• امروز : 28 فروردین 1403
logo

نقش رسانه در افزایش و شیوع همجنس‌گرایی (۲)

آخرین مطالب

مطالب ویژه

نقش رسانه در افزایش و شیوع همجنس‌گرایی (۲)

در یادداشت قبل از برجسته‌سازی موضوعات مختلف از جمله همجنس‌گرایی در رسانه‌ها گفتیم. و اینکه رسانه‌ها با پرداختن بیش از حد به یک موضوع  علاوه بر مشخص کردن موضوع فکری ما جهت و شیوه نگرش ما به آن موضوع را هم تعیین می‌کنند. در مورد همجنس‌بازها و دگرباش‌های جنسی در سال‌های اخیر به شکل‌های مختلف برجسته‎سازی رسانه‌ای اتفاق افتاده است. همین موضوع باعث رشد و گسترش این ناهنجاری در دنیا و عادی انگاشته شدن آن در جوامع شده است. حالا ادامه ماجرا...

باید نگران برجسته‌سازی همجنس‌گرایی باشیم؟

موضوع آنجایی نگران کننده می‌شود که پرداخت رسانه‌ای به این پدیده به رسانه‌های رسمی و پوشش اخبار و تولید محتوا خلاصه نمی‌شود. بلکه به صورت خزنده و پیش‌رونده به محتوای تولید شده در حوزه سرگرمی به ویژه انیمیشن‌های کودک و نوجوان نیز وارد می‌شود. در سال‌های اخیر و پس از گسترش روند قانونی اعلام شدن ازدواج همجنس‌گرایان در کشورهای اروپایی همچنین پس از سال 2015 در آمریکا  تعداد انیمیشن‌ها و فیلم‌هایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به این موضوع پرداخته‌اند به طور چشم‌گیر افزایش یافته است. لیست بلندی از فیلم‌های تولید شده با حضور شخصیت‌های همجنس‌گرا یا دگرباش جنسی در ویکی‌پدیا منتشر شده است. این لیست به صورت مداوم برای افزودن عناوین جدید به روز رسانی می‌شود.  از مهمترین نمونه‌های موجود که در داخل ایران نیز مخاطبان جدی داشته‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد اشاره کرد:

  • جاودانگان
  • یخ زده
  • لایتییر
  • هری‌پاتر
  • ....

برخی از نمونه‌های معروف اشاره به همجنس‌گرایی

«فاستوس» در جاودانگان بشکل عیان نشانه‌های همجنس‌گرایی را آشکار کرده و با شریک خود روابط صمیمانه‌ای دارد. جالب اینجاست که مجلۀ کامیک_کان، به نقل از کارگردان  در سال 2019 گفت:« او متأهل است؛ خانواده دارد؛ و این بخشی از شخصیت اوست». و جالب‌تر اینکه شرکت مارول از این تحول داستانی و شخصیتی به‌عنوان «تهییج‌کنندۀ مخاطب» یاد می‌کند.

دیزنی هم بنا دارد از این قافله جا نمانده و نشانه‌های بیشتری را آشکار کند. گذشته از علائم پنهان LGBTQ  در برخی از انیمیشن‌های پرمخاطب، دیزنی درپی آشکارسازی گرایش‍‌های این طیف از اختلالات است. این شرکت بنا دارد، نشانه‌های پنهان گذشته را آشکار کند و از رازهای خود پرده بردارد. از زمزمه‌های هم‌جنس‌گرایی شخصیت‌های «یخ‌زده»، تا نمایش نشانه‌های مستقیم در محصولات جدیدی مانند «لایتیر» که در سطح جهان، واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است.

. همجنس‌گرایی در سینما .

این رازهای مگو، انگار بنا دارد گذشته و خاطرات تماشاگران فیلم‌ها و انیمیشن‌های موردعلاقۀ کودکان و نوجوانان را بیشتر به چالش بکشد. حتی سری داستان‌های هری پاتر هم از این قاعده مستثنی نماند. رولینگ، نویسندۀ رمان‌‌های هری پاتر، اعلام کرد که شخصیت محبوب و نجاتبخش دامبلدور نیز روابط پیچیده‌ای داشته که در فیلم سینمایی «جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور» می‌توان دید.

همه موافق نیستند!

مخالفت‌های جدی‌ای از سوی افراد حامی نهاد خانواده و همچنین جامعه مذهبی آمریکا و کشورهای اروپایی انجام شده است. اعتراض‌های جدی به نمایش شخصیت‌ها یا صحنه‌های مرتبط با همجنس‌گرایی در فیلم‌ها و انیمیشن‌های حوزه کودک انجام شده است.  کمپین یک میلیون مادر (one million mom)  یکی از مهمترین این مخالفت‌ها است. با پیگیری‌های انجام شده از سوی این کمپین یکی از صحنه‌های مرتبط با همجنس‌گرایی از انیمیشن داستان اسباب بازی 4 حذف شد. با این وجود به علت حمایت‌های قانونی انجام شده و تلاش برای برجسته سازی موضوع اقلیت‌های جنسی همچنان شاهد رشد پرداختن به این موضوع در محصولات رسانه‌ای و حتی نسخه جدید انیمیشن‌ها و یا فیلم‌های سینمایی هستیم.

نکته جالب توجه در این موضوع این است که مساله همجنس‌گرایی و دگرباشان جنسی تحت عنوان نمایش تنوع جنسیت‌ها، توجه به اقلیت‌های جنسی و احترام به حقوق طبیعی فرد در انتخاب شیوه زندگی و انتخاب همسر مورد بحث و نمایش قرار می‌گیرد و نه به عنوان یک موضوع جنسی و با همین توجیه بسیاری از المان‌ها و نشانه‌های همجنس‌گرایی وارد انیمیشن‌‌های حوزه کودک و نوجوان می‌شود. این در حالی است به علت مشکلات روانی بسیاری که در زوج‌های همجنس‌گرا وجود دارد.

نسبت به این خطر هشیار باشید.

موضوع افزایش تمایلات همجنس‌گرایانه بیش از آنکه یک مساله جنسی و افزایش یک ناهنجاری اجتماعی باشد. یک موضوع در حوزه هویت محسوب می‌شود. به این معنی که خلاء هویت در انواع مختلف آن باعث می‌شود تا فرد برای تعریف و شناخت از خود بیش از هرچیز به هویت جنسی بپردازد و گاهی از این ابزار هویتی برای تقابل با دیگران و خانواده استفاده کند.

در پایان آنچه لازم است به عنوان پدر و مادر و مربی در نظر داشته باشید جدی بودن و واقعی بودن این خطر است. اگرچه که موضوع به علت تفاوت‌های فرهنگی جامعه ایران و محدودیت‌های مذهبی و قانونی به اندازه کشورهای غربی در ایران بزرگ و همه‌گیر نیست. اما لازم است به صورتی هوشمندانه و آگاهانه با آن رو به رو شوید. قطعا انتخاب نسخه‌های پالایش شده از انیمیشن‌ها و فیلم‌های حوزه کودک به شما کمک خواهد کرد. اما به هیچ وجه کافی نخواهد بود. گاهی لازم است آگاهانه نمایش یک محصول را برای خانواده خود ممنوع کنید. و در فرصتی مناسب علت را برای اعضاء خانواده توضیح دهید. برای اطلاعات بیشتر یادداشت‌های بعدی کدومو در این مورد را دنبال کنید.

نقش رسانه در افزایش و شیوع همجنس‌گرایی (1)

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!