• امروز : 5 اردیبهشت 1403
logo

یک تعطیلات خانوادگی؛ بدون گوشی و تبلت

آخرین مطالب

مطالب ویژه

یک تعطیلات خانوادگی؛ بدون گوشی و تبلت

ترفندهای ارائه شده در این مقاله برای کاهش میزان استفاده خانواده شما از فناوری در روزهای تعطیل است و نه عدم استفاده کامل.

امسال چه آرزوهایی در صدر لیست آرزوهای بچه‌هایتان هستند؟ این احتمال وجود دارد که استفاده از دستگاه ‌دیجیتال، دسترسی به اینترنت و امکان بازی جزء این لیست باشند. با کمی برنامه ریزی و البته همکاری بچه‌ها می‌توانید فعالیت های مرتبط با فناوریِ خانواده خود را با زمان لازم برای ارتباط و تعامل چهره به چهره متعادل کنید. در این مقاله گفته‌ایم چطور باید این کار را انجام داد:

خوشحال و شوخ‌طبع باشید اما محکم. بگذارید بچه‌هایتان بفهمند که شما برای کسب اوقات با کیفیت‌تر برای خانواده، دارید محدودیت‌های زمانی سخت تری را اعمال می کنید. به آنها بگویید که این قوانین در مورد بزرگترها نیز اعمال می‌شوند. از ویژگی‌هایی که به طور پیش‌فرض در تلفن همراه خود تعبیه شده است مانند امکانات زمان صفحه نمایش در iOS و سلامتی دیجیتال در اندروید،‌ برای تعیین اینکه چقدر وقت در اینترنت می‌گذرانید و از کدام برنامه‌ها بیشترین استفاده را می‌کنید استفاده کنید.

لیستی تهیه کنید و آن را با بچه های خود بررسی کنید. ناگهان اعتیادتان را ترک نکنید! بخشی از زمان روزانه را طوری برنامه ریزی کنید که خودتان و فرزندانتان از فناوری و دستگاه‌های دیجیتال استفاده کنید. دستگاه‌هایی که آنها بدون آن اصلا نمی‌توانند زندگی کنند! شناسایی کنید و به آن‌ها اجازه دهید مقدار محدودی از آن‌ها استفاده کنند. اگر برنامه‌ها دارای تنظیماتی است که استفاده از آن را محدود می‌کند - مانند برنامه های Tik Tok ، YouTube و Snapchat - همه آن تنظیمات را فعال کنید!

یک شام بدون دستگاه دیجیتال را برنامه ریزی کنید. تلفن‌های همراه و تبلت‌ها را درون یک سبد قرار دهید و تا قبل از پایان شام سراغشان نروید.

با همدیگر برنامه دانلود کنید و از آن استفاده کنید. برنامه فروشگاه برنامه (اپ استور) را با هم اجرا کنید. به دنبال بازی‌ها و فعالیت هایی باشید که تمام خانواده می‌توانند از آن لذت ببرند. ( مانند برنامه‌های موجود در «لیست بهترین برنامه‌ها»ی وبسایت ما)

تنظیمات را جذاب کنید نه خسته‌کننده. مهم نیست که چقدر استفاده از دستگاه‌های دیجیتال جدیدی که شرکت‌ها می‌سازند ساده است؛ چون همیشه باید زمانی را صرف تنظیمات آن‌ها کرد که  اغلب برای بچه‌ها حوصله‌سربر است. واقعیت این است که بچه ها معمولا اشکالات دستگاه‌های دیجیتال را سریعتر از والدین تشخیص می دهند، بنابراین فرزندان خود را در این فرآیند درگیر کنید. از آن زمان برای بحث درباره استفاده مسئولانه از دستگاه جدید استفاده کنید.

از بعضی دستگاه‌ها و فناوری‌های دیجیتال با همدیگر استفاده کنید. ممنوعیت استفاده از فناوری توسط کودکان فقط به خاطر خودشان نیست بلکه به خاطر صرف زمان با کل خانواده است. طوری برنامه‌ریزی کنید که یک شب کامل بازی‌های ویدئویی انجام دهید، فیلم ببینید و یا ویدیوهای برگزیده‌ای که همه می‌توانید در کنار هم از آن لذت ببرید در یوتیوب ببینید.

فعالیت‌های آفلاین و آنلاین را ترکیب کنید. خاطرات خانوادگی خود را مستند سازید و آنها را در مجلات، کارت‌ها و دفترچه‌ها جمع آوری کنید. این زمان، زمان مناسبی برای به اشتراک گذاشتن خاطرات تعطیلات خود با بچه‌هاست.

اگر خیلی ضروری نیست ایمیل خود را بررسی نکنید. به یاد داشته باشید، بچه‌های شما بخشی از عادات رسانه‌ای خود را از شما می‌آموزند. از یک زمان آرام استفاده کنید و در مورد راه‌هایی تأمل کنید که از آن طریق می‌توانید از مزایای فناوری حداکثر استفاده را ببرید بدون اینکه اجازه دهید کنترل زندگی خانواده شما را به دست گیرد.

تعطیلاتی به سبک قدیمی داشته باشید. خانواده خود را به چالش بکشید تا فعالیت‌های مورد علاقه‌ای را که به فناوری و دستگاه دیجیتال نیاز ندارد یا خیلی کم بدان نیاز دارد انتخاب کنند. خودتان برای خودتان سرگرمی ایجاد کنید، بدون استفاده از اینترنت و وای‌فای و... .

  پی‌نوشت: این مقاله را Caroline Knorr در Common sense media نوشته و «کدومو» آن را به فارسی ترجمه کرده‌است.

از فرزندانمان در مقابل کرونا ویروس حمایت کنیم

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!