• امروز : 31 فروردین 1403
logo

بچه ها فیلم ترسناک ببینند یا نه؟

آخرین مطالب

مطالب ویژه

بچه ها فیلم ترسناک ببینند یا نه؟

فکر می‌کنم برای همه ما اتفاق افتاده است که بعد از دیدن یک فیلم ترسناک، شب را به سختی تا صبح گذرانده باشیم  و از هر صدای کوچکی در فضای خانه وحشت زده شده باشیم

به‌هرحال خیلی هم دور از انتظار نیست که بعداز یک فیلم ترسناک کمی نسبت به محیط اطرافمان حساس‌­تر شده باشیم. اما وقتی در مقام پدر و مادر قرار می گیریم، کمی وضعیت تغییر می‌کند. وقتی پدر و مادر می‌شویم نسبت به کوچکترین مواردی که می‌تواند بر روند تحول کودک ما اثرگذار باشد، حساس می‌شویم. یک نمونه بارز و قابل توجه آن، فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی است که کودکانمان در طول روز آنها را مشاهده می‌کنند. البته باید بگوییم که این مورد می‌تواند اثرات فراوانی را روی کودکان ما داشته باشد؛ برای همین بهتر است والدین دقت کافی را نسبت به برنامه‌ها و فیلم‌هایی که کودکانشان مشاهده می‌کنند داشته باشند.

یکی از سوالاتی که ذهن خیلی از والدین را درگیر می‌کند آن است که آیا باید دیدن فیلم‌ها و انیمیشن‌های ترسناک به طور کلی ممنوع شود یا با رعایت یک سری چهارچوب ها آنها مجاز به دیدن این فیلم‌ها هستند؟

در حقیقت باید گفت که دیدن این فیلم ها نباید به طور کلی از برنامه کودکان ما حذف شوند. چرا که یکی از اصلی‌ترین راه‌های آموزش رفتارهای درست به کودکان فیلم‌ها و انیمیشن‌های مناسب است و فیلم‌های ترسناک اگر به‌درستی برای تماشای کودکان انتخاب شوند، اتفاقا یک راه مناسب برای آموزش رفتارهای مقابله با ترس است. ترس یکی از اصلی‌ترین هیجانات ماست که می‌تواند ما را در برابر آسیب‌های احتمالی حفظ کند اما در صورتی تبدیل به یک هیجان ناسازگار و مشکل زا در زندگی ما می‌شود که راه‌های مقابله و تعدیل کردن آن را نیاموخته باشیم.  بنابراین تماشای فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی که محتوای ترسناک دارند نیاز به نظارت و بررسی دقیق­‌تری از سوی والدین دارد و با درنظرگیری ملاحظاتی خاص می‌تواند در برنامه کودکان و نوجوانان قرار گیرد؛ البته که بروز واکنش‌های شدید و غیرمعمول به طوری‌که عملکرد طبیعی کودک یا نوجوان را مختل کند، هدف این مقاله نیست و صرفا تاحدی که کودک با توجه به محدوده‌ی رشدی خود با هیجان ترس آشنا شود و بتواند راهکارهای مناسب برای برخورد با آن را آموزش ببیند، کفایت می‌کند.

اگر والد هوشمندی باشید، می‌توانید از این فرصت نهایت استفاده را ببرید. اما به‌شرطی که چند مورد مهم را در تماشای فیلم‌های ترسناک از یاد نبرید. در این مقاله به‌صورت خلاصه به بیان چند نکته مهم می‌پردازیم:

  • توجه به رده‌بندی سنی فیلم‌ها و انیمیشن‌ها اولین نکته‌­ای است که باید به آن توجه داشته باشید. فیلم‌ها براساس محتوای مناسب هر گروه سنی دسته بندی می‌شوند و همین امر می‌تواند تاحدی محتوا را براساس این معیار فیلتر کند.
 
  • در قدم بعدی، حتما قبل از اینکه فرزندتان یک فیلم یا انیمیشن ترسناک را ببیند، خودتان آن را تماشا کنید و با توجه به ویژگی‌های شخصیتی کودک خود و میزان ترس‌هایش یک فیلم مناسب برای او انتخاب کنید. به طور کلی حتما فیلمی را انتخاب کنید که خیلی ترسناک نباشد. کودکان از حدود 4 الی 5 سالگی کم کم می‌آموزند که با ترس‌هایشان مواجه شوند. پس حتما به سن کودک خود نیز توجه داشته باشید.
 
  • ساعت و شرایط مناسبی برای تماشای فیلم انتخاب کنید. طبیعی است که دیدن فیلم ترسناک در تاریکی شب، نسبت به روز، ترس کمتری را برای کودک ایجاد می‌کند.
 
  • سعی کنید حتما هنگام دیدن فیلم‌هایی با ژانر ترسناک، کودک را همراهی کنید. زمانی‌که کودکان همراه با والدین فیلم‌های ترسناک را تماشا می‌کنند و واکنش‌های بزرگسالان را مشاهده می‌کنند، ترس خود را راحت‌تر می‌پذیرند، راحت‌تر درباره آن صحبت می‌کنند و راه‌های مقابله با آن را یاد می‌گیرند.
 
  • حتما شرایطی را فراهم کنید که کودک درباره چیزهایی که نسبت به آنها احساس ترس می‌کند با شما صحبت کند. گفتگو درباره احساسات و همدلی کردن و پذیرش احساس کودک و حتی بیان تجربه‌های مشابهی که در گذشته داشتید، به کودک می‌آموزد که ترس یک احساس طبیعی است و همه افراد حتی بزرگسالان آن را تجربه می‌کنند.
 
  • زمانی‌که با فرزند خود درباره فیلم و احساس ترسش گفتگو می‌کنید، به او گوشزد کنید که او می‌تواند هر زمانی که خواست، چشمانش را ببندد یا اتاق را ترک کند.
 
  • به هیچ عنوان او را به دلیل داشتن احساس ترس محکوم و مسخره نکنید. بلکه با صحبت کردن درباره احساس ترسش، به او بیاموزید که این یک احساس طبیعی و نرمال است، تا زمانی‌که در روند معمول کارهایمان اختلالی را ایجاد نکند.
  • به عنوان نکته آخر و بسیار مهم، توجه داشته باشید که بعضی از کودکان بنا بر ویژگی ها و علائق شخصی­شان علاقه بیشتری به تجربه کردن ترس دارند و بعضی از کودکان هم کمتر. پس به انتخاب آنها احترام بگذارید و هرگز آن ها را مجبور به انجام کاری برخلاف میلشان نکنید.

برگرفته از سایت  From the conversatiom  و parents. com

بتمن، اولین ابرقهرمان زمینیِ دنیای دی‌ سی

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!