• امروز : 1 اردیبهشت 1403
logo

آخرین مطالب

مطالب ویژه

وجوه مثبت و منفی بازی سیمز

بازی سیمز یکی از بازی‌های پرطرفدار در ژانر نقش‌آفرینی است که به تازگی رایگان شده‌ است. بازیکن سیمز با موقعیت‌های مختلف زندگی انسانی مواجه است و در نقش شخصیت‌های بازی زندگی آنان را مدیریت می‌کند. انتخاب جزئیات ظاهر و روحیات تا ساخت و ساز خانه و رفتارهای روزمره‌ی شخصیت‌های بازی در دست بازیکن است. سیمز یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های ویدیویی تمام دوران است و نزدیک به 200 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است.

نکات منفی بازی

به طور کلی بازی این امکان را دارد که بازیکن تمایلات ناهنجار و نپسندیده‌ی درونی که به هردلیلی آنها را در زندگی واقعی بروز نمی‌دهد، در بازی به نمایش بگذارد و خود این رفتار باعث قوی‌تر شدن و تحریک آن تمایلات در فرد خواهد شد.

محتوای جنسی:

بازی ناهنجاری‌هایی دارد که همیشه در دسترس بازیکن قرار دارد؛ مانند نمایش برهنگی کامل همراه سانسور، لباس‌های نیمه‌برهنه، نمایش رابطه‌ی جنسی از زیر پوشش ، نمایش برهنه شدن در محیط عمومی و در مقابل دیگران (البته نه در مقابل خردسالان، کودکان و نوجوانان)، تجربه‌ی معاشقه، هم‌جنس‌گرایی، روابط متعدد و موازی و...

سیم‌ها می‌توانند بدون اینکه ازدواج کنند و حتی رابطه‌ی عاشقانه‌ای با یکدیگر داشته باشند، پارتنر جنسی یکدیگر بشوند.

ناهنجاری اخلاقی:

در بازی امکان انتخاب مجرم بودن به عنوان یک شغل وجود دارد و در کنار سایر شغل‌ها که از نظر اخلاقی و عرفی محترمند، آمده است و احتمال دارد که در ذهن نوجوان به قبح‌زدایی یا عادی‌سازی بیانجامد. همچنین امکان انتخاب بزهکاری و دست کج بودن به عنوان ویژگیهای شخصیتی سیم وجود دارد. زمانی که سیم جیب کسی را بزند، پول دریافت خواهد کرد. همچنین کلاب، بار، نوشیدن الکل در بازی به نمایش در می‌آید.

محتوای خشن:

در بازی امکان ابراز خشونت وجود دارد. بازیکن می‌تواند یک سیم دیگر یا سیم‌های خودش را عذاب دهد یا بکشد. به این صورت که آنها را به زمین خانه‌ی خود بیاورد و وارد build mood بشود. در این حالت می‌تواند دور سیم مورد نظر دیوار بکشد و او را حبس کند تا بر اثر زیاد شدن نیازهایش بمیرد. همچنین امکان آزار سایر سیم‌ها از طریق خشونت کلامی و فیزیکی وجود دارد. حتی امکان انتخاب ویژگی کودک‌ستیز بودن وجود دارد. سیم‌های بدجنس تمایل به آزار دیگران دارند و پس از اذیت کردن آنها احساس رضایت می‌کنند و امتیاز دریافت می‌کنند.

معیارهای زیبایی:

یکی از نکات منفی بازی ارائه‌ی معیارهای زیبایی است و اینکه هرکس می‌تواند در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن شخصیت و ظاهر سیم جنس موافق یا مخالف را طراحی کند، ممکن است به کمال‌گرایی و ایده‌آل‌گرایی افراطی در زندگی واقعی دامن بزند. در صورتی که بازیکن خودش را در بازی طراحی کند، ممکن است بر اثر مقایسه‌ی خود واقعی و خود آرمانی، احساس سرخوردگی کند.

غرق شدن و اعتیاد به بازی:

 ممکن است بازیکن در بازی خودش را بسازد یا دنیای رویایی خودش را خلق کند. همچنین امکان شخصی‌سازی شخصیت‌ها، خانه‌ها و دنیای بازی وجود دارد. همه اینها در کنار شباهت زیاد بازی به زندگی واقعی، ممکن است باعث غوطه‌وری زیاد بازیکن در بازی شود. همچنین ممکن است بر اثر غوطه‌وری زیاد به نوعی بازی و زندگی واقعی‌اش با هم مخلوط شوند و مرز بین این دو برایش کمرنگ شود.

آمیختن واقعیت و خیال:

در بازی شاهد آمیختن زندگی واقعی با موارد تخیلی مانند نحوه‌ی حضور فرشته‌ی مرگ و آدم‌فضایی‌ها هستیم. این آمیختن که در DLC ها بسیار بیشتر هم هست، احتمال دارد بر روی نحوه‌ی نگاه فرد به جهان تاثیر بگذارد و از واقع‌بینی او کم کند. همچنین ناهنجاری‌های اخلاقی و دینی در این زمینه دیده می‌شود؛ مانند ارتباط جنسی با ارواح، ترساندن افراد توسط ارواح، خراب کردن وسایل به دست ارواح، ارتباط برقرار کردن با فرشته‌ی مرگ و حتی دزدی کردن از او و...

مصرف‌گرایی:

در بازی سیمز مصرف‌گرایی به مخاطب القا می‌شود. در بازی خرید وسایل خانه و تزیین آن را داریم.کالاهای گرانتر کارایی بیشتری برای رفع نیازهای سیم دارد،کالاهای ارزان‌تر زود به زود خراب می‌شوند، پس مدتی نیاز به جایگزین شدن دارند و  ممکن است حادثه‌ای بیافرینند که منجر به مرگ سیم‌ها شود. کالاها و امکاناتی هم هستند که تاثیر گذار نیستند و متنوعند و صرفا جنبه‌ی تزیینی دارند و خود بازیکن از آنها لذت خواهد برد. دسترسی بدون محدودیت به کمد لباس و امکان عوض کردن لباس هم روحیه‌ی مصرف‌گرایی را تقویت می‌کند. اگر بازیکن در بازی به پول زیاد دسترسی پیدا کند، ممکن است ناخوداگاه به سمت مصرف گرایی، امتحان همه چیز و تهیه‌ی بهترین چیزها برود و احتمال دارد این کار عاملی بر تقویت ویژگی مصرف‌گرایی در زندگی واقعی بشود.

رمزهای تقلب:

یکی دیگر از نکات بحث‌برانگیز در بازی سیمز، وجود و ترویج کد تقلب از سوی خود بازی‌ساز است. در خود بازی هم به کدهای تقلب اشاره می‌شود. بازیکن با استفاده از آن‌ها می‌تواند پول زیادی به جیب بزند یا مهارت‌هایی را در یک ثانیه کسب کند که در حالت عادی نیاز به ساعتها تلاش دارد. استفاده از کدهای تقلب ممکن است باعث تقویت روحیه‌ی راحت‌طلبی شود.

نکات مثبت بازی

بهبود مهارت‌های ذهنی:

بازی‌ سیمز به این دلیل که در ژانر نقش‌آفرینی است، می‌تواند به بهبود مهارت‌های شناختی و بصری کمک کند.

رهایی از استرس و فشار زندگی روزمره:

به گفته‌ی یک دانشمند، بازی سیمز می‌تواند به جلوگیری از فرسودگی کمک کند. او معتقد است که بازی سیمز یک فرار سالم از روزمرگی زندگی است. به گفته‌ی او سیمز شرایطی فراهم می‌کند تا فرد از فشارها و استرس‌های زندگی رها شود و در شرایطی شبیه به واقعیت، یک زندگی کامل را تجربه کند و کنترل کاملی بر اوضاع داشته باشد.

نظم ذهنی

نحوه‌ی طبقه‌بندی و نمایش اولویت‌ها و نیازهای سیم، در زندگی واقعی ممکن است به مرور به بازیکن نظم ذهنی دهد. این بازی می‌تواند به ذهن‌آگاهی و شفافیت افکار کمک کند.

روابط نیاز به مراقبت دارند

در بازی سیمز، بازیکن می‌آموزد که روابط مانند یک گیاه به رسیدگی نیاز دارند و اگر رها شوند، کمرنگ خواهند شد. در بازی اگر مدتی هیچ ارتباطی بین دو فرد صورت نگیرد، احساس بین آن‌ها کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود.

کمک به کمرنگ شدن بحران انزوا

این بازی می‌تواند زمینه‌ای باشد تا افراد منزوی، بحران انزوای خود را کمرنگ تر کنند و شاید انگیزه‌ای برای در هم شکستن انزوای آنها در زندگی واقعی بشود. به این صورت که آنچه دوست دارد باشد را به صورت ناخوداگاه در بازی به نمایش درمی‌آورد و در آن لحظات به این فکر می‌کند که این فقط یک بازی است! او به فشارها و سختی‌های انجام دادن کارهای مفید و درست نمی‌اندیشد چون در دنیای بازی سختی‌ها را متحمل نخواهد شد و این فرصتی خواهد بود تا بی‌مهابا تصویر ایده‌آل خود از زندگی را بسازد. ممکن است در لحظه‌ای، با این واقعیت مواجه شود که خواسته‌ی قلبی‌اش را در بازی به نمایش گذاشته است و می‌تواند در زندگی واقعی هم آن تصویر را محقق کند.

نیازهای مادی مهم‌اند!

بازی سیمز می‌تواند در برخی لحظات بحرانی کمک‌کننده باشد. گاهی افراد سردرگم هستند و از رفع نیازهای اولیه‌شان غافل می‌شوند؛ در حالی که رسیدگی نکردن به نیازهای ابتدایی، مزید بر علت می‌شود. بازی می‌تواند این پیام را بدهد که گاهی فقط لازم است بدون نگاه جزئی و سفر به درون خود، صرفاً شرایط بیرونی زندگی را سر و سامان داد و یک اقدام عینی برای تغییر احوال خود برداشت. سیمز یک بازی کاملاً عینی است. اگرچه انتقاداتی به صرفاً مادی بودن این بازی وارد است اما با نگاهی منصفانه باید گفت که مادیات و عوامل بیرونی، بخش بسیار مهم و تاثیرگذاری از زندگی هستند.

من کیستم؟

کنجکاوی و امتحان ساختن انواع شخصیت‌ها و انواع رفتارها، ممکن است به این بیانجامد که بازیکن فکر کند واقعا دوست دارد چگونه آدمی باشد و چگونه آدمی نباشد.

در واقعیت قدمی بردار!

زمانی که بازیکن در بازی خودش را می‌سازد، اگرچه ممکن است از مقایسه‌ی خود ایده‌آل و خود واقعی‌اش دچار سرخوردگی شود، اما به دلیل شبیه‌سازی بودن بازی و درگیر کردن ذهن با ماهیت زندگی، ممکن است به او این نهیب را بزند که به جای پیشرفت و تلاش در زندگی مجازی‌اش، در زندگی واقعی قدمی بردارد.

تفکر عمیق و خودشناسی

یکی از موارد آموزنده‌ی بازی، توجه به خواستگاه درونی رفتارها است که به درک عمیق‌تر رفتارها کمک می‌کند. همچنین تست شخصیت‌شناسی که در ابتدای بازی گرفته می‌شود تا یک سیم با شخصیت خود بازیکن بسازد، به خودشناسی کمک خواهد کرد.

تلاش، نتیجه‌بخش است

بازی مسیر رسیدن به یک هدف شغلی یا ورزشی را برایش به‌صورت قابل‌دسترس نمایش خواهد داد. این واقعیت که در صورت تلاش کردن پیوسته، به هدف می‌رسید، در بازی پررنگ است.

مدیریت دخل و خرج

بازی سیمز یک بازی استراتژیک در زمینه‌ی مدیریت دخل و خرج است. بازیکن خیلی زود با این واقعیت مواجه خواهد شد که پولش‌ در بازی رو به اتمام است و برای گذراندن زندگی باید به دنبال کسب درامد برود. مواردی مانند غذا، آب و برق خانه، برگزاری مهمانی، تعمیر وسایل و خریدن وسایل بهتر برای خانه، هزینه در پی دارد.

در یکی از افزونه‌های بازی که راجع به کسب‌وکارهاست، قالب دقیق و حرفه‌ای برای راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکارهای متنوع دارد و کاملاً آموزنده است. در مدیریت کسب‌وکارها باید مسائل مالی؛ مانند خریدن وسایل محل کسب، حقوق کارکنان لحاظ شود. مدیریت منابع انسانی هم اهمیت دارد. مثلاً روحیه دادن به کارکنان، ارتباط مؤثر با آنها و افزایش حقوق و مزایای شغلی حائض اهمیت است.

معماری و چیدمان داخلی

بخش خانه‌سازی در بازی می‌تواند به کشف استعداد و یا علاقه به معماری و چیدمان داخلی کمک کند. هم برای بازیکن و هم برای والدین مشاهده‌گر.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هیچکدام از اثرات ذکر شده، قطعی نیستند و هرکس با توجه به نحوه‌ی تفکر و بازی کردنش از بازی تاثیر می‌پذیرد. تاثیرات منفی بازی برای کودکان و نوجوانان و تاثیرات مثبت آن برای بزرگسالان محتمل‌تر خواهد بود.

تاثیرپذیری نوجوان از برخی نکات منفی بازی و احتمال اعتیاد او به بازی، بستگی به روابط خانوادگی و رضایت او در خانواده دارد و خانواده‌ها می‌توانند با بستر سازی مناسب، کاری کنند تا فرزندشان کمترین آسیب را از بازی‌های نامناسب بگیرد. همچنین لازم است خانواده‌ها سواد رسانه‌ای خود و آشنایی‌شان با بازی‌ها را افزایش دهند تا بدانند فرزندشان با چه چیزی مواجه هستند.

منابع و پیشنهاد کدومو

برخی از منابع استفاده شده در نگارش این مقاله عبارتند از :

https://www.wired.com/story/joy-playing-same-sims-family-for-years/

SIMS REASONABLE Playing

همچنین مشاهده اینفوگرافیک بازی سیمز را به شما توصیه می‌کنیم.

اینفوگرافیک بازی سیمز

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!