• امروز : 9 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن بن تن ۲۰۱۶ (Ben ten 2016)

author-img

توسط : علیرضا نوری ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

10632 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 10 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

بن، پسر نوجوان و شخصیت اصلی داستان است. او یک مچ بند ماورایی دارد که با استفاده از آن میتواند به 10 موجود فضایی تبدیل شود و مشکلات را حل کند. خشونت و ترس متوسط، مسئولیت پذیری، کار تیمی و همکاری با گوین (دختر عمویش) و مکس(پدربزرگش)، همه آن چیزی است که در این انیمیشن سریالی دیده می‌شود.

ژانر : ابر قهرمانی

سال 2016- 2021 5 فصل، 167 قسمت، هر قسمت 11 دقیقه جزئیات کامل اثر
60 مناسب خانواده 26 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 10 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

داستان BenTen دارای یک سیر داستانی ساده است که به همین علت میتواند توجه مخاطبین زیادی را از خردسالان تا نوجوانان به خود جلب کند. اما باید توجه داشت که خشونت این انیمیشن برای همه سنین مناسب نیست. شخصیت اصلی داستان، یعنی بن، موفقیت خود را همیشه با خشونت و درگیری با دشمنان به دست می‌آورد. بنابراین ممکن است فرزند شما با الگوپذیری از بن، روی به خشونت بیاورد. از طرف دیگر، درگیری‌ها و ترس‌های دائمی که در این انیمیشن آن هم در مکان های عمومی وجود دارد، ممکن است به کودک شما احساس عدم امنیت القا کند که این نیز آسیب‌زاست. در کل، به دلیل خشونت نسبتا بالا، این انیمیشن برای سنین زیر 10 سال پیشنهاد نمی‌شود. اما این الگوپذیری در سن بالای 10 سال و تا 12 سال نیز اتفاق می‌افتد. پس با فرزند خود گفتگو کنید درباره این که گاهی انسان ها ناچار میشوند برای مقابله با ظلم همه جانبه به مردم، از خشونت استفاده کنند.

نکته مهم دیگر، ترس خاص این داستان است. در بعضی از قسمت ها، دشمنان بن کسانی هستند که قصد نابود کردن تمام کره زمین را دارند. این امر، ممکن است یک ترس دائمی در ذهن کودک ایجاد کند. گفتگو کردن میتواند تاحد خوبی این مشکل را کمرنگ کند. البته بهتر است تماشای این انیمیشن ممتد نباشد تا این امر به یک مشکل بزرگ بدل نشود.

نکته‌ قابل بحث دیگر، مچ‌بند بن است. او از مچ‌بندخود به عنوان سلاحی استفاده می‌کند که ظالمان و شخصیت های بد را نابود کند. این مسئولیت‌پذیری بن قابل تقدیر است و میتواند سرآغاز گفتگو راجع به مسئولیت‌پذیری نسبت به موهبت هایی که خدا به ما داده باشد. البته ممکن است کودک شما تصور کند که موفقیت بن فقط ناشی از مچ‌بند اوست و بقیه کسانی که این مچ‌بند را ندارند، احتمال موفقیتشان کمتر است. به بیان دیگر دلیل موفقیت بن را مچ‌بندش بداند و نه تلاش، شجاعت و پشتکارش. این نکته نیز میتواند از موضوعات گفتگو با فرزندتان باشد.

برخی از جملات در این فیلم ممکن است با واقعیت در تعارض باشد. مثلا در سکانسی بن میگوید: «تکنولوژی اومده تا مشکل صبر رو حل کنه...» این جمله با مفهوم والای «صبر» در دین، کاملا متعارض هست. اگر به چنین جملاتی برخورد کردید، اشتباه بودن آن را به بیان خود کودک نتیجه بگیرید.

خلاصه: خاطر نشان کنید که خشونت شخصیت اصلی داستان، برای از بین بردن ظلمِ به مردم است و نه اتفاقات روزمره. دلیل موفقیت های بن هم مچ‌بند او نیست بلکه تلاش و پشتکار اوست.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

یکی از اصلی ترین خطاهایی که ممکن است در تصور کودک شما ایجاد شود، این است که «مچ‌بند ماورایی، ضامن پیروزی است»

بن چه کارهای دیگری میتوانست با مچ‌بند بکند؟ اگر به تو مچ‌بند میدادند، باهاش چی کار میکردی؟

دلیل موفقیت بن چیست؟ اگر مچ‌بند را نداشت باز هم میتونست موفق باشه؟

اگر کسی بخواهد به مردم ظلم کند، تو چه میکنی؟

به نظرت آیا موجوداتی هستند که بخواهند زمین را نابود کنند؟ دلیلشون چیه؟

به نظرت اگر گوین و پدربزرگ نبودن، بن میتونست دشمنانش رو شکست بده؟

خلاصه:

اگر تو جای بن بودی و مچ‌بند نداشتی، با چه روشی جلوی آدم های بد را میگرفتی؟

داستان اثر

هر قسمت دارای داستانی جدید و مجزاست. روند کلی داستان هر قسمت به این شکل است: بن، گوین و پدربزرگ، در حال سیاحت و گردش در طبیعت هستند؛ گاهی به مسابقات اتوموبیل رانی میروند، گاهی به موزه، گاهی به کنسرت و... . به ناگاه فرد یا افرادی وارد داستان می‌شوند که می‌خواهند همه چیز را خراب کنند. بن با کمک گوین و پدربزرگ و با استفاده از مچ‌بند ماورایی خود، به موجودات فضایی دهگانه تبدیل می‌شود و به جنگ دشمنان می‌رود. در نهایت نیز آنها را شکست می‌دهد. برای مثال در یک قسمت بن، گوین و پدربزرگ برای بازی مینی گلف، وارد یک مکان مختص همین بازی می‌شوند. در این بین، سنجاب هایی موتورسوار، به محل بازی رفته و سعی در تخریب آنجا دارند. بن با کمک ساعتش رئیس سنجاب ها را شکست میدهد به همین دلیل مریدان سنجابِ رئیس، از این به بعد خود را مریدان بن می‌دانند. بن نیز به آنها دستور میدهد تا محل بازی را که تخریب شده بود بازسازی کنند.

جزئیات اثر

کارگردان: کالین هک / Colin Heck

نویسنده: آ. جی. مارچیسلو / J. Marchisello

نام تهیه کننده: شارنا کارلسون / Shareena Carlson

نام بازیگران: Tara Strong, Montserrat Hernandez, David Kaye

نام شخصیت ها:

بن: شخصیت اصلی داستان است که با کمک مچ‌بند ماورایی خود، به موجودات قدرتمند تبدیل شده و با ظالمان مبارزه می‌کند.

گوین: دختر عموی بن است که در بیشتر اوقات در کارها به بن کمک می‌کند

مکس: پدربزرگ بن و گوین که یک ماشین کاروان بزرگ و مجهز دارد

کشور سازنده: امریکا

کمپانی سازنده: کارتون نتورک / Cartoon Network

جوایز و افتخارات: جایزه «انی» برای برترین داستان « اپیزود King Koil »

مخاطب اثر: نوجوانانه

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : امیرعلی افشار

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

مناسب سن 7 +

برای بچه ها خوبه

بزرگسال

توسط : زهرا الهی زاده

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

مناسب سن 12 +

شخصیتی که با نیروهای ماورایی به موفقیت می‌رسد و شاید هدف خوبی داشته باشد ولی وسیله های رسیدن به اون هدف اشتباه تعیین شده...

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد بن تن ۲۰۱۶

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!