• امروز : 30 فروردین 1403
logo

آخرین مطالب

مطالب ویژه

امنیت مجازی

در دنیای پیشرفته امروز که ‌اینترنت جزء اصلی در زندگی روزمره انسان‌ها شده، ممکن است در صورت بی‌احتیاطی اطلاعات شخصی شما به دست افراد ناشناس بیافتد و از آن سوءاستفاده شود برای یک کاربر متوسط دانستن اینکه چطور هویت دیجیتالی خود را ایمن نگه دارد از اهمیت بسیاری برخوردار است و تکنیک های مختلفی برای این کار موجود است. اما واقعا چه راهکارهایی جزو بهترین راهکارهاست و ما به عنوان یک کاربر عادی نیازمند دانستن چه راه حل هایی هستیم؟

مهم ترین عواملی که می­تواند به شما در حفظ امنیت تان در فضای مجازی کمک کند عبارتنداز:

  1. هر فایلی را دانلود نکنید!

شاید یکی از مهم ترین نکاتی که باید رعایت کنید تا از هک شدن کامپیوتر و لپ تاپ شما جلوگیری شود عدم دانلود هرگونه فایل از سایت ها و منابع ناشناس است، تا حد ممکن هیچگونه فایل ناشناسی را از سایت هایی که اطمینان کامل به اعتبار آن ندارید دانلود نکنید، حتی اگر فایل فوق 1 کیلوبایت باشد!

  1. به ایمیل های غیرمنتظره اعتماد نکنید!

اگر ایمیل غیرعادی و غیر منتظره دریافت کردید که محتوای آن شامل برنده شدن جایزه و یا لینک های غیر معتبری که از شما درخواست کلیک بر آن را دارند به آن ها اعتماد نکرده و هرگز روی لینک ها کلیک نکنید زیرا کلیک کردن شما باعث دانلود یک نرم افزار مخرب و حتی نصب آن روی سیستم شما به طور خودکار شده و اطلاعات شما را به سرقت می­برد.

دقت کنید، بانک ها و سایر ارگان ها هیچ زمان با ارسال ایمیل موضوعات مهم را اطلاع رسانی نمی­کنند، پس هوشیار باشید. لازم به ذکر است که اکثر ایمیل های مخرب در فولدر اسپم قرار می­گیرند، لذا در باز کردن ایمیل هایی که در فولدر اسپم قرار دارند دقت بیشتری داشته باشید.
  1. از آنتی ویروس مناسب و به روز استفاده کنید

یکی دیگر از مهم ترین نکات برای حفظ امنیت در فضای مجازی، استفاده از آنتی ویروس مناسب و به روز است، آنتی ویروس از کامپیوتر شما در برابر تهدیدها، ویروس ها و فایل های مخرب محافظت خواهد کرد و چنانچه شما سهوا فایل مخربی را دانلود کنید به سرعت آن را شناسایی و حذف خواهد کرد، دقت داشته باشید همواره از آنتی ویروس اورجینال استفاده کنید و به صورت مداوم آن را به روز رسانی و یا آپدیت کنید.

  1. از رمز عبور نه تنها قوی بلکه یکتا استفاده کنید

کاربران وب اغلب باور دارند که رمز عبور آن ها باید قوی باشد اما متخصصان امنیتی بر این باورند که رمز عبور نه تنها باید قوی باشد بلکه باید منحصربه فرد نیز باشد. شما برای استفاده از حساب های کاربری آنلاین خود به رمز عبورهای یکتا و منحصربه فرد نیاز دارید.اگر اینگونه نباشد و یکی از حساب های کاربری آنلاین شما به خطر بیفتد در این صورت نقطه ضعفی میشود برای حمله کننده های فضای مجازی که به سرقت اطلاعات شما می پردازند و هویت دیجیتالی شما را جعل می­کنند.

  1. امنیت فروشگاه‌های اینترنتی

در دنیای مدرن با توجه به اهمیت زمان، بسیاری مردم ترجیح می‌دهند خریدهای خود را از فروشگاه‌های اینترنتی انجام دهند، اما باید بدانیم فروشگاه‌های اینترنتی در صورت عدم رعایت نکات امنیتی خطراتی بر جای می‌گذارند.

بنابراین پیش از انجام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی حتما صحت اطلاعات موجود در تماس با ما را بررسی کنید، اطمینان حاصل کنید که در صورت عدم دریافت بسته سفارشی امکان مراجعه حضوری وجود داشته باشد، پیش از خرید حتما بررسی کنید فروشگاه مورد نظر دارای نماد اعتماد الکترونیکی enamad­  باشد و از پروتکل https استفاده کند و همچنین بررسی کنید این فروشگاه تصاویر واقعی از کالای مورد نظر را در سایت قرار داده باشد و تصاویر کالای مشابه خارجی نباشد.

  1. مراقب هک و نفوذ باشید

هک و نفوذ به رایانه‌ها یکی از متداول‌ترین جرائمی است که امروزه رخ می‌دهد که مهم‌ترین عامل اینگونه جرائم عدم توجه کاربران به نکات امنیتی است بنابراین توجه به نکات امنیتی در هنگام استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای ضروری است.

لازم است از رمزهای عبور یکسان استفاده نکنید، بر روی لینک‌های دریافتی از سوی افراد ناشناس کلیک نکنید، از نرم‌افزارهای رایگان و کرک‌شده تا حد امکان استفاده نکنید، هنگام استفاده از رایانه‌های اماکن عمومی نکات امنیتی را بررسی کنید و از عدم نصب نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای ثبت کلید (کی‌لاگر) اطمینان حاصل کنید و همچنین طریق ایمیل یا بستر شبکه‌های اجتماعی، رمزهای عبور حساب‌های کاربری خود را ارسال نکنید.

  1. امنیت دستگاه وای‌فای را بالا ببرید

امروزه با یک اسکن ساده متوجه می‌شوید که در اطراف شما ده‌ها و گاهی صدها دستگاه وای‌فای روشن است، اما امنیت، مهم‌ترین شرط برای استفاده از این فناوری بوده و بدون در نظر گرفتن نکات امنیتی این کار امکان‌پذیر نیست.

به همین دلیل در مواقع غیرضروری و هنگام خروج از منزل دستگاه مودم خود را خاموش کنید، سعی کنید در اماکن عمومی از دستگاه‌های وای‌فای ناشناس استفاده نکنید زیرا هر دستگاه وای‌فای ناشناس می‌تواند دامی از طرف سودجویان اینترنتی باشد؛ سعی کنید برای انتخاب گذرواژه از ارقام و اعداد متداول (۱۲۳۴، ۱۱۱۱۱ و غیره) استفاده نکنید و حتما از گذرواژه‌های ترکیبی، استفاده (اعداد، ارقام و سمبل) کنید، به تنظیمات مودم رفته قابلیت پنهان‌سازی wep/wep را فعال کنید و همچنین نام کاربری و رمز عبور خود را که غالبا admin/admin است، تغییر دهید.

من واقعی نیستم!

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

افزودن دیدگاه

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!