• امروز : 6 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن افسانه‌های شهر اوز: بازگشت دوروتی ( Legends of Oz: Dorothy's Return)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2399 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 6 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

ژانر این انیمیشن فانتزی و ماجراجویانه است. شهر زمرّد که یکی از اصلی‌ترین شهرهای سرزمین اوز است حالا به دست دلقک (برادر جادوگر سابق شهر اوز) درحال نابودی و ویرانی است. دوروتی به همراه ویزر، مارشال مالو و ملکۀ چینی برای نجات شهر زمرد و سرزمین اوز دست به کار می‌شود. آن‌ها با کمک یکدیگر از تمامی موانعی که دلقک در مسیرشان قرار می‌دهد عبور می‌کنند و بالاخره والیان شهر اوز و دوستان قدیمی‌شان، یعنی مترسک، مرد حلبی و شیر بزدل را که گرفتار طلسم تسخیر دلقک شده بودند نجات داده و دوباره شکوه و زیبایی و امنیت را به سرزمین اوز برمی‌گردانند.

ژانر : فانتزی

سال 2013 88 دقیقه جزئیات کامل اثر
4 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

جادو یکی از عنصرهای اصلی این انیمیشن به شمار می‌رود، اما تمامی ماجراهای این اثر ذیل محور جادو قرار نمی‌گیرد. دوروتی و دوستانش نه از طریق جادو، بلکه با سعی و تلاش و همکاری و همیاری نقشه‌های دلقک جادوگر را درهم می‌شکنند و در آخر دوروتی چوب‌دستی دلقک بدجنس را که نماد اصلی سحر و جادوی منفی است نابود می‌کند و اعلام می‌کند که سرزمین اوز به چوب‌دستی جادو احتیاجی ندارد، بلکه اهالی سرزمین اوز با همکاری و هم‌فکری یکدیگر سرزمین خود را اداره خواهند کرد. بنابراین سحر و جادوی منفی و ویرانگر، در انتهای داستان مذمّت می‌شود. والدین می‌توانند با فرزندان خود درباره‌ی پدیده‌ی جادو در دنیای حقیقی صحبت کنند.

گروه دوستی، خانواده، همکاری و همیاری اهالی شهر (چه شهر فانتزی اوز و چه شهر حقیقی کانزاس) از دیگر عناصر مهم و اصلی این انیمیشن به شمار می‌رود. می‌توانید با فرزندان خود درباره‌ی این صحبت کنید که دوروتی و دوستانش چطور با همکاری و اعتماد به یکدیگر به هدف خود که نجات سرزمین اوز از شر نیات شوم دلقک بود رسیدند. از آن‌ها بخواهید که کارهای درست و عاقلانه‌ی دوروتی و دوستانش را در جریان سفر به شهر زمرّد تعریف و تشریح کنند.

خلاصه: مذمّت جادوی منفی و ویرانگر، نمایش چگونگی تشکیل یک گروه دوستی و همکاری و همیاری اعضای آن با یکدیگر از عناصر اصلی این انیمیشن به شمار می‌روند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چرا دلقک در پی آزار و اذیت و نابودی اهالی شهر اوز بود؟ آیا جادو به این شکل در دنیای واقعی وجود دارد؟ چرا دوروتی در آخرین لحظات دلقک را نجات داد؟ چرا دلقک از این فرصت به‌درستی استفاده نکرد؟ آیا زیبایی ملکه‌ی چینی توجیه مناسبی برای مسخره‌کردن و فخرفروشی به دیگران بود؟ دوروتی چه کارهای خوبی در حق اهالی شهر اوز انجام داده بود؟

خلاصه: آیا جادو به این شکل در دنیای واقعی وجود دارد؟

داستان اثر

سال‌ها از کشتن جادوگر بدجنس شهر اوز توسط دوروتی می‌گذرد و او چندین سال است که به این شهر احضار نشده است. حالا برادر جادوگر بدجنس که سال‌ها پیش توسط خواهرش به یک دلقک تبدیل شده است زمام سرزمین اوز را به دست گرفته و با چوب‌دستی و گوی سحرآمیز جادوگری خواهرش و نیز با همکاری میمون‌های پرنده، شهر اوز را به ورطه‌ی نابودی کشانده است. او بزرگان شهر را مسخ کرده و به اسارت کشیده است.

مترسک، مرد حلبی و شیر بزدل که اوضاع را نابه‌سامان می‌بینند چاره‌ای به‌جز احضار دوروتی ندارند؛ چون تنها او را فرشته‌ی نجات سرزمین خود می‌دانند. دوروتی نیز با اهالی شهر خود در کانزاس، گرفتار خسارات به‌جامانده از یک گردباد بزرگ شده است. مترسک با استفاده از اختراع خود و به‌وسیله‌ی یک رنگین‌کمان دوروتی را به شهر اوز احضار می‌کند و به او پیغام می‌فرستد که خود را به شهر زمرّد برساند و آن‌ها را از شر دلقک نجات بدهد.

دوروتی که مسیرها را به‌درستی نمی‌شناخت با جغدی چاق به نام «ویزر» که قادر به پروازکردن نیست به سمت شهر زمرد به راه می‌افتد. آن‌ها به شهر آب‌نبات‌ها می‌رسند و در آنجا با مأمور ویژه‌ی شهر «مارشال مالو» آشنا می‌شوند. او نیز باید برای پیداکردن افسر مافوق خود به شهر زمرّد برود؛ بنابراین با دوروتی و ویزر همراه می‌شود.

حالا گروه سه‌نفره‌ی دوروتی باید از وسط شهر چینی‌ها (مجسمه‌های چینی) عبور کند. ملکه‌‌ی شهر چینی‌ها که از مزاحمت‌های دلقک به ستوه آمده است برای نابودی او با دوروتی و دوستانش همراه می‌شود. آن‌ها به هر سختی به شهر زمرّد می‌رسند و با نابودکردن چوب‌دستی دلقک تمامی طلسم‌ها را باطل می‌کنند و اهالی شهر اوز را از حالت مسخ‌شدگی درمی‌آورند و دوباره سرزمین زمرّد زیبایی و شکوه خود را به دست می‌آورد. دوروتی نیز به کمک جادوگر مهربان، «گلیندا»، به کانزاس برمی‌گردد و اهالی شهر خود را به بازسازی شهر ترغیب می‌کند.

جزئیات اثر

کارگردان:ویل فین / دن ای تی. پیر/Will Finn/Dan St. Pierre

نام تهیه کننده:رولند کارول / رایان کارول / بون ردفورد/  Roland Carroll/ Ryan Carroll/ Bonne Radford

بازیگران:

Lea Michele/ Patrick Stewart/ Jim Belushi/ Dan Aykroyd/ Kelsey Grammer/ Megan Hilty/ Hugh Dancy/ Oliver Platt/ Bernadette Peters/ Martin Short لیا میشل/ پاتریک استوارت/ جیم بلوشی/ دن آیکروید/ کلسی گرامر/ مگان هیلتی/ هیو دنسی/ الیور پلات/ برنادت پیترز/ مارتین شرت

شخصیت‌ها:

دوروتی گِیل: دختر نوجوانی است که به همراه دایی و عمه‌ی خود در شهر کانزاس زندگی می‌کند. او به سرزمین افسانه‌ای اوز سفر می‌کند و اهالی شهر اوز را با هوش و درایت و خوش‌قلبی خود از شر جادوگرهای شرور و بدجنس نجات می‌دهد.

مترسک: او یکی از اهالی شهر زمرّد و یکی از سه دوست اصلی دوروتی است که با هوش ریاضی خود به دوروتی برای نجات سرزمین اوز کمک می‌کند.

مرد حلبی: او یک شوالیه‌ی حلبی است که از احساسات و عواطف زیادی برخوردار است. او نیز یکی از اهالی شهر زمرّد و یکی از سه دوست صمیمی دوروتی به شمار می‌رود.

شیر بزدل: او علی‌رغم هیبت و صولتی که دارد یک شیر ترسوست. او یکی از اهالی شهر زمرّد و یکی از سه دوست صمیمی دوروتی است.

دلقک: او یک جادوگر است که سال‌ها پیش توسط خواهرش یعنی جادوگر بدجنس شهر اوز به یک دلقک تبدیل شده است. او در پی نابودی شهر زمرّد و سرزمین اوز است.

ویزر: او یک جغذ چاق پرحرف است که قادر به پروازکردن نیست. ویزر دوروتی را برای رسیدن به شهر زمرّد همراهی و راهنمایی می‌کند.

مارشال مالو: او افسر شهر آب‌نباتی است که برای یافتن مافوق خود، یعنی ژنرال، با دوروتی به شهر زمرّد می‌رود.

ملکه‌ی چینی: او ملکه‌ی پرمدعای شهر چینی‌هاست. اهالی شهر چینی‌ها همگی مجسمه‌هایی از جنس چینی هستند. ملکه‌ی چینی برای نابودی دلقک با دوروتی به شهر زمرّد می‌رود.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Summertime Entertainment / Prana Studios

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد افسانه‌های شهر اوز: بازگشت دوروتی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!