• امروز : 5 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن عصر یخبندان ۱ (Ice Age)

author-img

توسط : فاطمه نوری پور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

11590 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
«عصر یخبندان 1» داستان دوراهی انتقام و دوستی است. «منفرد» و «دیگو» هردو به نوعی باید انتخاب کنند. منفرد گذشته را فراموش کند ودیگو از شکار کودک بی‌گناه صرف نظر کند. محصول حاضر کودک را ترس‌هایش مواجه می‌سازد. مانند ترس از مرگ عزیزان یا ترس از حوادث طبیعی. اما طنز موجود در داستان از اثر ترس و خشونت می‌کاهد. اهمیت کار تیمی، گذشت بجای انتقام و رفاقت امسان و حیوان از مضامین عمیق اثر است که سوژه‌های خوبی برای صحبت با کودک هستند.
سال 2002 80 دقیقه جزئیات کامل اثر
11 مناسب خانواده 4 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 12 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

خوب است والدین از ظرفیت داستانی عصر یخبندان، برای روایت سرگذشت زمین، حیوانات ماقبل تاریخ و... استفاده کنند. سعی کنید  تصویر انسان را در انیمیشن و نسبت انسان با حیوانات را برای کودک روشن کنید. کمک کنید به این درک برسد که شکار، در شرایطی که انسان راهی جز آن برای زنده‌ماندن ندارد، بهترین راه است. ضمن اینکه شکارکردن یکدیگر، (انسان و حیوان) نه نشانه‌ی انتقام و نفرت، بلکه نیاز غریزی برای بقاست، وگرنه انسان و حیوان می‌توانند دوستان خوبی برای یکدیگر باشند.

دیگر آنکه سه مقوله‌ی روابط حیوانات در انیمیشن، کنارآمدن با تفاوت‌ها و نیز امکان برگشتن به خوبی‌ها را، به زندگی انسان پیوند دهید و برای کودک توضیح دهید. از صحنه‌های خشن و ترسناک انیمیشن غافل نشوید و آن‌ها را ظرفیتی برای مواجهه‌ی درست کودک با بحران و ختم‌شدن آن‌ها به اتفاقاتِ خوب بدانید؛ یعنی هراس کودک را به یک یقین برای پذیرفتن حقایق تلخ بدل کنید و به او اطمینان دهید که پایان هر تلخی، می‌تواند شیرینی باشد. به او کمک کنید بفهمد برای رسیدن به یک هدف خوب، باید ناگواری‌ها را تحمل کرد.

خلاصه: سختی‌ها، ترس‌ها و خشونت‌ها در داستان را به پایان شیرین آن پیوند بزنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

به‌نظرت آدم‌های داستان، شکارچی‌های بد بودند یا انسان‌های خوب؟

چرا منفرد باید فرزند کسانی را نجات دهد که خانواده‌ی او را کشته بودند؟

به‌نظرت شخصیت‌های فیلم می‌توانستند به تنهایی پیروز شوند؟

چه اتفاقی افتاد که دیگو در شیوه‌ی زندگی خودش تجدیدنظر کرد؟

آدم‌ها باید برای تفریح شکار کنند یا برای نیاز؟

اگر منفرد دیگو را نجات نمی‌داد، بازهم می‌توانست قهرمان باشد؟ دیگو هنوز در آن لحظه حیوان بدی بود؟

به‌نظرت سید به‌جز سرخوشی و مسخره‌بازی، چه کمکی به گله کرد؟

خلاصه: اگر تو به‌جای منفرد بودی، انتقام را انتخاب می‌کردی یا گذشت را؟

داستان اثر

«سرزمین شمال»، در حال گذار به «عصر یخ» است و زمان آن رسیده تا حیوانات، گله‌گله به سمت «جنوب» مهاجرت کنند. انسان‌ها نیز در دل طبیعت یخی، با شکار روزگار می‌گذرانند. در دل این سکون، فریادهایی از رویارویی انسان و حیوان برخاسته است. انسان برای بقا شکار می‌کند و حیوان، انتقام شکار را با شکار انسان می‌ستاند. در این داستان نیز، همه‌چیز از یک انتقام آغاز می‌شود. گروه «ببرها»، به انگیزه‌ی انتقام به قافله‌ی انسان‌های بی‌خبر از همه‌جا حمله می‌برد و شیرازه از هم می‌پاشد. در این گیرودار، مادری که فرزند کوچکش را در آغوش دارد، با دل‌سپردن به آبشاری بی‌رحم، از مهلکه‌ی «دیگو»، ببر دندان‌تیز، می‌گریزد. غافل از آنکه قرار است خود را فدای فرزند کند.

در سوی‌ دیگر «منفرد» را می‌بینیم. ماموتی بزرگ و باابهت اما؛ تنها و افسرده که هنوز در غم ازدست‌دادن عزیزانش و با خاطره‌ی تلخ انسان‌های نیزه‌به‌دست روزگار می‌گذراند و درنتیجه‌ی نجات‌دادن «سید»، موجود عجیب و سرخوش، به اجبار همراهی او را می‌پذیرد. منفرد خبر ندارد که قرار است روزگار، سرنوشت یکی از همین دشمنان را به‌دست او بسپارد. عجیب است که منفرد با مادر نیمه‌جان و کودک خندان روبه‌رو می‌شود و باید میان دوراهی کمک و انتقام یکی را انتخاب می‌کند. انگار نیروی مهربانی بر انتقام‌جویی چیره می‌شود و منفرد با مادر عهد می‌بندد که کودک را به قافله بازگرداند؛ اما «دیگو» باهوش‌تر از آن است که طعمه را از دست بدهد. باید راهی دیگر پیدا کند. دیگو با وعده‌ی رساندن آن‌ها به قافله، خود را با گروه کوچک همراه می‌کند تا با حیله، کودک را از چنگ منفرد دربیاورد؛ اما گویا در میانه‌ی راه، چیزهای باارزش‌تری از یک طعمه‌ی بی‌پناه و کوچک وجود دارد. منفرد با نجات دیگو از مهلکه‌ی آتش، ناخواسته درس بزرگی برای دیگو دارد. وقت آن است که دیگو نفرت درونش را بکشد. او با درافتادن با رفقایش و نجات گله‌ی نه‌چندان همگونشان، رفاقت خود را ثابت می‌کند. کودک بازگردانده می‌شود و دیدنی‌تر از همه، صحنه‌ی ازمیان‌رفتن زهر انتقام با پادزهر دوستی و کمک‌کردن است که بسیار زیبا و باشکوه است.

جزئیات اثر

کارگردان: Carlos Saldanha, Chris Wedge / کارلوس سالدانها، کریس ویج

نویسنده: Carlos Saldanha, Michael BergPeter Ackerman, / پیتر آکرمن، کارلوس سالدانها، میکائیل برگ.

تهیه‌کننده: John C. DonkinLori Forte,Meledandri, / ملداندری، لوری فورت، جان‌سی دانکین

بازیگران: Ray RomanoJohn Leguizamo,Denis Leary, / دنیس لاری، جان لگازیمو، ری رومانو

شخصیت‌ها:

منفرد: ماموتِ تنها و افسرده‌ای که در نتیجه‌ی ازدست‌دادن خانواده‌اش، جدا از گله‌ی ماموت‌ها روزگار می‌گذراند و خبر ندارد که باید از فرزند دشمنش محافظت کند،

دیگو: ببری است که درنتیجه‌ی عهدی که با دوستانش مبنی بر شکار کودک انسان بسته است، به گروه منفرد و سید نفوذ می‌کند،

سید: موجودی سرخوش؛ اما مهربان که با منفرد برای برگرداندن کودک همراهی می‌کند.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده:Blue Sky Studios/12th Centry Fox Animation

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : علیرضا نوری

۱۷ اسفند ۱۳۹۹

مناسب سن 12 +

سلام. از دست دادن مادر، ایجاد احساس عدم امنیتی میکند که تا 12 سالگی آسیب زا هستند. از آنجایی که ماد نوزاد در این فیلم از دست میرود و میمیرد، نباید به زیر 12 سال نشان داده شود.

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد عصر یخبندان ۱

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!