• امروز : 9 فروردین 1403
logo

نمایشگاه کتاب، به سبک کدومو!

آخرین مطالب

مطالب ویژه

نمایشگاه کتاب، به سبک کدومو!

کدومو در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران اولین حضور خود را تجربه کرد. در این 10 روز، یکی از شلوغ‌ترین غرفه‌های سالن کودک و نوجوان، غرفۀ کدومو بود. غرفه‌ای پر از حضور خانواده‌های مختلف و متنوع که دغدغۀ تربیت رسانه‌ای فرزندانشان را داشتند. خیلی‌هاشان کدومو را از قبل می‌شناختند و خیلی‌ها هم تازه با کدومو آشنا شدند. اما کدومو در نمایشگاه کتاب چه خدماتی را ارائه کرد؟

تورهای نمایشگاه‌گردی کدومو

کدومو در یک ابتکار تازه برنامه‌ای را اجرا کرد که در آن، والدین و خانواده‌ها به‌همراه کارشناسان کتاب کودک و نوجوان این سامانه، به غرفه‌های مناسب کودک و نوجوان رفتند، کتاب‌های مناسب ردۀ سنی آن‌ها را شناختند و بعد از پذیرایی و معاشرت، با هم دوست شدند و به باشگاه خانوادۀ کدومو پیوستند. اتفاق خوب دیگر این بود که این تورها، انواع مختلفی داشت:

  • تورهای مخصوص والدینی که فرزندان کودک دارند
  • تورهای مخصوص والدینی که فرزندان نوجوان دارند
  • تورهایی که برای مدارس مختلف برگزار شد
  • تورهایی که برای مجموعه‌های مختلف همچون بهزیستی برگزار شد
 

برخی از کارشناسان کتاب کدومو در این تورها را بهتر بشناسیم:

خانم دکتر زهرا محسنی‌فرد، کارشناس کتاب کودک و نوجوان، دبیر کودک و نوجوان مجمع ناشران است و دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران هستند.

خانم زهرا توکلی، در دانشگاه علوم قرآن و حدیث خوانده اما سابقهٔ طولانی کتابخوانی و علاقه‌اش به کتاب و نشر باعث شده از ۱۳۹۶ پا به این حوزه بگذارد. ایشان کارشناس کتاب برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است و از طرفی در انجام فعالیت‌های مختلفی همچون برگزاری کارگاه‌های آشنایی با ادبیات کودک و معیارهای انتخاب کتاب برای والدین و مرببان فعال و کارشناس هستند.

خانم معصومه توکلی فارغ‌التحصیل جامعه‌شناسی و فلسفهٔ تعلیم‌وتربیت از دانشگاه تهران است اما در ده سال اخیر پیوسته در حوزهٔ کتاب و نشر فعال بوده. کارشناسی کتاب برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و برخی ناشران، ارائه مشاوره در حوزهٔ سیاست‌گذاری نشر، طراحی و اجرای فعالیت‌‌های ترویجی در حوزهٔ کتابخوانی، مرورنویسی و شرکت در نشست‌های نقد و بررسی کتاب از جمله فعالیت‌های ایشان است.

آقای مهندس حسین غفاری، موسس مرکز تربیت رسانه‌ای باران، مدرس کشوری سواد رسانه‌ای و معلم کتاب و کتاب‌خوانی هستند.

همچنین از دیگر کارشناسان ما در این تورها، آقای صدرا فیروزمند، مدرس  سواد رسانه‌ای و کارشناس کتاب، خانم فهیمه شانه، مولف و مترجم کتاب کودک و نوجوان و ... بودند.

مدرسه دخترانۀ فرهنگ، مدرسۀ پسرانۀ صلحا، خانۀ بهشت چترا(بهزیستی)، مدرسۀ فرهنگ افغانستان و ... از شرکت‌کنندگان این تورها بودند. ده‌ها خانواده از طریق ثبت‌نام نیز در این تورها شرکت کردند.

آزمایشگاه بازی‌های دیجیتال کدومو

کدومو در نمایشگاه کتاب 1401، قدم ابتدایی طرح آزمایشگاه بازی‌های دیجیتال کدومو را برداشت. در این اقدام، صدها کودک و نوجوان ضمن انجام بازی‌های سالم دیجیتال، به پرسش‌های کارشناسان بازی‌های دیجیتال کدومو پاسخ دادند که دستمایۀ پژوهش‌های بزرگ‌تری خواهد شد. همچنین خانواده‌ها به تماشای بازخوردهای فرزندانشان نشستند و دربارۀ تاثیرات این بازی‌ها با ما به گفتگو نشستند.

اتاق بازی‌های دیجیتال کدومو در نمایشگاه امسال یک اتفاق ویژه بود که بسیاری از خانواده‌ها را به غرفۀ کدومو جذب کرد و باعث پیوستن آنها به باشگاه خانوادۀ کدومو شد.

باشگاه خانوادۀ کدومو

شاید پرمخاطب‌ترین بخش غرفۀ کدومو در نمایشگاه کتاب، ارائه خدمات و معرفی سایر فعالیت‌های باشگاه خانوادۀ کدومو به خانواده‌ها بود که هزاران عضو از آن‌ها را با کدومو آشنا کرد.

باشگاه خانوادۀ کدومو جمعی از مادران، پدران، مربی‌ها و نوجوانان است که در تعامل با کدومو به رفع نیازهای خود در حوزۀ تربیت رسانه‌ای فرزندان می‌پردازند. برگزاری رویدادهای خانوادگی مختلف همچون قرارهای مادرانه، رویدادهای بازی پدر و پسری، رویدادهای مادر و دختری، رویدادهای نوجوانانه، رویدادهای خانوادگی، رویدادهای مادران تأثیرگذار و ... از جمله برنامه‌های این جمع است. برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی یک یا چندروزه با متخصصان حوزۀ سواد رسانه‌ای و روانشناسان کودک و نوجوان و ... از دیگر برنامه‌های آن است.

برای ثبت‌نام در باشگاه خانواده‌های کدومو اینجا را کلیک کنید!

ارائۀ مشاوره‌های کتاب، فیلم، انیمیشن و بازی به خانواده‌ها

برنامۀ دیگر غرفۀ کدومو ارائۀ مشاوره‌های شخصی‌سازی‌شده به خانواده‌ها بود. این مشاوره‌ها با ارائۀ لیست‌های موضوع‌بندی شده از کتابهای مناسب کودک و نوجوان همراه بود. این لیست‌ها توسط کارشناسان خبرۀ حوزۀ کتاب گرداوری و تدوین شده بود و با درج رده‌بندی سنی و سایر مشخصات به خانواده‌ها ارائه می‌شد. همچنین مشاورین کدومو در حوزه‌های انیمیشن، بازی، سواد رسانه‌ای و ... نیز نکات خود را با خانواده‌ها در میان می‌گذاشتند.

ارائۀ هدایای خانوادگی، بازدید مسئولین همچون رییس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مربوط و ... از دیگر اتفاقات حضور کدومو در نمایشگاه کتاب بود.

پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های کدومو همچون تور گردشگری نمایشگاه کتاب کدومو در خبرگزاری‌ها و صداوسیما به‌خوبی انجام پذیرفت. برای نمونه می‌توانید گزارش شبکۀ سوم سیما از غرفۀ کدومو را اینجا تماشا کنید!

ثبت نام تور گردشگری در نمایشگاه کتاب!

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!