• امروز : 28 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن تینکربل؛ پری کوچولو (Tinker Bell)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

6514 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 4 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

این انیمیشن بر پایه‌ی خیال ساخته شده است و محصول 2008 در کشور آمریکاست. داستان یک پری کوچک به نام تینکربل است که با اولین لبخند یک نوزاد متولد می‌شود. تینکربل با شجاعت، جسارت و کنجکاوی موفق می‌شود به آرزویش که رفتن به سرزمین اصلی است برسد. این داستان عاری از خشونت است و برای کودکان بالای 4 سال مناسب است.

ژانر : ماجراجویی

سال 2008 78 دقیقه جزئیات کامل اثر
17 مناسب خانواده 9 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

والدین عزیز داستان «تینکربل» داستانی زیباست که روایتی از کشف استعداد است. همه‌ی پری‌ها از اولین لبخند نوزادان متولد می‌شوند، پس داستان بر پایه‌ی شادی، نشاط و امید است. همه‌‌‌ی پریان در لحظه‌ی تولد متوجه استعداد خود می‌شوند و باید با تکیه بر آن به پیشبرد هدف سرزمین پریان که همان ازبین‌بردن زمستان و آوردن بهار به سرزمین انسان‌هاست کمک کنند.

تینکربل یک پری تعمیرکار است. او در ابتدا از اینکه با این استعداد متولد شده ناراحت است و فکر می‌کند به هیچ دردی نمی‌خورد. اما در طول داستان متوجه می‌شود که هرکسی می‌تواند با تکیه بر استعداد و توانایی خود به موفقیت برسد. همه‌ی استعدادها به‌دردبخور هستند و همه می‌توانند با تلاش و پشتکار و البته کار گروهی و تیمی به موفقیت برسند.

اساس این داستان خیالی و فانتزی است. شخصیت‌های آن پری هستند. آن‌ها با ظاهری انسانی و دو بال پرواز می‌کنند. پری‌ها با پاشیدن پودر پریان و انجام کارهایی شبیه جادوگری زمستان را به بهار تبدیل می‌کنند؛ حیوانات را از خواب زمستانی بیدار می‌کنند؛ به پرنده‌ها پرواز می‌آموزند؛ به همه‌جا نور می‌پاشند کارهایی که در واقعیت جور دیگری رقم می‌خورند. البته از آنجا که تینکربل یک پری تعمیرکار است، فقط با تکیه بر خلاقیت، هوش و استعداد خود و با دستان خود، تجهیزات پری‌ها را می‌سازد.

بنابراین بهتر است درباره‌ی واقعی‌نبودن این داستان برای فرزندتان توضیح دهید و برای کودکان زیر 4 سال به اقتضای مراحل رشد ذهنی آن‌ها نمایش ندهید.

 

خلاصه: داستانی خیالی و فانتزی است و شخصیت‌ها غیرواقعی هستند. برای کودکان زیر 4 سال مناسب نیست.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره‌ی غیرواقعی‌بودن شخصیت‌ها و کلّیت داستان با بچه‌ها صحبت کنید.

درباره‌ی تلاش تینکربل برای تبدیل‌شدن به پری‌های دیگر بگویید و از کودک سوال کنید آیا تینکربل کار درستی کرد؟

از او سوال کنید آیا تینکربل به‌تنهایی می‌توانست موفق شود؟ چقدر کار تیمی و تلاش به موفقیتشان کمک کرد؟

درباره‌ی شخصیت ویدیا با بچه‌ها صحبت کنید و بگویید حتی باوجود استفاده از جادوی پریان و دشمنی با تینکربل او موفق نشد و منفور شد و حتی به‌نوعی تبعید شد.

درباره‌ی عواقب بلندپروازی و انجام کارهای غیرمعقول، همچنین عواقب حسادت و دشمنی با بچه‌ها صحبت کنید.

درباره‌‌ی دوستی‌ها و مهرورزیدن برای داشتن شهری آباد و همکاری و تلاش با آن‌ها صحبت کنید.

خلاصه: درباره‌ی غیرواقعی‌بودن پریان در دنیای واقعی، تلاش، همکاری، دوستی و کنجکاوی با بچه‌ها صحبت کنید.

داستان اثر

تینکربل یک موجود خیالی و فانتزی است. او یک پری است که دو بال دارد و می‌تواند پرواز کند. با اولین لبخند هر نوزاد یک پری متولد می‌شود. هریک از آن‌ها یک استعداد به‌خصوص دارند و تینکربل پری تعمیرکار است.

او می‌تواند با خلاقیت و دستان توانمند خود، وسایل زیادی خلق کند. تمام پریان یک سال کار و برنامه‌ریزی می‌کنند تا بتوانند بهار را به سرزمین اصلی بیاورند. سرزمین اصلی همان دنیای انسان‌هاست. تعدادی از پریان، مانند پری‌های نور، سرعت، باد، باغ، حیوانات و آب، با رفتن به سرزمین اصلی و پاشیدن پودر پریان به آنجا، زمستان را از بین می‌برند. اما پری‌های تعمیرکار فقط تدارکات پشت صحنه را انجام می‌دهند.

درنتیجه تینکربل نمی‌تواند به سرزمین اصلی برود و همین او را بسیار ناراحت می‌کند. تینکر سعی می‌کند با فراگیری استعداد دیگر پریان، به آرزوی خود برسد، اما این غیرممکن است. پری‌های آب، نور و حیوانات سعی می‌کنند به او کمک کنند اما دردسرهای زیادی درست می‌شود. تینکربل با ناامیدی نزد یکی از پری‌ها به نام ویدیا می‌رود و از او کمک می‌خواهد. ویدیا پری سرعت است. او بسیار خودخواه و مغرور است و از تینکربل خوشش نمی‌آید.

ویدیا با تینکر دشمنی می‌کند و به او می‌گوید باید علف‌های هرز باغ را بگیرد تا به یک پری باغ تبدیل شود. درحالی‌که هیچکس نمی‌تواند علف‌های هرز را بگیرد؛ زیرا آن‌ها بسیار سریع می‌دوند. با تعقیب‌وگریز علف‌ها، تینکربل خرابی‌های زیادی به بار می‌آورد و باعث می‌شود تمام تدارکات بهار از بین برود.

ملکه بسیار از این موضوع ناراحت می‌شود، اما تینکر قول می‌دهد در اسرع‌وقت همه‌چیز را درست کند. درنهایت تینکر با جبران اشتباه خود موفق می‌شود رضایت ملکه را برای رفتن به سرزمین اصلی جلب کند و به آرزوی خود برسد.

جزئیات اثر

کارگردان: Bradley Raymond

نویسنده: Jeffrey M. Howard, Bradley Raymond, J.M. Barrie

تهیه کننده: Jeannine Roussel

بازیگران: Mae Whitman, Kristin Chenoweth, Raven-Symoné, Lucy Liu, America Ferrera, Jane Horrocks,Jesse McCartney, Jeff Bennett, Rob Paulsen, Pamela Adlon, Anjelica Huston

شخصیت‌ها:

تینکربل: پری کوچکی که از اولین لبخند یک نوزاد متولد می‌شود. همه‌ی پری‌ها بال دارند و می‌توانند پرواز کنند. هر پری یک استعداد ویژه دارد؛ استعداد او تعمیرکردن است.

سیلورمیست (پری آب): وظیفه‌ی سیلورمیست یا همان پری آب رساندن آب به تمام طبیعت ازجمله گیاهان و حیوانات است. درواقع نظم آب در دنیا را تنظیم می‌کند. او به علّت همین استعدادش می‌تواند به سرزمین اصلی برود و به آمدن بهار به دنیا کمک کند.

اوردسا (پری نور): این پری نیز مسیول نور در دنیاست. هرآنچه نور در دنیا هست را او هدایت و تنظیم می‌کند ازجمله نور شب‌تاب‌ها، آسمان و... تینکربل از او هم می‌خواهد تا روش کارش را به او آموزش دهد تا از این طریق بتواند به سرزمین اصلی برود اما موفق نمی‌شود.

فان(پری حیوانات): فان به حیوانات کمک می‎‌کند تا کارهای خود را انجام دهند و یا به آن‌ها آرامش می‌دهد. حیوانات را از خواب زمستانی بیدار می‌کند و یا پرواز را به پرندگان آموزش می‌دهد. فان نیز سعی می‌کند تا به تینکربل کمک کند اما بازهم تینکربل موفق نمی‌شود و با رفتن به سمت یک عقاب باعث می‌شود تا عقاب به پریان حمله کند و خطرات زیادی به وجود بیاید.

ویدیا (پری باد و سرعت): ویدیا بسیار مغرور است و خود را از همه برتر می‌بیند. او تینکربل را گمراه می‌کند و به او می‌گوید برای یادگرفتن مهارت من و رفتن به سرزمین اصلی باید علف‌های هرز را بگیری! اما گویا این کار عبث و بیهوده است؛ چون هیچکس نمی‌تواند علف‌های هرز را بگیرد! درنتیجه‌ی این کار، تینکربل نه‌تنها موفق به گرفتن علف‌ها نمی‌شود بلکه باعث می‌شود برنامه‌ریزی آمدن فصل بهار به هم بخورد.

پری مری: پری مری سرپرست پری‌های تعمیرکار است و موظف است تا همه‌چیز را به‌درستی رصد کند و به ملکه گزارش بدهد.

بابل و کلانک: این‌دو اولین دوستان یا به‌نوعی اولین همکاران تینکربل هستند. هردو پسر هستند. بابل و کلانک تینکربل را راهنمایی می‌کنند تا با فیکسی هالو، شهر پریان، آشنا شود. بابل و کلانک شوخ‌طبع و خرابکار هستند و گاهی احمق به نظر می‌رسند!

ملکه کلاریون: شهر پری‌ها یک ملکه دارد که بسیار مهربان و مدیر و مدبر است. بعد از تولد هر پری، ملکه به استقبال او می‌رود و کمک می‌کند تا استعدادش را بیابد.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Walt Disney Picture

جوایز و افتخارات: در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ تینکربل، دوهزار و چهارصد وهجدهمین ستاره را در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود دریافت کرد. او سیزدهمین شخصیت خیالی و ششمین شخصیت کمپانی والت دیزنی است که این افتخار را به دست آورده ‌است.

مخاطب اثر: کودک

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد تینکربل؛ پری کوچولو

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!