• امروز : 31 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن بتمن: روح اژدها (Batman: Soul of the Dragon)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1379 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

بروس (بتمن)، ریچارد اژدها، شیوا و بن ترنر وارد مبارزه‌ای سخت با جفری بور (رهبر گروه تبهکاری و مافیای مار کبری) می‌شوند تا دروازۀ اهریمنی ناگا (خدای مار) گشوده نشود. چراکه اگر این دروازه باز شود، روح اهریمنی ناگا آزاد شده و دنیا را از آن خود خواهد کرد. این اثر به فراخور موضوع، ژانری اکشن و خشن دارد که با ناهنجاری‌های اجتماعی نیز توامان شده است. گروه بتمن، بارها برای انجام این ماموریت خطر کرده و حتی در قسمت انتهایی داستان نیز تا پای فدا کردن جان خود نیز پیش می‌روند.

ژانر : اکشن

سال 2021 83 دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این اثر به فراخور موضوع و محتوای خود، اثری اکشن و خشن است که با ناهنجاری‌های اجتماعی از قبیل پوشش نامناسب زنان، شراب‌خواری، قمار، همبستری و ارتکاب اعمال سادیسمی نیز توامان شده است. اما شخصیت‌های اصلی و محبوب این اثر از ساحت انجام چنین اعمالی بری هستند و ابراز خشونت آنها نیز در جهت پیش بردن هدفی مثبت و مطلوب می‌باشد. این صحنه‌ها همه در نسخۀ دوبله فارسی آن سانسور شده است.

گروه دوستی در این اثر نقش بسیار پررنگی دارد، به گونه‌ای که افراد بدون کمک یکدیگر نمی‌توانند از پس ماموریت‌های خطیر بربیایند. حتی بتمن که از شخصیت‌های اصلی و محبوب این اثر به شمار می‌رود، بدون حضور و کمک دوستانش نمی‌تواند به موفقیت کامل دست پیدا کند. والدین می‌توانند همکاری و همیاری گروه بتمن را برای فرزندان خود نمونه‌ای از کار گروهی منظم و به دور از رقابت و حسادت را برشمارند.

مقام و ارزش استاد و شاگردی در این اثر به صورت خاص و ویژه‌ای پرداخته شده است به گونه‌ای که تاثیر آموزش‌های استاد اوسنسی در آینده و مسیر برخی از افراد این گروه صراحتا به نمایش گذاشته شده است و جایی که شاگردان از آموزه های استاد تخطی می‌کنند و بر نفسانیت خویش پافشاری می‌کنند سرانجامی جز پشیمانی یا نابودی برای آنها ندارد. استاد اوسنسی، در این اثر یک استاد معمولی نیست. او مردی وارسته است که علاوه بر هنرهای رزمی از طریق آموزه‌های عرفانی و اخلاقی نیز بر شاگردان خود تاثیر می‌گذارد. او هویت و اصالتی شرقی دارد. ما نیز در تاریخ قومیتی خود از وجود چنین اشخاصی بهره‌مند بوده‌ایم. والدین می‌توانند به این بهانه، فرزندان خود را با چنین اشخاص برجسته‌ای در تاریخ، ادبیات و الهیات قوم ایرانی آشنا کنند و خود و فرزندانشان را به مطالعه و پژوهش در این زمینۀ جذاب و پرفایده دعوت کنند.

خلاصه:

این اثر از صحنه‌های خشن و ناهنجار به دور نیست، اما شخصیت‌های مثبت آن با اهداف والای خود تا حدودی تعدیل کنندۀ چنین صحنه‌هایی هستند و گروه دوستی آنها از جایگاه درست و محکمی برخوردار است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چه عاملی باعث می‌شد که جفری بور به دنبال سروری در دنیا باشد؟ چرا آن دو شاگرد دیگر استاد اوسنسی جان خود را از دست دادند؟ آنها در پی چه چیزی بودند؟ چرا استاد اوسنسی به شاگردان خود تمرینات سختی می‌داد؟ او چه هدفی از پرورش دادن روح و جسم انسان‌ها داشت؟ آیا خیر بدون وجود شر فرصت بروز و ظهور دارد؟ اگر گروه بتمن، در کنار یکدیگر نبودند می‌توانستند از عهدۀ جفری بور بربیایند؟ آیا کسی که از قدرت و ثروت برخوردار است حق این را دارد که دیگران را به اسارت و بردگی بکشاند؟ آیا بن ترنر توانست بر خشم خود مسلط شود و تغییر کند؟ چرا شیوا تبدیل به زنی خشن شد؟ او چه چیزی را نتوانست در درون خود کنترل کند؟

خلاصه:

آیا خیر بدون وجود شر میتواند بروز کند؟

داستان اثر

بتمن و دوستانش این بار برای نجات دنیا وارد مبارزه با اهریمن ناگا می‌شوند. داستان از ریچارد اژدها آغاز می‌شود. او در طی ماجرایی متوجه می‌شود که جفری بور (رهبر گروه تبهکاری و مافیای مار کبری) می‌خواهد دروازۀ اهریمنی خدای مار (ناگا) را بگشاید تا وفاداری خود را به این روح خبیث ثابت کند و دنیا را از آن او کند‌. جفری برای انجام عملیات خود به شمشیر روح‌شکن احتیاج دارد. این شمشیر نزد شیواست‌. اوسنسی دانا، استادِ ریچارد، بروس (بتمن)، بن ترنر و شیوا در هنرهای رزمی و عرفان، این شمشیر را به شاگرد خود شیوا سپرده است و خود نیز برای آنکه روح اهریمنی ناگا از دروازه آزاد نشود فداکاری کرده و مثل یک قربانی، سال‌ها پیش وارد دروازۀ ناگا شده است و از آن پس به بعد دیگر این دروازه باز نشده است.

ریچارد نزد بروس، بن ترنر و شیوا می‌رود و از آنها می‌خواهد که وارد این مبارزه بشوند تا با یکدیگر جفری را نابود کنند.

شلانگنفاوست، مامور ارشد جفری، به منطقۀ تحت تسلط شیوا در محلۀ چینی‌ها واقع در گاتهام آمریکا حمله می‌کند و شیوا، ریچارد، بن ترنر و بروس را شکست داده و شمشیر روح‌شکن را می‌رباید.

شمشیر به دست جفری می‌رسد. او خود را به دروازۀ ممنوعۀ ناگا می‌رساند و با شمشیر روح‌شکن دروازۀ ممنوعه را می‌گشاید، اما در این میان توسط ناگا کشته می‌شود. ناگا که در جسم اوسنسی رسوخ کرده است آزاد شده و با گروه بتمن وارد مبارزه می‌شود. آنها در یک مبارزۀ سخت روح ناگا را از جسم اوسنسی خارج می‌کنند و به جسم بی‌جان استاد خود می‌رسند. حالا بتمن برای بستن دروازۀ ناگا باید خود را مثل یک قربانی درون آن بیندازد. اما ریچارد، شیوا و بن ترنر او را تنها نمی‌گذارند و همگی وارد دروازه می‌شوند تا برای همیشه ناگا را نابود کنند و این دروازه را از بین ببرند.

جزئیات اثر

کارگردان: سام لیو Sam Liu/

نویسنده: جرمی آدامز Jeremy Adams/

نام تهیه کننده:

جیم کریگ / سام لیو / کیمبرلی اس مورو/ Jim Krieg/Sam Liu/ Kimberly S. Moreau

نام بازیگران:

دیوید گیونتولی/ مارک داکاسکوس/ کلی هو/ مایکل جای وایت/ جیمز هونگ/ جاش کیتون/ جیمی چونگ David Giuntoli/ Mark Dacascos/ Kelly Hu/ Michael Jai White/ James Hong/ Josh Keaton/ Jamie Chung

نام شخصیت ها:

اوسنسی: او استاد اعظم هنرهای رزمی و عرفان است. بتمن، ریچارد، بن ترنر و شیوا نیز شاگردان او هستند. اوسنسی در صومعۀ «ناندا پاربات» واقع در هندوکش سکنی دارد.

بروس وین (بتمن): او مولتی میلیاردر، تاجر و نیکوکار آمریکایی است. والدین او در کودکی جلوی چشمان او به قتل رسیده‌اند و از آن زمان، وی قسم خورد که از تبهکاران انتقام بگیرد و عدالت را به جامعه بازگرداند. بروس تمرینات بدنی و فکری ویژه‌ای را نزد اوسنسی (استاد اعظم) پشت سر می‌گذارد و با لباسی شبیه به خفاش، به مبارزه با جنایت‌کاران می‌پردازد. بتمن در شهر خیالی گاتهام آمریکا زندگی می‌کند و بر خلاف اغلب ابرقهرمانان، دارای توانایی‌های ابرانسانی نیست. او از هوش، مهارت‌های کارآگاهی، علم و فناوری، ثروت، شجاعت، هنرهای رزمی، اراده‌ای تسخیرناپذیر، ترس و ارعاب برای مبارزه با جنایت‌کاران استفاده می‌کند.

ریچارد اژدها: او در گذشته یک سارق بود که بعدها در زمینۀ هنرهای رزمی نزد استاد اوسنسی تعلیم دیده است و حالا تصمیم به استفاده از توانایی‌هایش در راه‌های خوب و ثبت گرفته است. روح ریچارد پیوند خاصی با اژدها دارد.

شیوا: او یک زن چینی است که استاد تمرکز و هنرهای رزمی است. شیوا زنی قدرت‌طلب است که پس از طی کردن مراحل شاگردی نزد استاد اوسنسی به محلۀ چینی‌ها واقع در گاتهام آمریکا می‌رود و رهبر یک گروه بزرگ تبهکاری می‌شود. اوسنسی شمشیر روح‌شکن (شمشیر موراماسا) را به شیوا می‌سپارد. شمشیر روح‌شکن می‌تواند دروازه‌های ممنوعه را بگشاید.

بن ترنر (ببر برنز): او یک سیاه‌پوست کاراته‌کار است که برای مهار و کنترل خشم خود به صومعۀ استاد اوسنسی پناه می‌برد. لقب او ببر برنز است که در آخر به یک استاد کاراته تبدیل می‌شود.

جِفری بور: او رهبر گروه «مار کبری» است. او یک ثروتمند جنایتکار و یک بیمار سادیسمی است که روح خود را به نیروهای اهریمنی فروخته است و مترصد بازگشایی دروازۀ شیطانی ناگا (خدای مار) می‌باشد.

شِلانگِنفاوُست: او مامور ارشد گروه «مار کبری» است. چشم‌ها و دست‌های او به مارها شباهت دارد. او یک قاتل بی‌رحم است.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده DC Entertainmen : Warner Bros. Animation/

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد بتمن: روح اژدها

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!