• امروز : 9 فروردین 1403
logo

آخرین مطالب

مطالب ویژه

بازی های آنلاین

محبوب ترین واژه ای که می تواند کودکان را به وجد بیاورد و موجب ذوق و شوق آنان گردد، واژه بازی است. بازی علاوه بر ایجاد سرگرمی، منجر به شکل گیری شخصیت کودک و آماده سازی او برای بر عهده گرفتن نقش هایش در بزرگسالی است. علاوه بر همه این موارد بازی کودکان به نوعی پاسخ به نیازهای جامعه نیز می باشد. کودکان در بازی های کودکانه خودشان مفاهیم مهمی را یاد می گیرند که برخی از این مفاهیم برطرف کننده نیازهای اساسی هر جامعه ای است. مفاهیمی همچون موازین آداب و معاشرت و ارتباطات اجتماعی، آداب و سنن، باید و نباید ها و ارزش های جامعه و بسیاری از موارد دیگر همگی در بازی های کودکانه قابل یادگیری است.

گرچه بازی کردن آنلاین می‌تواند ارائه‌کننده‌ی تعامل اجتماعی باکیفیتی باشد، جنبه‌ی تاریک نیز دارد. وقتی پایِ بازی‌کردنِ آنلاین در میان است، نگرانی‌های زیادی، از زورگیری مجازی گرفته تا متجاوزان آنلاین و هزینه‌های پنهان وجود دارند. مهم‌ترین کاری که والدین می‌توانند انجام دهند این است که در سنین کودکی گفت‌وگویی درباره‌ی استفاده‌ی امن از اینترنت با فرزندان‌شان داشته باشند که هرچه آن‌ها بزرگتر می‌شوند بتوانند بر آن گفت‌وگو تکیه کنند. هنگامی که آن‌ها خطرات و اهمیت امنیت را درک کنند، بیشتر احتمال دارد که در مواجهه با علائم هشداردهنده یا چیزهایی که باعث نگرانی‌شان می‌شوند، به سراغ شما بیایند.

هفت خطر بزرگ و توصیه‌های ساده‌ای برای حفظ امنیت آنلاین فرزندان‌تان

  1. زورگیری مجازی

توانایی فرار به دنیای آنلاین، برای بسیاری از کودکان به‌منزله‌ی راهی برای رهایی جستن از دنیای واقعی است؛ در دنیای مجازی هیچ‌کس نمی‌داند که آن‌ها که هستند، به کدام مدرسه می‌روند و چه شکلی هستند. بااین‌حال، این ناشناس بودن شمشیری دو لبه است. مهم است که بچه‌ها و والدین‌شان متوجه گزینه‌هایی که پیش رو دارند، باشند. اغلب بازی‌ها امکان «مسدود کردن» چت‌ها و پیغام‌ها از سوی کاربران دیگر را برای بازیکنان خود فراهم می‌کنند و در برخی موارد کلمه‌ها یا اقدامات زورگیرانه می‌توانند به‌منزله‌ی نقض شرایط خدمات بازی تلقی شوند.

۲.    مشکلات حریم خصوصی

بچه‌ها هرگز نام کاربری‌ای برای خود برنگزینند که مشتق از نام واقعی خودشان باشد یا محل زندگی و سن آن‌ها را آشکار کند. ماهیت اجتماعی بازی‌های آنلاین به مجرمان اینترنتی اجازه می‌دهد تا مکالمات را دستکاری کنند. ممکن است فرزند شما را از یک کانال چتِ عمومی بیرون بکشند و شروع به فرستادن پیغام‌های شخصی به او بکنند و جزئیات اطلاعات شخصی‌اش را از او بپرسند. هکرها با کنار هم گذاشتن داده‌هایی که از بازی‌ها و منابع دیگر به دست می‌آورند، ممکن است بتوانند با نام فرزند شما حساب‌های کاربری دیگری درست یا به حساب‌های کنونی‌شان دسترسی پیدا کنند. هرگز اطلاعات شخصی‌تان را به دیگران ندهید و از این مسئله اطمینان حاصل کنید که نام‌های کاربری و کلمه‌های عبوری متفاوتی در بازی‌ها و سایت‌های مختلف داشته باشید.

۳.    اطلاعات شخصی‌ای که در کنسول‌ها و کامپیوترهای شخصی باقی می‌مانند

یکی دیگر از خطرات بازی‌های آنلاین ناشی از خودِ کنسول‌ها و کامپیوترهای شخصی است. هنگامی که کارایی مفیدشان را از دست می‌دهند، بسیاری از خانواده‌ها این وسایل را به مراکز بازیافت الکترونیکی محلی می‌برند یا در سایت‌های مبادله آن‌ها را می‌فروشند. مردم اغلب فراموش می‌کنند فایل‌ها و اطلاعات شخصی‌شان را پاک کنند و در نتیجه زندگی شخصی و مالی خود را به خطر می‌اندازند. شما باید تمام اطلاعات شخصی‌تان را از روی کنسول‌های بازی، تبلت‌ها و تلفن‌های همراه هوشمندتان پاک کنید، سپس آن‌ها را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

۴.  نگرانی‌های مربوط به وب‌کم‌ها

مهاجمان می‌توانند هر دستگاه متصل‌شونده‌ای – مانند وب‌کم یا دستگاه صوتی – را کنترل کنند و آن‌ها را برای سوءاستفاده از فرزندان‌تان به کار گیرند. برای کمک به کاهش این خطر، سیستمتان را برای جلوگیری از بدافزارها به صورت مرتب بررسی و از قرار داشتن تنظیمات وب‌کم‌تان در حالت «خاموش»، اطمینان حاصل کنید.

۵.  شکارچیان آنلاین

شکارچیان آنلاین معمولاً گیمرهای قدیمی‌ترند که از بازی‌های ویدئویی برای فریب دادن و جلب کردن توجهِ قربانیانِ کم سن و سال‌تر استفاده می‌کنند. نتیجه‌ی نهایی ممکن است پیغام‌های نامناسب، چت کردن با وب‌کم یا حتی ملاقات‌های رو در رویی باشد که می‌توانند به سوءاستفاده‌های جنسی منجر شوند.

۶.  هزینه‌های پنهان

برخی از بازی‌های آنلاین از مُدل «فری‌میوم» استفاده می‌کنند که بدین معناست که تعدادی از درون‌مایه‌های بازی را به صورت مجانی در اختیار شما می‌گذارند، اما برای دستیابی به قسمت‌های دیگر بازی باید پولی پرداخت کنید. در بیشتر موارد، برای ثبت نام در این بازی‌ها و انجام دادن‌شان به کارت اعتباری نیاز داریم و اگر کاربران تصمیم بگیرند آیتم‌ها یا خدمات جدید بازی را خریداری کنند، هزینه‌ها به صورت خودکار از کارت اعتباری‌شان پرداخت می‌شود. هرگز شماره‌ی کارت اعتباری خودتان را برای هیچ بازی فری‌میومی اعلام نکنید. حتی اگر فرزند شما بازی‌هایی را انجام می‌دهد که مبتنی بر اشتراکات سنتی بیشتری‌اند، بهتر است به صورت منظم قبض کارت اعتباری‌تان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پول خریدهایی را نمی‌پردازید که با آن‌ها موافق نبوده‌اید.

۷.   بدافزارها

تروجان‌ها ممکن است برنامه‌ای قانونی را تغییر دهند و نسخه‌ی مخرب را روی گوگل‌پلی یا هر بازار قانونی دیگری آپلود کنند. بدافزارها با تأخیر زمانی کار می‌کنند تا قربانیان‌شان به بازی‌های آنلاین (یا سایر برنامک‌ها) به عنوانِ منشاء آن‌ها شک نکنند. نکته‌ی مهم در اینجا عبارت است از آن‌که همیشه مراقب برنامه‌هایی که دانلود می‌کنید باشید. برنامه‌ها شاید قانونی به نظر برسند یا ظاهری این چنینی داشته باشند. بنابراین خواندن نظرات دیگران، تحقیق درباره‌ی توسعه‌دهندگان آن‌ها و اطمینان حاصل کردن از امنیت برنامه‌ها پیش از دانلود کردن‌شان روی تلفن همراه هوشمندتان بسیار مهم است. افزون‌براین، همیشه باید از منابع قابل‌اطمینان برای دانلود کردن برنامه‌ها استفاده کنید.

راهکارهایی برای امنیت بیشتر کودک و والدین در بازی های آنلاین :

- با خوشرویی و سعه صدر، تمام خطرات و موارد احتمالی را برای کودک تان توضیح دهید و با آن ها در مورد آن صحبت کنید.

- به کودک تان خطرات ناشی از فاش کردن اطلاعات شخصی را توضیح دهید.

- به کودک تان توضیح دهید افرادی که در فضای مجازی و بازی ها با آنها دوست می شوند، همان فردی که ادعا می کنند نیستند و در واقع ممکن است افرادی شیاد بوده و با انگیزه های خرابکارانه در این بازی ها در پوشش دوست شما جلوه کنند.

-  به آنها بیاموزید هر مشکل یا تهدید یا خطری آنها را تهدید کرد، سریع به شما اطلاع دهند.

- حتماً خودتان در قالب یک دوست، در بازی هایی که کودک تان در آن حضور دارند، ظاهر شوید.

- محدودیت هایی را برای بازی های آنلاین به صورت روزانه و هفتگی در نظر بگیرید.

- حتماً در مورد بازی آنلاینی که کودک تان در آن حضور دارد و رنج سنی که برای آن کارشناسان در نظر گرفته اند، دقت کنید. هر بازی برای هر سنی مناسب نیست.

- از برخی نرم افزارهای نظارتی که امکان ضبط فعالیت ها و تصاویر مانیتورتان را به صورت دوره ای دارد استفاده نمایید.

- به دلیل خطرات استفاده از وب کم، هنگام بازی فرزندتان از خاموش بودن وب کم کامپیوترتان مطمن شود.

دوستم میشی!

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!