• امروز : 6 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن اللهیار و افسانه مارخور (Allahyar and the legend of Markhor)

author-img

توسط : مهدیه جعفری ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4524 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 7 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

انیمیشن «اللهیار و افسانه‌ی مارخور» محصول کشور پاکستان است و ژانر ماجراجویی و خانوادگی دارد. اللهیار برای نجات یک مارخور از دست شکارچیان تلاش زیادی می‌کند و طبق یک افسانه به دلیل مراقبت از حیوانات و نجات مارخور، به محافظ تبدیل می‌شود و می‌تواند با حیوانات صحبت کند. این اثر با نمایش مارخور که نوعی بز کوهی و نماد ملی پاکستان است، اهمیت حفاظت از محیط زیست و حیوانات را نمایش می‌دهد. قهرمان کوچک داستان می‌تواند الگوی مناسبی از تلاش و دوستی برای مخاطبان کودک باشد.

سال 2018 90 دقیقه جزئیات کامل اثر
17 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 6 +
بر اساس 3 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در این انیمیشن، اللهیار قهرمان کوچک داستان است که برای نجات حیوانات و مبارزه با شکارچی پلیدی تلاش می‌کند. اللهیار تمام تلاش خود را می‌کند تا بر ترس خود غلبه کند و به هدفش برسد. او خود را قهرمان می‌پندارد و طبق گفته‌ی پدر، قهرمانان تسلیم نمی‌شوند و همیشه به‌دنبال راه‌حلی می‌گردند تا به اهداف خود برسند. اللهیار می‌تواند الگوی مناسبی برای کودکان شما باشد، به‌ویژه برای کودکان سنین دبستان که ممکن است با پی‌بردن به ضعف‌هایشان دچار کاهش اعتمادبه‌نفس شده باشند.

یکی از نکات مهم این انیمیشن رفتار پدر اللهیار با اوست. او در مقابل کار بد فرزندش جبهه نگرفت و او را به عذرخواهی از معلمش دعوت کرد. همان‌گونه که پدر اللهیار با او صمیمی بود، شما هم سعی کنید با فرزندتان رابطه‌ی گرم و صمیمانه‌ای داشته باشید تا آینده‌ی درخشانی در انتظار فرزندتان باشد.

شما می‌توانید درباره‌ی وطن و عِرق ملی با او صحبت کنید. بچه‌ها باید درباره‌ی حیوانات کشور و لزوم حفاظت از محیط‌زیست بیش‌تر آشنا شوند و هرکدام از حیوانات را نماد کشور خود بدانند و باعث اذیتشان نشوند. نکاتی هم درضمن تماشای فیلم مهم است؛ مثل رفتار اللهیار با معلمش. اللهیار کار ناپسندی در جواب معلم خود کرد، باید درباره‌ی این صحنه به فرزند خود بگویید که کار او بسیار اشتباه است و در چنین مواقعی بهتر است موضوع را به پدر یا مادر خود بگویند و خودشان مجری قانون نشوند.

زودقضاوت‌کردن هم نباید سرلوحه کار انسان باشد، همان‌طور که اللهیار از اینکه درباره‌ی معلمش بد قضاوت کرده بود، بعداً پشیمان شد. در این هنگام پشیمانی اللهیار را به فرزندتان بگویید؛ زیرا ممکن است بچه‌ها در سنین پایین متوجه این قسمت نشوند و فقط مجازات معلم را ببینند. نکته‌ی دیگری که در این انیمیشن به چشم می‌خورد، صحنه‌ای ا‌ست که اللهیار برای فرار از دست شکارچی خودش را به دره می‌اندازد. حتماً ضمن تماشای این صحنه به فرزندتان بگویید که این کار خطرناک بسیار اشتباه است و انسان نباید زود ناامید شود. دیدن این صحنه شاید فرزندتان را آزرده‌خاطر کند، سعی کنید با او صحبت کنید و به او امیدواری بدهید و بگویید که اللهیار زنده ماند تا در روحیه‌اش اثر بد نگذارد. هم‌چنین درصحنه‌ای که شکارچی پدر اللهیار را می‌زند و اللهیار فکر می‌کند که او مرده است، شاید در این لحظه فرزندتان درباره‌ی مرگ و کشته‌شدن سؤالی کند، به او توضیح مختصری دهید و با او همیاری کنید تا در روحیه‌اش اثر سوء نگذارد.

هم‌چنین ممکن است به‌خاطر کار بابلو فرزندتان دچار حس بی‌اعتمادی نسبت به اطرافیان شود؛ زیرا اللهیار به بابلو اعتماد داشت و تصور نمی‌کرد او را بدزدد. به فرزندتان ضمن تماشای این صحنه از فیلم بگویید که همه این‌گونه نیستند، هرچند که انسان باید همیشه مراقب باشد؛ ولی نباید ذهنیتش را نسبت به اطرافیان بد کند که منجر به بدبینی شود.

خلاصه: اللهیار قهرمان کوچک داستان و الگوی مناسبی از تلاش و غلبه بر ترس است. درباره‌ی قضاوت‌های زودهنگام و تلاش برای رسیدن به اهداف با فرزندتان صحبت کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

) خلاصه و سیر داستان را از فرزندتان بخواهید. با این کار قوه‌ی خیال و بیانش تقویت می‌شود.

2) از فرزندتان بخواهید پیام اصلی انیمیشن را بگوید. اگر برایش سخت است به او کمک کنید و صحنه‌هایی را که اتفاق افتاده است، روایت کنید تا خودش پیام را بیان کند.

3) از او بپرسید آیا کار اللهیار درباره‌ی معلم بداخلاقش درست بود یا نه؟ به نظر او کار درست چیست؟

4) درباره‌ی قضاوت زودهنگام اللهیار و پشیمانی که از کارش داشت، بپرسید آیا تاکنون درباره‌ی کسی قضاوت کرده است که بعداً پشیمان شود؟

5) نظرش را درباره‌ی محیط‌ زیست و شکارچیان بپرسید. با این کار متوجه می‌شوید که فرزندتان فهمیده است کار شکارچیان درست بوده است یا خیر. فرزندتان باید بیاموزد مراقب حیوانات باشد؛ زیرا آن‌ها نماد کشور هستند.

6) تاکنون بر کدام ترس خود غلبه کرده است و چگونه؟

7) نظرش را درباره‌ی اتحاد و همدلی بپرسید. به او بگویید اگر همه‌ی مارخورها باهم یکی نمی‌شدند، آیا مانی بازهم نمی‌توانست اللهیار و مهرو را بکشد؟

8) با دیدن صحنه‌ی افتادن پدر اللهیار روی زمین، شاید فرزندتان درباره‌ی مردن و مرگ از شما سؤال بپرسد. به او دروغ نگویید که سفر رفته است. اگر کودک کمی بزرگ‌تر است، می‌توانید بگویید کسی که مرده است، دیگر قلبش کار نمی‌کند، دیگر زنده نمی‌شود و برنمی‌گردد. برای ملموس‌ترشدن توضیحتان از مثال استفاده کنید؛ مثلاً درباره‌ی ماهی‌کوچولو که در تنگ نگهداری می‌کردید و حالا مرده است، صحبت کنید.

خلاصه: نظرش را درباره‌ی همدلی و تلاش برای رسیدن به اهداف بپرسید.

داستان اثر

«اللهیار» پسر «پاکستانی» است و با پدرش که مسئول حفاظت محیط‌ زیست است، زندگی می‌کند. شبی دو شکارچی به نام‌های «مانی» و «بابلو» که به‌دنبال بچه‌ی ‌«مارخور» که نوعی بز کوهی است، به خانه‌ی اللهیار و پدرش کشیده می‌شوند. آن‌ها پدر اللهیار را می‌زنند و مارخور و اللهیار را اسیر می‌کنند و داخل یک کیسه می‌اندازند. اللهیار سعی می‌کند با مارخور فرار کند، مانی و بابلو سعی می‌کنند جلوی آن‌ها را ‌بگیرند؛ اما موفق نمی‌شوند. اللهیار و مارخور باهم به راه می‌افتند و در مسیر با «بچه‌‌پلنگی» آشنا می‌شوند که مانی پدر و مادرش را کشته بود، به‌همین دلیل هرسه برای کشتن مانی به راه می‌افتند. آن‌ها سختی‌های زیادی متحمل می‌شوند و درنهایت به «سیاه‌کوه» که محل تجمع مارخورهاست، می‌رسند. مانی هم سر می‌رسد و قصد کشتن آن‌ها را می‌کند که ناگهان سردسته‌ی مارخورها به همراه تمامی مارخورها از راه می‌رسند و مانی را مجبور به تسلیم می‌کنند. پدر اللهیار هم از راه می‌رسد و او را در آغوش می‌کشد و با خود به دهکده می‌برد.

جزئیات اثر

کارگردان: Uzair Zaheer Khan/اوزار ظهیر خان

نویسنده: Uzair Zaheer Khan/اوزار ظهیر خان

نام تهیه‌کننده: Usman Iqbal/اوسمان لقبال

نام بازیگران: Arieb Azhar، Natasha Humera Ejaz، Azfar Jafri، Abdul Nabi Jamali،Ali Noor، Anum Zaidi/انوم زیادی، علی نور، عبدل نابی جمالی، ازفار جفری، ناتاشاهومراایجاز، اریب اژار

نام شخصیت‌ها: الهیار: پسر مصمم و بااراده ایست که تلاش می‌کند از حیوانات و محیط‌زیست حفاظت کند.مهرو: نوعی بزکوهی به نام مارخور است که اسیر شکارچیان می‌شود و به دنبال پیدا کردن پدر و مادرش راهی ماجراجویی می‌شود.مانی: شکارچی بدجنس و خبیثی است که مهرو و اللهیار را اسیر می‌کند تا سردسته مارخورها را پیدا کند. بابلو: فروشنده ایست که هرروز اللهیار از او خرید می‌کند. او مرد مهربانی است اما فریب مانی را می‌خورد و اللهیار را می‌دزدد.

کشور سازنده: پاکستان

کمپانی سازنده: 3rd World Studios

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : محمد مودب

۲۶ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 6 +

خوب بود

بزرگسال

توسط : فاطمه پور

۷ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 7 +

زیبا بود

بزرگسال

توسط : محسن مرادی

۷ دی ۱۴۰۰

مناسب سن 5 +

فصل جدید اش کی میاد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد اللهیار و افسانه مارخور

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!