• امروز : 6 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن آئوشی (Aoashi)

author-img

توسط : معصومه جویباری ارزیاب کدومو

11 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1617 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

انیمه‌ی «آئوشی»، داستان پسر نوجوانی به نام «آشیتو» را روایت می‌کند که در مسیر فوتبال حرفه‌ای قرار دارد. او در این سریال شکست می‌خورد، یاد می‌گیرد و موفقیت رقم می‌زند. این داستان تنها به جنبه‌ی ورزشی محدود نیست، بلکه روابط و تعاملات انسانی درون تیم حامل پیام‌های مثبتی است. مواجهه با شکست در مسیر ناکامی، کار گروهی و تلاش بی‌وقفه از پیام‌هایی است که در سن نوجوانی می‌تواند اندیشه‌ی پیشرفت‌گرایی را در فرزندان ایجاد نماید. این انیمه می‌تواند برای افراد بالای 13سال مناسب باشد، اما بهتر است والدین با دقت به ناهنجاری‌های موجود، از نسخه‌ی پالایش‌شده استفاده نمایند.

ژانر : کمدی ورزشی

سال 2022 یک فصل، 24 قسمتِ 24 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 2 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 14 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

سریال «آئوشی» با اقتباس از مانگایی به همین نام محصول کشور ژاپن در سال 2022 ساخته شده است. در این انیمه سختی‌ها و مشکلات در کنار موفقیت‌ و پیروزی به‌خوبی روایت شده است که این می‌تواند برای نوجوانانی که در ابتدای مسیر تصمیم‌گیری برای آینده هستند، الهام‌بخش باشد؛ به‌شرطی که والدین ذهن آنها را برای پیشرفت‌گرایی و سختی‌های پیشِ رو آماده نمایند.

از نقاط عطف داستان زمانی است که آشیتو با تصمیم سرمربی باید پستش را از مهاجم به مدافع تغییر دهد. آشیتو که از ابتدا رویای گل‌زنی در سر داشت، پذیرش این تصمیم را برنمی‌تابد و حتی تصمیم می‌گیرد اردوی تیم را ترک کند. اما درنهایت به‌خاطر خانواده‌اش می‌خواهد که فوتبال حرفه‌ای را ادامه دهد و سعی می‌کند با شرایط جدیدش سازگار شود. درواقع شخصیت آشیتو، به‌عنوان یک نابغه‌ی بی‌نقص معرفی نمی‌شود. بخش مهمی از داستان به نقاط ضعف و ناکامی‌های آشیتو می‌پردازد. نحوه‌ی مواجهه‌ی او به این صورت است که هر چند احساساتش جریحه‌دار می‌شود، اما ناامید نمی‌شود و سعی می‌کند با شرایط جدید سازگار شود. نابغه‌بودن او به همین نکته بستگی دارد که می‌تواند با شرایط جدید و حتی ناراحت‌کننده سازگار شود. از همین روی، به‌بهانه‌ی تماشای این انیمه شما می‌توانید با فرزندان خود درباره‌ی نحوه‌ی مواجهه با ناکامی‌ها گفت‌وگو کنید و ذهن و روح آنها را برای رویارویی با این مسئله آماده سازید.

این اثر علاوه بر پرداختن به تاکتیک‌ها و جاذبه‌های فوتبالی، به مسائل روانی و تعامل میان بازیکنان می‌پردازد. این موقعیت‌های انسانی می‌تواند نوجوانان را به حل مسائل میان‌فردی تشویق کند و به نحوی الگوی آنها قرار گیرد. خوب است که والدین به نوجوانان بیاموزند که هنگام برخورد با تعارض، به‌جای بحث و بروز احساسات ناخوشایند، به‌دنبال راه‌حل باشند و احساسات خود را کنترل نمایند.

این انیمه استفاده‌‌ی نوجوانان از مجله‌هایی با تصاویر زنان برهنه را نشان‌ داده است به‌علاوه رابطه‌ی هانا و آئوشی، نزدیک به یک رابطه‌ی رمانتیک است، اما چندان فرصت بروز نمی‌یابد. باتوجه به دوره‌ی حساس نوجوانی توصیه‌ی ما به والدین استفاده از نسخه پالایش‌شده‌ی این اثر است.

خلاصه

پیام‌های این اثر حول محور موفقیت و شکست است، اما ممکن است کمتر مورد توجه نوجوانان قرار بگیرد؛ بنابراین فرصت خوبی است تا با تماشای این اثر والدین ذهن فرزندان را در مسیر پیشرفت‌گرایی قرار دهند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

نقطه ضعف آشیتو چیست؟ او با نقاط ضعفش چگونه برخورد می‌کند؟

ویژگی‌های روانی آشیتو را چطور ارزیابی می‌کنید؟

چه چیزی سبب می‌شود آشیتو، بیشتر از سایر هم‌تیمی‌هایش مورد توجه قرار بگیرد؟

برای موفق‌شدن توجه به چه نکاتی لازم است؟

هنگامی که آشیتو با هم‌تیمی‌هایش به مشکل برمی‌خورد چه واکنشی را از او می‌بینیم؟ آیا این واکنش مناسب است؟

برای موفقیت گروه لازم است افراد چه کارهایی را انجام بدهند و یا از انجام چه کارهایی خودداری نمایند؟

شکست و ناکامی می‌تواند بارها در مسیر موفقیت رخ دهد؛ به نظر شما بهترین راه مواجه‌شدن با آن چیست؟

 

خلاصه:

این انیمه چه نکات آموزنده‌ای را در مسیر موفقیت یادآور می‌شود؟

داستان اثر

 آشیتو، پسر نوجوانی است که در یک دهکده‌ی کوچک با مادر و برادرش زندگی می‌کند. او علاقه‌ی زیادی به فوتبال دارد و تمام تلاشش را صرف تمرین می‌کند. مربی فوکودا او را شناسایی و برای تست استعدادیابیِ تیم اسپریون به توکیو دعوتش می‌کند. مادر آشیتو ابتدا مخالفت می‌کند، چراکه نمی‌تواند هزینه‌ی آن را تأمین کند، اما برادر بزرگترش پولی را فراهم می‌کند و آشیتو را به مسابقه می‌فرستد. آشیتو موفق می‌شود وارد تیم B نوجوانان اسپریون شود و مادرش درنهایت رضایت می‌دهد که او به توکیو مهاجرت کند و همه‌ی لوازم او را تامین می‌کند. مادر آشیتو احساساتش را چندان بروز نمی‌دهد و به‌نظر خونسرد و کمی سخت‌گیر می‌رسد و به‌همین دلیل آشیتو تا لحظه‌ی آخر نمی‌تواند احساساتش را با مادرش در میان بگذارد، اما درنهایت مادرش نامه‌ای برای او می‌نویسد و می‌گوید که فارغ از هر نتیجه‌ای به پسرش افتخار می‌کند.

در توکیو از همان ابتدا آشیتو، روحیه و اعتماد به‌نفس بالایی در زمین از خود نشان می‌دهد به‌طوری که می‌تواند سایر هم‌تیمی‌هایش را تحت تأثیر قرار دهد و آنها را با خود همراه نماید. خواهر ناتنیِ مربی فوکودا، دختری هم‌سن‌وسال آشیتو است که دوست دارد در آینده پزشک شود. او از ابتدا به آشیتو علاقه‌ی خاصی نشان می‌دهد، چراکه آشیتو را شبیه به  بازیکن مورد علاقه‌اش می‌داند. هانا، آشیتو را از نظر روحی حمایت می‌کند، برای او برنامه‌‌ی غذایی می‌نویسد و همه‌جوره کمکش می‌کند. آشیتو در تیم اسپریون به‌تدریج نقاط ضعفش را می‌شناسد و گاهی احساس سرخوردگی می‌کند، اما خیلی زود تلاش می‌کند تا بیشتر بیاموزد و بی‌وقفه تمرین کند. هدف بعدی او پیوستن به تیم A در رده‌ی جوانان است که مسیر سختی را پیش‌رو دارد.

جزئیات اثر

کارگردان: آکیرا ساتو/ Akira Satō

نویسنده: ماساهیرو یوکوتانی/ Masahiro Yokotani

نویسنده‌ی مانگا: یوگو کوبایاشی /Yūgo Kobayashi

نام بازیگران: Oosuz Kouki, Tachibana Tatsumaru, Kawase Maki

نام شخصیت ها:

آئویی آشیتو: شخصیت اصلی داستان، پسر نوجوانی از یک خانواده‌ی متوسط است که به فوتبال علاقه دارد. او با کمک مربی فوکودا موفق می‌شود به تیم فوتبال اسپریون توکیو بپیوندد و در ادامه ماجراهای شکست و موفقیت او را دنبال می‌کنیم.

هانا: خواهر مربی فوکودا، دختری هم‌سن آشیتو است که از ابتدا توجه خاصی به آشیتو دارد چراکه او را شبیه به بازیکن مورد علاقه‌اش می‌داند.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: Production I.G

مخاطب اثر: نوجوان

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : yasin caboki

۱۵ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 14 +

عالی اگر میشه درمورد اینکه فصل دوم کی ساخته میشه میشه توضیح بدین ممنون میشم

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد آئوشی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!