• امروز : 31 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن فیل شعبده باز (فیل آقای شعبده‌باز) (فیل جادویی) (The Magician's Elephant)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

12 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: دقیقه

3811 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

این محصول 2023 داستان پسری یتیم به نام «پیتر» را روایت می‌کند که در جستجوی خواهر گمشده‌اش است. او به توصیه‌ی یک فالگیر، برای پیدا کردن خواهرش باید ابتدا به دنبال یک فیل باشد. دست یافتن به این فیل جادویی کار آسانی نیست و پیتر باید سه کار غیرممکن را انجام دهد. امید، تلاش برای هدف و همچنین اهمیت خانواده از پیام های این اثر است. دیدن این اثر برای کودکان بالای 6 سال به دلیل خشونت و ناهنجاری کم منعی ندارد اما توجه داشته باشید مدت زمان اثر طولانی است و موضوعات مطرح شده در ان بدون کمک والدین ممکن است سخت و دیریاب باشد.

ژانر : فانتزی ماجراجویی

سال 2023 99 دقیقه جزئیات کامل اثر
17 مناسب خانواده 16 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 5 +
بر اساس 4 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این انیمیشن 2023 اقتباسی از کتاب «فیلِ آقای شعبده‌باز» اثر کیت دی کامیلو در سال 2009 است. داستان ساده، پراحساس و تاحدودی غم‌انگیز که البته پایان شادی دارد. برخلاف بیشتر داستان‌ها که شخصیت‌های خوب و بد مقابل هم قرار می‌گیرند، این داستان مردم شهری است که بعد از جنگ رنگ خوشی به خود ندیده است. مردم بدون امید، انگیزه و نشاط نشان داده می‌شوند. شخصیت‌های اصلی نیز خوشحال به نظر نمی‌رسند، انگار زندگی‌شان چیزی کم دارد. از پسربچه‌ای یتیم تا زوجی که صاحب فرزندی نیستند. پیتر قهرمان اصلی داستان بعد از آن‌که خبر زنده بودن خواهر کوچکترش را از یک فالگیر می‌شنود، بارقه‌ای از امید در دلش جوانه می‌زند. از طرف دیگر شعبده‌بازی که جادوهایش همه معکوس عمل می‌کند، به جای دسته گل یک فیل را فرامی‌خواند و این حادثه سرآغاز تحولات مهم در زندگی مردم شهر و شخصیت‌های اصلی است. کار اصلی قهرمان داستان جنگیدن با افراد شرور یا نجات جان دیگران نیست بلکه او حس امید، اشتیاق و مهربانی را به مردم انتقال می‌دهد. توجه داشته باشید که در این اثر از جادو نام برده می شود اما این منظور از جادو در این اثر همان امید و نشاط است که باعث می شود انسان برای رسیدن به اهداف خود پویایی لازم را داشته باشد.

به طور کلی میزان ترس و خشونت در این اثر نسبتا پایین است و پیام‌های آموزنده‌ای برای مخاطب کودک دارد. روابط بین شخصیت‌ها از پیوستگی برخوردار است و در نهایت به خوبی کنار هم قرار خواهند گرفت. گاهی به رابطه‌ی علت و معلولی برخی از حوادث اشاره‌ی کوتاهی شده که ممکن است فهم آن برای برخی از کودکان دشوار باشد. والدین می‌توانند در صورت تمایل در مورد داستان، انگیزه‌ی شخصیت‌ها و پیام‌های آن با فرزندانشان گفت‌وگو کنند.

خلاصه:

داستان این انیمیشن براساس یک کتاب کودکانه معروف ساخته شده و از میزان ترس و خشونت پایینی برخوردار است. مضامین مهم و ارزشمندی پیرامون خانواده، تنهایی، غم، شادی، امید و تلاش را به مخاطب انتقال می‌دهد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چرا پیتر قهرمان داستان است؟ کار مهم او چه بود؟

بعد از این همه اتفاق در نهایت مهم‌ترین دستاورد پیتر چه بود؟ چرا پیتر هر طور شده می‌خواست خواهرش را پیدا کند؟

چرا داشتن خانواده اهمیت دارد؟

چرا فیل ناراحت و دلتنگ بود؟ آیا حیوانات هم دلتنگ خانواده‌‌اشان می‌شوند؟

چرا پیتر تصمیم گرفت فیل را به خانه‌اش بفرستد، آن‌ هم وقتی که هنوز خواهرش را پیدا نکرده است؟ چه صفتی مناسب این رفتار خوب پیتر است؟

اگر فرزندتان کتاب فیل آقای شعبده باز را خوانده می‌توانید در مورد تفاوت‌های داستانِ کتاب با انیمیشن صحبت کنید. خواندن یک کتاب با تماشای اثر سینمایی آن چه تفاوتی دارد؟ کدام را ترجیح می‌دهی؟ چرا؟  کدام یک توانسته جزئیات داستان را بهتر به مخاطب منتقل کند؟

خلاصه:

می‌توان در مورد قهرمان داستان، ویژگی مثبت او، اهمیت خانوده برای شخصیت‌های داستان و تفاوت داستان کتاب با انیمیشن با فرزندان صحبت کرد.

داستان اثر

در شهری به نام «بالتیز» که هیچ شور و اشتیاقی در آن جریان ندارد پسر بچه‌ای یتیم به نام «پیتر» توسط یک سرباز بازنشسته به سرپرستی گرفته شده و روزهای سختی را سپری می‌کند. پیتر نزد یک فالگیر می‌رود، در ازای پرداخت تنها سکه‌ای که دارد متوجه می‌شود خواهر کوچکترش که گمان می‌کرد سال‌ها پیش مرده، زنده است. فالگیر می‌گوید برای یافتن او، باید فیل را دنبال کند!

همان شب یک شعبده‌باز به طور تصادفی و به اشتباه یک فیل را احضار می‌کند. فیل روی پاهای یک پیرزن می‌افتد. شعبده باز و فیل هر دو زندانی می‌شوند. پیتر می‌خواهد هر طور شده فیل را آزاد کند تا از این طریق خواهرش را پیدا کند. پادشاه به پیتر قول می‌دهد در صورتی‌که بتواند سه کار غیر ممکن را انجام دهد فیل را به او بدهد. اولین کار مبارزه با بهترین سرباز پادشاه، دومین کار پرواز کردن و سومین کار خنداندن یک شاهزاده خانم غمگین است.

از طرف دیگر ادل خواهر کوچکتر پیتر که در یتیم‌خانه زندگی می‌کند در رویاهای خود فیلی را می‌بیند و از راهبه ماری می‌خواهد برای دیدن آن، او را به شهر ببرد. در پایان داستان پیتر موفق به انجام هر سه کار می‌شود اما برای کمک به آزادی فیل، از شعبده باز می‌خواهد با جادوی خود فیل را به خانواده‌اش برساند. درنهایت پیتر و ادل همدیگر را پیدا می‌کنند و با «لئو متیینز» و همسرش به عنوان یک خانواده زندگی می‌کنند.

جزئیات اثر

کارگردان: Wendy Rogers/ وندی راجرز

نویسنده: Martin Hynes/ Kate DiCamillo/ مارتین هاینس/ کیت دی کامیلو

نام تهیه کننده: Julia Pistor/ Jennifer Teter / جولیا پیستور/ جنیفر تتر

نام بازیگران:

Noah Jupe/ Mandy Patinkin/ Brian Tyree Henry/ Natasia Demetriou/ Sian Clifford

نوآ جوپ/ مندی پتینکین/ برایان تایری هنری/ ناتاشیا دمتریو/ سیان کلیفورد

نام شخصیت ها:

پیتر: پسری 10 ساله که مادر و خواهرش را سال‌های پیش از دست داده است. او توسط «ویلنا» به سرپرستی گرفته شده است.

گروهبان ویلنا لاتز: او یک سرباز بازنشسته است و سال‌ها پیش با پناهگاهی روبه‌رو می‌شود که پیتر و خواهرش توسط یک راهبه به نام ماری مراقبت می‌شوند.

ادل: خواهر 6 ساله پیتر است که مادرش بلافاصله بعد از دنیا آوردن او جان خود را از دست می‌دهد. او در یتیم‌خانه کنار راهبه ماری زندگی می‌کند.

لئو مَتییِنز: یک افسر پلیس که به همراه همسرش گلوریا در همسایگی پیتر زندگی می‌کنند و تاکنون فرزندی از خود ندارند. لئو توانسته چتر نجات طراحی کند. در پایان او و همسرش، پیتر و ادل را به فرزندی قبول می‌کنند.

کشور سازنده: استرالیا/ آمریکا

کمپانی سازنده: Animal Logic/ Netflix Animation/ Netflix Studios/ Village Roadshow Pictures

مخاطب اثر: کودک/ نوجوان

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : سیدیحیی مصطفوی

۳ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

سلام من بک ونتقاد بزرگ دترم . چرا باید عبلم را با رابتل با ایرانیل بلینیم

بزرگسال

توسط : زهره نعمت الهی

۵ آبان ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

به عنوان یک خانم ۴۰ ساله واقعاً عالی بود.برای بچه ها مطمئن هستم جذاب و هیجان انگیز هست.

بزرگسال

توسط : زهره نعمت الهی

۵ آبان ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

به عنوان یک خانم ۴۰ ساله واقعاً عالی بود.برای بچه ها مطمئن هستم جذاب و هیجان انگیز هست.

بزرگسال

توسط : زهرا تقی نژاد

۲۸ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 3 +

بسیار اموزنده

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد فیل شعبده باز (فیل آقای شعبده‌باز) (فیل جادویی)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!