خشونت‌ها را نیز باید در نظر گرفت. مبارزه شخصیت‌ها با موجودات پلید داستان هرچند اغلب شدت خیلی پایینی دارد اما چندمورد صحنه لگد زدن، کتک زدن، پرت کردن افراد و ضربه زدن می‌تواند برای کودکان تقلیدپذیر باشد. سعی کنید راه‌حل‌های غیرخشونت‌آمیز شخصیت‌ها برای جلوگیری از شرارت را برای کودکان پررنگ کنید و به آن‌ها یادآوری کنید که خشونت چه پیامدهای منفی می‌تواند داشته باشد.

یکی از رفتارهای منفی قابل توجه که از سوی شخصیت‌های اصلی داستان انجام می‌شود، پنهان کاری از والدین و صحنه دروغ گفتن «کندیس» به مادر خود است. هرچند او قصد بدی ندارد، اما لازم است به کودکان خود یادآوری کنیم که بهتر است والدین را درباره اتفاقاتی که رخ می‌دهد باخبر کنیم و به فرزندان خود اطمینان دهید که در هر اتفاقی که برای او بیفتد، شما همراه او هستید.

وجود آدم فضایی‌ها در این داستان باعث جذابیت اثر شده است؛ اما کودکان پیش از دبستان که قدرت تشخیص واقعیت از خیال را ندارند، ممکن است درباره وجود آن‌ها دست به خیال پردازی بزنند و حتی امکان حمله آن‌ها به زمین را باور کنند. می‌توانید با کودک خود گفت‌وگویی ترتیب داده و درباره تخیلی بودن آدم فضایی‌ها با او گفت‌وگو کنید.

دوستان فینیس و فرب، الگوهای مناسبی از دوستان وفادار هستند و کارتیمی را به خوبی در رفتار خود نمایش می‌دهند. آن‌ها با استفاده مداوم از اصطلاحات علمی، می‌توانند مشوق فرزندان شما به یادگیری بیشتر مباحث علمی بویژه درباره سفر به فضا و سیارات باشند. فقط دو مورد استفاده از الفاظ نامناسب مانند کله پوک از رفتارهای نادرست آن‌هاست که می‌توانید درباره علت نادرست بودن این رفتار، کودک خود را توجیه کنید.

خلاصه: شخصیت‌های محوری داستان کودکانی نابغه و شجاع هستند و می‌توانند رفتارهای خوبی مانند دوستی و همراهی، شجاعت و بیشتر از همه، مسئولیت پذیری در برابر خواهر و برادر  را به کودکان منتقل کنند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چرا کندیس از برادرانش دل خوشی نداشت؟ آیا دلیل او برای این احساسش منطقی بود؟ چگونه روابط آن‌ها بهبود پیدا کرد؟ چرا فینیس و فرب حاضر شدند به فضا سفر کنند و باوجود بدرفتاری خواهرشان همچنان برای نجات او تلاش کردند؟؟ چرا دوستان فینیس و فرب حاضر بودند به آن دو کمک کنند؟ ویژگی دوستان خوب چیست؟ تو اگر جای شخصیت‌های داستان بودی، ممکن بود کدام کار را انجام ندهی؟ چه کاری را حتما انجام می‌دادی؟ دروغ گفتن کندیس به مادرش کار درستی بود؟ اگر ماجرا را به مادرش می‌گفت چه اتفاقی می‌افتاد؟ آیا ناسزا گفتن به دیگران کار درستی است؟ این کار چه احساسی در دیگران بوجود می‌آورد؟ بنظر تو موجودات فضایی واقعیت دارند؟ چقدر از این اتفاقات می‌توانست در دنیای واقعی اتفاق بیفتد؟ خلاصه:  با پرسش درباره علت رفتارهای کندیس و پیامدهای هررفتار، پیام نهایی را به کودکان منتقل کنید و درباره رفتارهای نادرست اثر با آن‌ها صحبت کنید.

داستان اثر

«فینیس» و «فرب» دوبرادر نابغه هستند. «کندیس»، خواهر بزرگترشان، احساس می‌کند با وجود برادرانش نادیده گرفته می‌شود؛ بنابراین دل خوشی از آن‌ها ندارد. تا این‌که یک روز یک آدم فضایی قدرت طلب به نام «دکتر بزرگ فوق‌العاده»، متوجه می‌شود برای رشد دادن گیاهی که از آن برای کنترل کردن مردم سیاره‌اش استفاده می‌کرده، به کربن دی‌اکسید نیاز دارد. پس به زمین می‌آید و کندیس را می‌دزدد تا از کربن دی اکسید بازدم او استفاده کند. فینیس و فرب که خواهرشان را دوست دارند، با دوستان خود جمع می‌شوند و این‌بار از نبوغشان برای سفر به فضا و نجات خواهرشان استفاده می‌کنند. آن‌ها کندیس را نجات می‌دهند؛ اما متوجه می‌شوند دکتر بزرگ فوق العاده قصد دارد به زمین حمله کند و همه انسان‌ها را برای هدف پلیدش بدزدد. کندیس، این‌بار با برادرانش وارد یک تیم می‌شود تا از زمین در برابر فضایی‌ها محافظت کند.

فینیس، فرب، کندیس و دوستانشان، با نبوغ و شجاعت خود در برابر فضایی‌ها می‌ایستند و در نهایت کندیس با یک فکر بکر، دکتر بزرگ فوق العاده و گیاه کنترل‌گرش را به فضا می‌فرستد و باعث پیروزی می‌شود. از آن پس کندیس و برادرانش با مهربانی کنار یکدیگر می مانند.

جزئیات اثر

  1. کارگردان: Bob Bowen / باب بوون
  2. نویسنده: Dan Povenmire / دن پوونمیر
  3. نام تهیه کننده: Brandi Young / برندی یانگ
  4. نام بازیگران: Ali Wong, Vincent Martella, David Errigo Jr., Ashley Tisdale,

اشلی تیزدیل، دیوید اریگو، وینسنت مارتلا، الی وانگ

  1. نام شخصیت ها:

فینیس: پسر کوچولوی نابغه داستان که برای نجات خواهرش راهی فضا می‌شود.

فرب: برادر ناتنی فینیس که یک نابغه است و همیشه همراه برادرش فینیس است. او نیز برای نجات خواهرش از دست فضایی‌ها، با فینیس راهی کهکشان می‌شود.

کندیس: خواهر بزرگتر فینیس و فرب که فکر می‌کند باوجود برادران نابغه‌اش نادیده گرفته می‌شود. او دوست دارد یکبار دست برادرانش را برای مادرش رو کند، اما همیشه شکست می‌خورد؛ بنابراین فکر می‌کند که جهان علیه اوست!

ونسا: دختری نوجوان و دوست کندیس که همراه او به دست فضایی‌ها گرفتار می‌شود.

دکتر دوفنشمیرتز: دانشمندی که نقشه‌های شیطانی دارد. او پدر ونسا است و برای نجات دخترش از دست فضایی‌ها، همراه فینیس و فرب به فضا سفر می‌کند.

پری پلاتیپوس: حیوان خانگی فینیس و فرب که درواقع یک مامور مخفی است. او در سفر بچه‌ها به فضا، همراهشان می‌رود و بدون اینکه آن‌ها بدانند، از خیلی از خظرات نجاتشان می‌دهد.

دکتر بزرگ فوق‌العاده: یک موجود فضایی قدرت طلب. او ملکه فضایی هاست که با کمک هاگ‌های کنترل کنندۀ یک گیاه فضایی، مردم سیاره‌اش را تحت کنترل خودش درآورده است.

  1. کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: والت دیزنی/ Disney Television Animation

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد فینیس و فرب: کندیس علیه کهکشان

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!