• امروز : 4 اردیبهشت 1403
logo

چرا بچه‌ها را به نمایشگاه کتاب ببریم؟

آخرین مطالب

مطالب ویژه

چرا بچه‌ها را به نمایشگاه کتاب ببریم؟

این روزها که نمایشگاه کتاب در حال برگزاری است خیلی از ما هر طور شده وقتمان را خالی می‌کنیم و با فرزندان دلبندمان راهی نمایشگاه می‌شویم. درست است بردن بچه‌ها به فضای شلوغ و پلوغی مثل نمایشگاه، دردسرهای خودش را دارد اما به رفتنش می‌ارزد. مطمئن باشید بردن بچه‌ها به نمایشگاه کتاب، یکی از بهترین خاطرات زندگیشان می‌شود.

اما از آن‌جا که ما همیشه دنبال دلیل و فلسفه‌ی مسائل هستیم و هیچ کاری را بی‌علت انجام نمی‌دهیم! می‌خواهیم بدانیم چرا باید بچه‌ها را به نمایشگاه ببریم؟ اصلاً این کار، ارزش این همه وقت و انرژی و هزینه را دارد؟

دلایل ما برای بردن بچه‌ها به نمایشگاه کتاب از این قرار است:

نمایشگاه کتاب، مهم‌ترین رویداد کتابی کشور

مگر چند بار در سال، این همه ناشر و شاعر و نویسنده و کتاب و کتاب‌خوان دور هم جمع می‌شوند؟

می‌توان گفت که نمایشگاه کتاب، مهم‌ترین رویداد کتابی ایران محسوب می‌شود و حضور در این فضا فرصتی‌ست که نصیب هرکسی نمی‌گردد. مثلاً اگر کودکمان بداند افراد زیادی از شهرهای دور، سختی سفر را به جان می‌خرند و خودشان را به نمایشگاه کتاب می‌رسانند حتماً بیشتر راغب می‌شود که به نمایشگاه بیاید.

همچنین می‌توانیم با زبان خودش، درباره‌ی اهمیت نمایشگاه در رونق فرهنگ و نشر کشور با او حرف بزنیم و برای حضور در نمایشگاه مشتاق‌ترش کنیم.

آشنایی با کتاب‌های جدید

  آیا شما هم از اینکه یک کتاب را چندین بار برای کودکتان بخوانید خسته شده‌اید؟

   احتمالاً کودک ما به ژانر و نوع خاصی از کتاب‌ها علاقه‌مند است. اصلاً بعضی از کودکان به یک یا چند کتابشان وابسته می‌شوند و ده‌ها بار همان کتاب را می‌خوانند یا می‌خواهند ما برایشان بخوانیم. خیلی از بچه‌ها فکر می‌کنند آسمان صنعت نشر سوراخ شده و همین یک نویسنده و کتاب‌هایش فرود آمده‌اند! با حضور در نمایشگاه کتاب، کودکمان دنیای گسترده و رنگارنگ کتاب‌ها را می‌بیند؛ با کتاب‌ها و نویسندگان متعدد و متنوع آشنا می‌شود و چه‌بسا مسیر مطالعاتی و سلیقه‌ی کتاب‌خوانی‌اش هم تغییر کند.

 

دیدار با شاعران و نویسندگان موردعلاقه

چه چیزی جذاب‌تر از دیدن نویسنده‌ی محبوبِ آدم؟

حتی حالا هم دیدار با چهره‌های مشهور فرهنگی برای خود ما جذاب و هیجان‌انگیز است. حالا فکر کنید بچه‌ها از ملاقات و گفتگو با شاعر یا نویسنده‌ی موردعلاقه‌شان چه لذتی می‌برند. بسیاری از شاعران و نویسندگان کودک در نمایشگاه کتاب، حضور پیدا می‌کنند و با روی باز در جمع کودکان حاضر می‌شوند و با آنان خوش و بش می‌کنند. کافی‌ست در شبکه‌های اجتماعی، پیگیر خودشان و انتشاراتشان باشیم تا از برنامه‌ی حضورشان مطلع شویم و کودکمان را به دیدار شاعر و نویسنده‌ی محبوبش ببریم. حتی فکرش هم هیجان‌انگیز است و چشم‌های بچه را ستاره‌باران می‌کند!

تعامل با کودکان کتاب‌خوان

این همه بچه‌ی کتاب‌خوان؟ مگر می‌شود؟

کودک ما در نمایشگاه کتاب با هم‌سن و سالان کتاب‌خوانش مواجه و آشنا می‌شود. صرفِ دیدن این همه بچه‌ی کتاب‌خوان برای فرزند ما و البته خودِ ما! جالب و انگیزه‌بخش است. اگر فرصت گفتگو و تعامل بین بچه‌ها را فراهم کنیم که عالی می‌شود. تبادل نظر کودکان درباره‌ی کتاب‌های موردعلاقه‌شان و متقاعدکردن یکدیگر برای خرید یا عدم خرید یک کتاب، از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های نمایشگاه کتاب است.

بازی، شادی، خنده

در دنیای بیرون از گوشی و تبلت چه خبر است؟

بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب، منحصر به کتاب نیست و انواع سرگرمی‌ها در آن وجود دارد؛ از غرفه‌های طراحی و نقاشی گرفته تا غرفه‌های بازی و مسابقه. موسیقی و نمایش هم که جای خود دارد. درواقع، حضور در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب، یک تیر و چند نشان است.

افزایش مهارت‌های اجتماعی

دیگر چه می‌خواهید؟

درست است هدف اصلی ما از بردن کودکمان به نمایشگاه کتاب، خرید کتاب است اما درواقع، نمایشگاه‌رفتن یک فرایند است که منجربه رشد جنبه‌های مختلف شخصیتی فرزندمان می‌شود. حضور در نمایشگاه کتاب، جزو اولین تجارب کودک از حضور در اجتماع محسوب می‌شود. کودک در این اجتماع نه‌چندان کوچک مهارت‌های اجتماعی از جمله تعامل و گفتگو با گروه هم‌سالان و بزرگترها، خرید و فروش، انتخاب و تصمیم‌گیری، زمان‌بندی و تحمل و تاب‌آوری را یاد می‌گیرد.

پیشنهاد کدومو

اگر میخواهید یک فرزند کتابخوان تربیت کنید، کدومو خواندن مقاله " چگونه کودک کتابخوان داشته باشم" را به شما توصیه می‌کند.

کتاب‌های پیشنهادی کارشناسان کدومو

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!