• امروز : 31 فروردین 1403
logo

نوجوان های عاشق در ۵ فیلم و انیمیشن

آخرین مطالب

مطالب ویژه

نوجوان های عاشق در ۵ فیلم و انیمیشن

در آثار مختلف، بارها شاهد این بوده‌ایم که نقش اصلی داستان، نوجوانی است که درگیر یک رابطه احساسی شده؛ همین اتفاق باعث می‌شود تا مسائل و دغدغه‌های جدیدی برای نوجوان شکل بگیرد. در این شرایط، رفتار خانواده، دوستان و اطرافیان نوجوان می‌تواند مواجهه او را با این موضوع تغییر دهد. ممکن است برای نوجوان حساسیت بیشتری ایجاد کند و او را در مواجهه با این موضوع آسیب‌پذیرتر گرداند، یا حتی ممکن است زمینه‌ساز رشد شخصیتی نوجوان شود یا نتایج دیگری به همراه داشته باشد.

به طور کلی در سنین نوجوانی که فرد درگیر رشد متفاوت و مهمی در زمینه‌های منطقی، اخلاقی، احساسی و جسمانی و... است، هر رفتار و عملکردی می‌تواند مسیر بلوغ او را در هر زمینه تغییر دهد. تماشای آثاری که مخاطبِ نوجوان با آن همذات‌پنداری می‌کند و احساس می‌کند که مسئله‌ی نوجوان را مهم تلقی کرده، به‌مراتب تاثیر بیشتری در مواجهه نوجوان با مسائلش دارد. این آثار می‌تواند کیفیت بالا یا پایینی داشته باشد اما جذابیت موضوع و مسئله‌ی دیده‌شده‌ی نوجوان، فارغ از کیفیت اثر، او را به تماشای آن مشتاق می‌کند.

نکته مهمی که بالاتر نیز گفته شد، تاثیر رفتار و رویکرد خانواده است که در این آثار نیز به خوبی به آن توجه می‌شود. در بعضی از این آثار، خانواده‌ها با روش طرد، تحقیر، ممنوعیت در ارتباط و... با نوجوان برخورد می‌کنند و دردِ نوجوان از دیده‌نشدنِ مسئله‌اش را به مخاطب نمایش می‌دهند. بعضی نیز تایید و حمایت خانواده را نمایش داده و نتیجه‌ی خوبی از این رفتار می‌گیرند درحالی که ممکن است با شرایط خانوادگی فرد همخوانی نداشته باشد و بتواند مسائل بیشتری را ایجاد کند.

سوال اینجاست که رفتاری که کمترین آسیب را -چه از نظر روحی و عاطفی و چه از نظر اجتماعی- برای نوجوان به‌همراه دارد، کدام است؟ در هر شرایط و زمینه‌ی اجتماعی، ممکن است رفتارهای ثابت، نتیجه‌های متفاوتی بدهد، به همین دلیل لازم است تا در مواجهه با مسائلمان، با متخصص آن حوزه که درکی از شرایط فرهنگی و اجتماعیِ ما دارد، مشورت کنیم.

در ذیل چند اثر که یکی از مسائلی داستانش درگیری عاطفی نوجوان است، معرفی شده است. لازم است توجه کنیم که معرفی این آثار به معنی پیشنهاد یا رد آن‌ها نیست.

سریال وضعیت سفید: امیرمحمد گلکار که یک نوجوان دبیرستانی است، احساساتی نسبت به دختر راننده مینی‌بوس (شیرین) پیدا می‌کند. برای اینکه توجه او را جلب کند تلاش می‌کند ولی شیرین به او توجهی نمی‌کند و درخواست ازدواج امیر را رد می‌کند. بزرگترها نیز قبل از جدی گرفتن احساسِ امیر، او را محدود و طرد کرده و این باعث می‌شود که امیر شرایط سختی پیدا کند.

سریال بچه مهندس: جواد و مژگان، در پرورشگاه با هم بزرگ می‌شوند و از چهارسالگی، مژگان صاحب خانواده‌ای جدید می‌شود. جواد از کودکی به مژگان علاقه‌مند است و در نوجوانی برای پیگیری احساسش به خانه آن‌ها می‌رود تا قول ازدواج را از مژگان و خانواده‌اش بگیرد. پدر مژگان ابتدا او را طرد و تحقیر می‌کنند اما مادرش موقعیتی را فراهم می‌کند تا باهم آشنا شوند.

شگفت انگیزان 2: ویولت و تونی با هم هم‌کلاسی هستند. ویولت به تونی علاقه دارد. خانواده شگفت‌انگیز به خاطر ویولت سعی می‌کنند رابطه خوبی میان آن‌ها برقرار کنند. تلاش‌های آن‌ها نتیجه می‌دهد و علاقه بین تونی و ویولت دوطرفه می‌شود.

غارنشینان 2 The Croods: A New Age: ایپ و گای به یکدیگر علاقه‌مند می‌شوند. پدر ایپ با این اتفاق مخالف است و مانع‌های بسیاری برایشان ایجاد می‌کند. اما مادر ایپ تلاش می‌کند تا نظر پدرش را نسبت به این علاقه بهتر کند. در این میان آنها با تفاوت‌هایشان مواجه می‌شوند و همین باعث می‌شود از یکدیگر دور شوند اما با درک بهتر تفاوت‌ها، موفق می‌شوند یکدیگر را بفهمند و با هم گروه جدیدی (خانواده جدیدی) تشکیل دهند.

آلفا و امگا: هامفری که یک گرگ از نژاد امگاهاست، به کیت که گرگی از آلفاهاست علاقه‌مند می‌شود. این دو نژاد قوانین خاص خودشان را داشتند و ازدواج کردن از نژاد یکدیگر را ممنوع می‌دانستند. اما با ماجراهایی که برای هامفری و کیت اتفاق می‌افتد، کیت نیز به هامفری علاقه‌مند می‌شود و در انتهای داستان با یکدیگر ازدواج می‌کنند.

سینمای ایران، برنده‌ی تمشک طلایی نمایش خشونت خانگی!

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!