• امروز : 30 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن بتمن: هالووین طولانی ۱ ( Batman: The Long Halloween, Part One)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1923 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

با قتل برادرزاده‌ی کارمین فالکونی (رئیس مافیای بزرگ گاتهام) در شب هالووین، قتل‌های سریالی دیگری در تعطیلات گاتهام رقم می‌خورد. کمیسر گوردون، بتمن و هاروی دنت برای دستگیری این قاتل سریالی که به (هالیدی) معروف شده است تمام گاتهام را زیر نظر گرفته‌اند. از طرف دیگر جوکر نیز برای آنکه هالیدی جای او را به عنوان بدنام‌ترین و خطرناک‌ترین قاتل گاتهام نگیرد از تیمارستان آرخام می‌گریزد. ترس، نگرانی و ناامنی سراسر گاتهام را فراگرفته است و هنوز هویت هالیدی برای کسی روشن نیست. این اثر در ژانری جنایی و هیجان‌انگیز مملو از صحنه‌های اکشن، تیراندازی و خون‌ریزی است.

ژانر : جنایی

سال 2021 85 دقیقه جزئیات کامل اثر
5 مناسب خانواده 4 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

انیمیشن «بتمن: هالووین طولانی» در دو قسمت، محصول سال 2021 یکی دیگر از داستان‌های مجموعه‌ی دی‌سی کامیکس است. در قسمت اول این انیمیشن، علاوه بر بتمن و آلفرد، شخصیت‌های دیگری از مجموعه‌ی دی‌سی کامیکس مانند: جوکر، زن گربه‌ای (کت‌وومن)، کمیسر جیمز گوردون، هاروی دنت، کارمین فالکونی، سالومون گراندی و... نیز حضور دارند.

برای خواندن ارزیابی تربیتی قسمت دوم این انیمیشن اینجا را کلیک کنید.

این انیمیشن به فراخور داستان و ژانری که دارد، اثری با درجه‌ی خشونت بالا محسوب می‌شود. قهرمان‌های این قسمت از مجموعه‌ی «بتمن» نیز مانند همیشه، راهی به جز ابراز خشونت ندارند؛ چراکه دشمنان گاتهام این‌بار با انجام قتل‌های زنجیره‌ای، امنیت این شهر را به خطر انداخته‌اند. از همین روی، خشونتی که از سوی بتمن و همکارانش مشاهده می‌شود تا حدودی از جانب مخاطب موجه و هیجان‌انگیز به نظر خواهد رسید. اما والدین عزیز، برای انتخاب و تماشای این محصول علاوه بر رده سنی تعیین‌شده از سوی کدومو، بهتر است که روحیه‌ی نوجوانان خود را نیز در نظر بگیرند. اگر نوجوان شما روحیه‌ای مضطرب و یا خشونت‌طلب دارد، تماشای این محصول برای او مناسب نخواهد بود.

به طور کلی حفظ خانواده و گروه دوستی از جمله مولفه‌های مثبت مجموعه‌ی «بتمن» است. در این قسمت نیز بتمن مثل همیشه خاطر‌ه‌ی تلخ کشته شدن والدینش را به یاد می‌آورد و همچنان فقدان خانواده او را آزار می‌دهد. هاروی دنت نیز به گیلدا علاقه‌مند است و بچه‌دارنشدن گیلدا نمی‌تواند دنت را از ازدواج با او منصرف کند. اما مفهوم خانواده‌ برای کارمین فالکونی متفاوت است. خانواده برای او علاوه بر حفظ خون و یکپارچگی، پشتوانه‌ی محکمی برای به دست آوردن قدرت است. او به اتکای خانواده‌ی بزرگ مافیایی خود صاحب قدرت و ثروت شده است و به همین پشتوانه دست به کارهای غیر قانونی می‌زند. والدین عزیز برای تبیین بیشتر این مسئله می‌توانند با نوجوانان خود به مقایسه‌ی خانواده در این دو گروه بپردازند.

خلاصه:

به دلیل خشونت بالای این اثر، والدین می‌توانند برای تماشای این محصول علاه بر رده سنی تعیین‌شده از سوی کدومو روحیه‌ی فرزندان خود را نیز در نظر بگیرند. حفظ خانواده و گروه دوستی در این اثر از نکات مشهود و تاثیرگذاری به حساب می‌آید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

فکر می‌کنی هالیدی کیست و چرا مرتکب این‌همه قتل می‌شود؟

آیا قتل و کشت و کشتار می‌تواند به کسی ابهت و قدرت ببخشد؟

چرا هاروی دنت انبار پول‌های فالکونی را به آتش کشید؟ آیا عمل او درست و منطقی بود؟ چرا بتمن و زن گربه‌ای مانع او نشدند؟

کارمین فالکونی کیست؟ چرا این‌همه قدرتمند است؟ چرا بتمن که از پولشویی او مطلع است مانع عمل او نمی‌شود؟

گروه‌های مافیایی به دنبال چه هستند؟ چرا انقدر بی‌رحم و خون‌ریزند؟

اعمال بتمن و هاروی دنت را به عنوان دو قهرمان مثبت در این قسمت چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا آنها مرتکب اشتباهی هم شده‌اند؟

به نظرت یک ابرقهرمان علاوه بر هوش و آمادگی دفاعی به چه چیزهای دیگری احتیاج دارد؟

نظرت راجع به خشونت در این اثر چیست؟

خلاصه:

به نظرت یک ابرقهرمان علاوه بر هوش و آمادگی دفاعی به چه چیزهای دیگری احتیاج دارد؟

داستان اثر

داستان از جایی شروع می‌شود که درست در شب هالووین جانی ویتی، برادرزاده‌ی کارمین فالکونی (رئیس بزرگ‌ترین مافیای گاتهام) به دست یک قاتل ناشناس کشته می‌شود. کمیسر گوردون، بتمن و هاروی دنت را برای یافتن این قاتل احضار می‌کند. زن گربه‌ای در همان شب، انبار پول‌های حاصل از پولشویی فالکونی را پیدا می‌کند و بتمن و دنت را به آنجا می‌برد. دنت به جای آنکه پول‌ها را به صورت قانونی جلب کند، آن انبار را آتش می‌زند. فالکونی نیز به قصد انتقام، خانه‌ی دنت و نامزدش گیلدا را توسط مردی به نام «چن» منفجر می‌کند. دنت و گیلدا زنده می‌مانند، اما چن در یک تعطیلات دیگر، توسط همان قاتل ناشناس (هالیدی) کشته می‌شود. از سوی دیگر، جوکر که از قتل‌های هالیدی مطلع شده است، برای کشتن او از تیمارستان آرخام می‌گریزد. چرا که نمی‌خواهد هالیدی جای او را به عنوان بدنام‌ترین و خطرناک‌ترین قاتل گاتهام بگیرد. جوکر که احساس می‌کند تمام این بازی‌ها زیر سر خود فالکونی است، به سراغ او می‌رود و فالکونی را آزار می‌دهد. محافظ فالکونی نیز در این میانه توسط هالیدی کشته می‌شود. حالا همگی به آلبرتو، پسر فالکونی مظنون هستند. در شب کریسمس، در جشن بیمارستان خیریه‌ی توماس وین و فالکونی، هالیدی آلبرتو را نیز می‌کشد. قتل‌های هالیدی در همین نقطه متوقف می‌شوند و درست در زمانی که فالکونی و زنی به نام پویزن آی‌وی از بروس (بتمن) برای پولشویی درخواست کمک می‌کنند و با جواب منفی بروس مواجه می‌شوند داستان به پایان می‌رسد. ادامه‌ی این ماجرا را می‌توانید در «بتمن: هالووین طولانی 2» تماشا کنید.

جزئیات اثر

کارگردان: کریس پالمر/ Chris Palmer

نویسنده: تیم شرایدن، جف لوب/ Jeph Loeb ,Tim Sheridan              

تهیه کننده: جیم کریگ، کیمبرلی اس مورو/ Jim Krieg, Kimberly S. Moreau

بازیگران:

جنسن آکلز، جاش دوهمل، ، تیتوس ولویور، آلستر دانکن، تروی بیکر، بیلی بورک، نایا ریورا

Jensen Ackles, Josh Duhamel, Jack Quaid, Titus Welliver, Alastair Duncan, Troy Baker, Billy Burke, Naya Rivera

نام شخصیت ها:

بتمن (بروس وین): او مرد جوان، ثروتمند و خیّری است که از نبوغ و نیروی بدنی خاصی برخوردار است. بتمن در مواقع حساس با لباسی شبیه به خفاش مانند یک ابرقهرمان از شهر گاتهام در برابر نیروهای شرور محافظت می‌کند. او این‌بار با همکاری پلیس باید یک قاتل سریالی را دستگیر کند. این قاتل سریالی که به (هالیدی) معروف شده است، تمام قتل‌های خود را در تعطیلات و مناسبت‌های به خصوصی انجام می‌دهد.

زن گربه‌ای یا کت‌وومن (سلینا کایل): او زنی است که مانند بتمن از نیروی بدنی خاصی برخوردار است. نقاب و آرایش سلینا مانند یک گربه است و در مواقعی که بتمن به خطر می‌افتد به کمک او می‌شتابد. او به بمتن نیز علاقه‌مند است.

آلفرد: او مردی است که پس از کشته شدن والدین بتمن، او را بزرگ کرده است. آلفرد از نزدیک‌ترین و قابل اعتمادترین مشاوران بتمن محسوب می‌شود.

کمیسر جیمز گوردون: او کاپیتان اداره‌ی پلیس شهر گاتهام است. جیمز گوردون مردی خونسرد است که بتمن و هاروی دنت را برای دستگیری هالیدی به کار گرفته است.

هاروی دنت: او دادستان منطقه است که به همراه بتمن و کمیسر گوردون به دنبال هالیدی می‌گردد. دنت، جوان تندخو و عصبی‌مزاجی‌ست که مأموریت‌های خود را با جدیت دنبال می‌کند.

جوکر: او یک قاتل دیوانه است که برای کشتن هالیدی از تیمارستان آرخام می‌گریزد؛ چراکه دوست دارد لقب قاتل خطرناک شهر، تنها از آن خودش باشد!

کارمین فالکونی (رومی): او پدرخوانده‌ی ایتالیایی‌تبار مافیای بزرگ گاتهام است که در جوانی با پدر بتمن دوست بوده است. کارمین فالکونی و توماس وین (پدر بتمن) خیّرین ثروتمندی بودند که بیمارستانی برای کودکان ساخته‌اند، اما فالکونی پس از مرگ توماس از این بیمارستان برای پولشویی استفاده می‌کند.

آلبرتو فالکونی: او پسر کارمین فالکونی است که به مافیا و کسب و کار پدرش علاقه‌ای ندارد. آلبرتو برخلاف خانواده، به دانشگاه رفته است، اما شخصیت ضعیفی دارد و به خاطر یک عشق غلط همیشه از سوی پدرش تحقیر می‌شود.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: warner Bros. Animation / DC Entertainment

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد بتمن: هالووین طولانی ۱

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!